3.10.18

Ομιλία κ. Καραγιαννακίδη για βιβλίο «Ραβάσια Μεγίστης Λαύρας 1912 -13, Η περίοδος της απελευθέρωσης του Αγίου Όρους και των ρωσικών διεκδικήσεων»

Ομιλία του νομικού κ. Διογένη Καραγιαννακίδη για το βιβλίου του
«Ραβάσια Μεγίστης Λαύρας 1912-13, Η περίοδος της απελευθέρωσης του Αγίου Όρους και των ρωσικών διεκδικήσεων»



H εργασία μου με τα ραβάσια ξεκίνησε από μια απλή περιέργεια να δω πώς αποτυπώνεται σ’ αυτά η φάση της απελευθέρωσης του Αγίου Όρους το 1912 και κατέληξε σε ένα βιβλίο, που δεν μπορούσα να φανταστώ στην αρχή. Η απελευθέρωση καθαυτή, αφ’ ης στιγμής ξεκίνησε ο πρώτος βαλκανικός πόλεμος τον Σεπτέμβριο του 1912, υπήρξε, τρόπον τινά, αναμενόμενη. Αναμενόμενα δεν ήταν άλλα, τα οποία με αδρό τρόπο εμφανίζονται στα ραβάσια και απασχολούν ζωηρότατα τους αγιορείτες, προξενούν μεγάλο άγχος και μια πραγματική υπερδραστηριότητα.

Η λέξη «ραβάσια», που θυμίζει βέβαια τα «ραβασάκια» των ερωτευμένων, δεν γνωρίζω πώς ετυμολογείται. Πιθανώς προέρχεται από το τουρκικό «ρεβάς», που σήμαινε ξύλινη πλάκα στην οποία σημειώνονταν αριθμητικοί υπολογισμοί ή κάτι τέτοιο. Στο χώρο του Αγίου Όρους πρόκειται για τα γράμματα που αντάλλασσαν οι μονές με τους Αντιπροσώπους τους στις Καρυές, στην Ιερά Κοινότητα. Γράμματα - κανονικές εκθέσεις πεπραγμένων για να μην πω ανταποκρίσεις - γραμμένα σε δίφυλλες κόλλες μεσαίου μεγέθους, τα οποία, φαντάζει ασύλληπτο σήμερα, αλλά έτσι ήταν, έφευγαν μία ή και δύο φορές τη μέρα ανάλογα με τις απαιτήσεις της επικαιρότητας. Τόσο ο Αντιπρόσωπός της στις Καρυές όσο και οι ιθύνοντες της Μονής εντός των τειχών όφειλαν να καταγράψουν ό,τι συνέβαινε ώστε η κάθε πλευρά να γνωρίζει τι έχει συμβεί στο χώρο της άλλης. Το αποτέλεσμα είναι, θα έλεγα, θεαματικό. Έχουμε στη διάθεσή μας ανεπανάληπτες μαρτυρίες της ζωής στο Άγιον Όρος μόνο από τα ραβάσια, φυσικά για τις περιόδους που αυτά καλύπτουν. Στην περίπτωση της Μεγίστης Λαύρας τηρούνται, αν θυμάμαι καλά, από τα μέσα του 19ου μέχρι μετά τα μέσα του 20ου αιώνα, μέχρι τότε δηλαδή που σταμάτησε η αλληλογραφία, αφού απλουστεύτηκε η μετακίνηση του Αντιπροσώπου.

2.10.18

Ο γέροντας Χρυσόστομος

Άνθρωπος του Θεού, άνθρωπος της αγάπης. Ο βίος του όλος μια εφαρμογή του ευαγγελίου.

Μιλούσε και γαλήνευε με τον λόγο του, αλλά προτιμούσε την πράξη από τα λόγια. Αυτά που έλεγε και αυτά στα οποία μας προέτρεπε, τα εφήρμοζε πρώτος στην ζωή του. Μας κατεύθυνε με την πράξη, με την ίδια του την κίνηση και ζωή.


Αδικήθηκε, συκοφαντήθηκε, διώχθηκε, πολεμήθηκε ανελέητα καθ' όλη την διάρκεια της ζωής του. Λόγος πικρός δεν έβγαινε από το στόμα του, παρά τον πόνο, που μπορεί να γευόταν.

Το μόνο που έλεγε ήταν: «άσ' τους, παιδί μου, υπάρχει και ο πνευματικός νόμος!». Αυτή ήταν η πιο σκληρή κουβέντα που έλεγε. Πάντα είχε έναν καλό λόγο να πει για τον καθένα. Η ειρήνη και η πραότητα, που τον στόλιζαν, πήγαζαν από την εμπιστοσύνη του στον Θεό και στο σχέδιό Του.

29.9.18

Οι λογισμοί

Το πλοίο, όταν ξεκινά από το λιμάνι, έχει χαράξει την πορεία, που θα ακολουθήσει, ώστε να φθάσει με ασφάλεια στον προορισμό του. Η πορεία, που έχει χαράξει, χρησιμεύει, ώστε να γνωρίζει ποια κατεύθυνση στον ορίζοντα να ακολουθήσει, όταν βρεθεί μεσοπέλαγα, για να μην χαθεί.

27.9.18

Η ευωδία του Σταυρού

Σήμερα στο Άγιο Όρος εορτάζεται η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού.

«Σταυρός η ωραιότης της Εκκλησίας», αναφωνούμε, προσκυνώντας το Τίμιο Ξύλο.

Ο Σταυρός του Χριστού, ο οποίος είναι γεμάτος χάρη και ευλογία, σκορπίζει παντού το ουράνιο άρωμα, που ευωδίασε επάνω Του από τον Ίδιο τον Χριστό. Η ευωδία του Σταυρού, άρωμα ουράνιο, θεϊκό, μείγμα πόνου, αδικίας και θρήνου, αίματος και δακρύων, που τα καλύπτει και τα ανατρέπει η αγάπη. Τα μετατρέπει σε ζωή και χαρά, σε παράδεισο.

24.9.18

Εκδήλωση στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών 1η Οκτωβρίου

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

Η Ιερά Μονή Εσφιγμένου Αγίου Όρους σας προσκαλεί, την Δευτέρα 1η Οκτωβρίου και ώρα 18.00, στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών, σε εκδήλωση με θέμα
«Η απελευθέρωση του Αγίου Όρους και οι ρωσικές διεκδικήσεις την περίοδο 1912-1913».

Στην εκδήλωση ο νομικός κ. Διογένης Καραγιαννακίδης θα παρουσιάσει το σχετικό με το θέμα βιβλίο του.

Επίσης, θα ομιλήσει ο προηγούμενος της Ιεράς Μονής Ιβήρων Αρχιμανδρίτης Βασίλειος Γοντικάκης, ο οποίος θα αναφερθεί στη διαχρονική θέση του Αγίου Όρους επί του θέματος.

23.9.18

Η πραότητα του Χριστού

«Μάθετε ἀπ’ ἐμοῦ, ὅτι πρᾷός εἰμι, καὶ ταπεινὸς τῇ καρδίᾳ» είπε ο Χριστός για τον εαυτό Του και αμέσως μετά, απευθυνόμενος σε όποιον Τον ακολουθεί, είπε «καὶ εὑρήσετε ἀνάπαυσιν ταῖς ψυχαῖς ὑμῶν», δηλαδή ότι αυτός που ακολουθεί τον Χριστό θα βρει ανάπαυση στην ψυχή του.

Ξεκάθαρος και απλός ο λόγος του Χριστού. Ελεύθερα, χωρίς βία και εξαναγκασμό: «Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν». Ζητά από καθέναν, που το επιθυμεί, να Τον ακολουθήσει και, σαν ανταμοιβή και επιβράβευση, θα του χαρίσει την ανάπαυση της ψυχής του.

21.9.18

Το γενέθλιο της Παναγίας στον Άθωνα

Σήμερα στο Άγιο Όρος εορτάζεται η γέννηση τού δώρου του Θεού στην ανθρωπότητα, η γέννηση της Παναγίας.

Η Παναγία ήταν η εκπλήρωση του λόγου των Προφητών. Ήταν το αποτέλεσμα της υπομονής και της δοξολογίας του αγιασμένου ζεύγους, του Ιωακείμ και της Άννης. Είναι μητέρα των ανθρώπων.

14.9.18

Ο Τίμιος Σταυρός!

Βοήθειά μας ο Τίμιος Σταυρός!

Το Τίμιο Ξύλο, που ποτίστηκε από το αίμα του Χριστού, υψώθηκε για να το βλέπουμε εμείς οι Χριστιανοί και να νιώθουμε ασφάλεια, ανάπαυση και θεραπεία από κάθε προσβολή του πειρασμού. Ας σηκώσουμε το βλέμμα μας αντικρίζοντάς Το!

Θα Το δούμε αιματοβαμμένο, τρύπιο από τα καρφιά.
Επάνω Του κράτησε τον Βασιλέα της δόξης!
Επάνω Του δέχθηκε όλο το φορτίο του πόνου, που ένιωσε ο Χριστός!
Επάνω Του έσβησε η αμαρτία!
Επάνω Του έληξε η δυναστεία του θανάτου!
Αυτό το Ξύλο έγινε σύμβολο νίκης για τους Χριστιανούς.

Έληξε ο φόβος που τυραννεί τον άνθρωπο, αδελφοί μου. Το βροντοφωνάζει η θέα του Σταυρού. Ας νιώσουμε αυτήν την βεβαιότητα και την ασφάλεια που μας χαρίζει η θέα Του! Ας χαράσσουμε νοητά επάνω μας το σημείο του Σταυρού, δείχνοντας ότι είμαστε ακόλουθοι του Εσφαγμένου Αρνίου, του Ιησού Χριστού, ο Οποίος έχυσε το αίμα Του, για να σβήσει κάθε αμαρτία από το ανθρώπινο γένος, που του στέρησε τον παράδεισο.

1.9.18

Χαιρετισμός του Εσφιγμενίτη Καθηγουμένου προς τον Πολιτικό Διοικητή Αγίου Όρους

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΚΑΘΗΓΟΥΜΕΝΟΥ Ι Μ ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ ΑΡΧ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ ΕΠΙ ΤΗ ΥΠΟΔΟΧΗ TOY ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ κ. ΚΩΝ/ΝΟΥ ΔΗΜΤΣΑ
19.8 / 1.9.2018

Εξοχώτατε κύριε Διοικητά,

‌Σας υποδεχόμαστε σήμερα σε έναν χώρο, ο οποίος, δυστυχώς, δεν ανταποκρίνεται στο ύψος του λειτουργήματός σας. Η υποδοχή του πολιτικού διοικητού Αγίου Όρους, του εκπροσώπου της ελληνικής πολιτείας στον ιερό τόπο του Περιβολιού της Κυρίας Θεοτόκου, έπρεπε να γίνει στο ιστορικό κτήριο της Μονής του Εσφιγμένου και εντός του καθολικού αυτής, και όχι στο αντιπροσωπείο, όπου κατά ανάγκην και λόγω της συνεχιζόμενης (όχι με δική μας ευθύνη) καταλήψεως, βρίσκεται σήμερα η διοικητική έδρα και το προσωρινό κατάλυμα της αδελφότητος που την επάνδρωσε από το 2005.

‌Ο διορισμός σας, κύριε Διοικητά, αποτελεί ελπίδα για το Άγιον Όρος, το οποίο προσβλέπει στο πρόσωπο σας για την έξοδο από μια λυπηρή κατάσταση, στην οποία από καιρό βρίσκεται ο Ιερός Τόπος, με την τελμάτωση των θεμάτων που τον απασχολούν.‌ Πρόκειται για θέματα της αρμοδιότητός σας, βασικά και ουσιαστικά, για την συνέχιση της υπάρξεως του θεσμού της Πολιτικής Διοικήσεως Αγίου  Όρους, αλλά και  αυτού τούτου του  Ιερού Τόπου, με εξακολούθηση της εν αυτώ ελληνικής κυριαρχίας, όπως αυτή θεσπίστηκε και εφαρμόστηκε από το 1912 και εντεύθεν.

Ιδιόχειρη αφιέρωση Διοικητή στο βιβλίο επισκεπτών

Η σημερινή επίσκεψη στο αντιπροσωπείο της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου με γέμισε με αισθήματα πίστης, αγάπης, κυρίως αισιοδοξίας για τον τερματισμό της περιπέτειας που ζει η Αδελφότητα.

Η Ελληνική Πολιτεία οφείλει να εφαρμόζει τους νόμους και να προστατεύει το Άγιον Όρος από δράσεις αντιχριστιανικές, αντιεκκλησιαστικές και παράνομες.

Εύχομαι, ελπίζω, προσεύχομαι να μας αξιώσει ο Θεός σύντομα να λειτουργηθούμε στο Καθολικό της Ιεράς Μονής.

01.09.2018

Κων/νος Δήμτσας
Διοικητής Αγίου Όρους

Χαιρετισμός Πολ. Διοικητή προς τον Εσφιγμενίτη Καθηγούμενο

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ κ. ΚΩΝ/ΝΟΥ ΔΗΜΤΣΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΟΥΜΕΝΟ Ι.Μ. ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ ΑΡΧ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟ ΕΠΙ ΤΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΣΤΗΝ ΜΟΝΗ ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ

19.8 / 1.9.2018

Τίμιε και Σεβαστέ μοι Άγιε Καθηγούμενε,
Οσιολογιώτατοι και Οσιώτατοι Πατέρες,

αισθάνομαι την ανάγκη να σας εκφράσω τις ολόθερμες ευχαριστίες μου και τη βαθύτατη ευγνωμοσύνη μου για τη φιλόφρονα υποδοχή που μου επιφυλάξατε και να σας ζητήσω τις αγίες ευχές και προσευχές σας, καθώς και της σεβασμίας Αδελφότητος, για ευλογία και ενίσχυση της ιεράς αποστολής, την οποία χάριτι Θεού ανέλαβα προ ολίγων ημερών.

Ειλικρινά ευελπιστώ σε μία επιτυχή και καρποφόρο διακονία στον ιερό τούτο τόπο και στα ιερά καθιδρύματά του, με πνεύμα ανυπόκριτης αγάπης, αλληλοσεβασμού, καλής πίστεως, αγαστής συνεργασίας και συνεννοήσεως μεταξύ ημών.

28.8.18

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στον Άθωνα

Σήμερα γιορτάζει η Παναγιά μας,
γιορτάζει η Χαρά μας.
Αγρυπνά ο Άθωνας, το Περιβόλι Της!
Πανηγυρίζει την Κοίμησή Της, γιατί δεν είναι θρήνος,
αλλά χαρά, η χαρά της Παναγίας!
Χαίρεται, γιατί θα δει την Χαρά Της, τον Υιό και Θεό Της.
Γι' αυτό και καλεί όλα τα παιδιά Της να γευθούν της ίδιας χαράς.

26.8.18

Ο γλυκός λόγος!

Όταν προσφέρεις σε κάποιον ένα γλυκό, σκοπό έχεις να τον γλυκάνεις και να χαρεί.
Ό,τι έχει έρθει σε επαφή με το γλυκό, το δοχείο και το κουταλάκι, γλυκαίνονται επίσης.

Ακριβώς έτσι ενεργεί και ο γλυκός ο λόγος. Όταν βγαίνει από το στόμα, σκοπό έχει να γλυκάνει αυτόν, που θα τον δεχθεί. Ήδη, όμως, έχει γλυκάνει και αυτόν, που τον βγάζει από μέσα του!

21.8.18

Ομιλία Εσφιγμενίτη Καθηγουμένου στην Ν. Μηχανιώνα

Ομιλία του πανοσιολ. Καθηγουμένου της Ι.Μ. Εσφιγμένου Αγίου Όρους αρχιμανδρίτη κκ. Βαρθολομαίου κατά τις εορταστικές εκδηλώσεις της αποδόσεως της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Νέα Μηχανιώνα Θεσσαλονίκης, στις 21/8/2018:

19.8.18

Ο φόβος

Τι είναι ο φόβος, που σε κυριεύει σήμερα, άνθρωπε; Πώς μπορείς να απαλλαγείς από τον φόβο; Γιατί μονίμως φοβάσαι; Τελικά τι είναι αυτός, ο φόβος;

Τον φόβο ερμηνεύουν ως αίσθημα, που προκαλείται στον άνθρωπο, όταν συνειδητοποιεί έναν πραγματικό ή φανταστικό κίνδυνο ή απειλή. Επομένως, ανάλογα με τα εξωτερικά ερεθίσματα, που δέχεται ο άνθρωπος, γίνονται σκέψεις, οι οποίες δίνουν εντολές μέσω του εγκεφάλου, ώστε να διεγερθεί το ανάλογο αίσθημα.

Από τι προκαλείται το αίσθημα του φόβου; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι ή οι απειλές, που προκαλούν φόβο;

14.8.18

Η Κοίμησις της Θεοτόκου

«Τὴν ἐν πρεσβείαις ἀκοίμητον Θεοτόκον, καὶ προστασίαις ἀμετάθετον ἐλπίδα, τάφος καὶ νέκρωσις οὐκ ἐκράτησεν» (κοντάκιον της εορτής της Κοιμήσεως)

Το μεγαλείο της αγάπης αποκαλύπτεται στο πρόσωπο της Παναγιάς! Σ' αυτό το γλυκό πρόσωπο, που έγινε μάνα του Θεού και μάνα των ανθρώπων, προσωποποιήθηκε η αγάπη, γιατί έφερε στα σπλάγχνα Της την ίδια την αγάπη. Αυτή, η προσωποποίηση της αγάπης, φαίνεται από την ίδια Της την ζωή, μια ζωή εκούσιας αποδοχής του σχεδίου του Θεού, που επισφραγίζεται με το: «ιδού η δούλη Κυρίου». Η σιωπή Της δήλωνε την εμπιστοσύνη Της στον Θεό.

13.8.18

Προσφώνηση Ιεράς Κοινότητας Αγίου Όρους κατά την υποδοχή του νέου Διοικητού κ. Κωνσταντίνου Δήμτσα στο Ιεροκοινοτικό Μέγαρο

ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΙΣ ΙΕΡΑΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΠΟΔΟΧΗΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΟΥ κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΤΣΑ ΕΝ Τῼ ΙΕΡΟΚΟΙΝΟΤΙΚῼ ΜΕΓΑΡῼ
(Ἐκφωνουµένη ὑπὸ τοῦ Ἐκπροσώπου τῆς Ἱ. Κοινότητος, αντιπροσώπου της Ι. Μ. Μεγίστης Λαύρας π. Νικοδήμου)

Δευτέρα 31.7./13.8.2018

Ἐξοχώτατε κύριε Διοικητά,

Τὸ Ἱερὸν Σῶµα τῶν κατὰ τὸ Σύνταγµα ἀσκούντων τὴν διοίκησιν τοῦ Ἁγίου Ὄρους Ἀντιπροσώπων τῶν 20 Ἱερῶν Μονῶν, ἡ Ἱ. Κοινότης τοῦ Ἁγίου Ὄρους, Σᾶς ὑποδέχεται σήµερον κατὰ τὴν τάξιν εἰς τὸ Κέντρον τοῦ Ἄθω ὡς τὸν νέον Πολιτικὸν Διοικητὴν τοῦ τόπου καὶ εἰς τὸ πρόσωπόν Σας χαιρετίζει τὴν ἔντιµον Ἑλληνικὴν Πολιτείαν, προσδοκῶσα ὅτι ἡ ἐγκατάστασίς Σας ἐνταῦθα ἐγκαινιάζει µίαν γόνιµον περίοδον εἰς τὰς σχέσεις τῶν δύο πλευρῶν, τῆς κυριάρχου Πολιτείας καὶ τοῦ ἔκπαλαι, ἐπὶ ἕνδεκα σχεδὸν αἰῶνας, αὐτοδιοικήτου Ἁγίου Ὄρους.

Σᾶς ὑποδεχόµεθα µὲ αἰσθήµατα ἀγάπης, ἐκτιµήσεως καὶ εὐχῶν πολλῶν. Ἡ γνωστὴ διαδροµή Σας καὶ ἡ ἔκδηλος διάθεσίς Σας νὰ ἐργάζεσθε δι’ εύγενεῖς, φιλανθρωπικοὺς σκοπούς, αἱ γνώσεις Σας περὶ τῶν ἐκκλησιαστικῶν ὀργανισµῶν καὶ ἡ ἡλικία Σας ἀποτελοῦν ἱκανὰ ἐφόδια διὰ µίαν ἐπιτυχῆ θητείαν.

10.8.18

Aγάπη!

Η αγάπη είναι κατάσταση, τρόπος ζωής.

Η αγάπη είναι πραγματικότητα, που οδηγεί τον άνθρωπο στην φυσική του κατάσταση, την πραγματική.

Θέλει προσοχή, όμως. Όταν λες εύκολα «σ' αγαπώ», τότε και με την ίδια ευκολία σταυρώνεις και αδικείς. Αυτό σε καμιά περίπτωση δεν είναι αγάπη.

Η αγάπη μεταμορφώνει και φωτίζει τον άνθρωπο, ο οποίος δεν έχει τίποτε άλλο να δώσει, εκτός από αγάπη, ακόμη και στους σταυρωτές του.

+Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι.Μ. Εσφιγμένου Αγίου Όρους

8.8.18

Αγάπη χωρίς ερμηνείες!

-Γέροντα, πολλές φορές νιώθω στην εξομολόγηση ότι δεν με καταλαβαίνεις σε κάποια θέματα που σου λέω.

-Παιδάκι μου, μην βασανίζεις το μυαλό σου με το αν σε καταλαβαίνω ή όχι. Πίστευε στον Θεό. Αφέσου ελεύθερα. Αυτό λέγεται εμπιστοσύνη, δηλαδή αγάπη. Εμπιστοσύνη στον πνευματικό σημαίνει εμπιστοσύνη στον Θεό. Η εξομολόγηση στηρίζεται στην αγάπη. Αγάπη στον πνευματικό, αγάπη στον πάσχοντα άνθρωπο, αγάπη στον Θεό.

5.8.18

Ένα παιδί μιλάει στον πατέρα του, στον γέροντά του

(Με το παρακάτω κείμενο ο αρχιμ. Βαρθολομαίος, καθηγούμενος Μονής Εσφιγμένου απευθύνεται προς τον γέροντά του, αρχιμ. Χρυσόστομο, μακαριστό καθηγούμενο της Μονής)

Γέροντά μου, αν και πέρασαν πέντε έτη από την κοίμησή σου, νιώθω την ανάγκη να σου μιλήσω, όπως σου μιλούσα καθημερινά και όπως σου μιλάω σε άλλη διάσταση τώρα.

Γέροντα, εσύ είσαι αυτός, που μου μίλησε για τον Θεό.
Εσύ είσαι αυτός, που μου έδειξε τον Θεό.
Εσύ μου έμαθες να αγαπώ, με την αγάπη σου.
Εσύ μου έδειξες πώς να θυσιάζομαι, με την θυσία σου.
Εσύ μου δίδαξες τον πόνο, με τον πόνο σου.
Εσύ μου δίδαξες την υπέρβαση.
Εσύ μου δίδαξες πώς να σηκώνομαι, γιατί με σήκωνες από τις πτώσεις μου.
Εσύ μου έμαθες να αγκαλιάζω, με την αγκαλιά σου.

27.7.18

Mέσα από την αδυναμία φανερώνεται η δύναμη!

Στάχτη, δάκρυ, αγωνία, απόγνωση, φόβος, οργή, θυμός... Όλα ανάμεικτα. Πόνος χωρίς όρια. Οσμή θανάτου έχει καλύψει τα πάντα. «Κόλαση» θα πει κάποιος, άσχετα αν πιστεύει ή όχι στην ύπαρξή της. Την ζει έντονα.

Οι νεκροί έδωσαν το χρώμα και το μέγεθος στην τραγωδία. Οι αγνοούμενοι έρχονται να μεγαλώσουν την αγωνία. Οι τραυματίες αμέτρητοι, παλεύουν για την ζωή και την υγεία τους. Οι άστεγοι αποκαμωμένοι, αδυνατούν να πιστέψουν αυτό που τους συνέβη. Ο κόσμος εκφράζει με κάθε τρόπο την συμπαράστασή του.


20.7.18

Οι χριστιανοί ως μιμητές Χριστού

- Γέροντα, βλέπω άτομα με πνευματικό αγώνα να λογομαχούν, ακόμη και να χωρίζουν επικαλούμενοι το καλό ή τον Θεό! Να μην δέχονται μια διαφορετική γνώμη πέραν της δικής τους. Δυστυχώς, πολλές διενέξεις γίνονται ακόμη και γύρω από το όνομα του Θεού. Πολλοί θεωρούν πως έχουν δίκιο και σαν απόδειξη χρησιμοποιούν τον Θεό. Πού είναι οι αξίες και η αξιοπρέπεια, που δήθεν υποστηρίζουν, εφόσον διαφωνούν και παγώνουν οι καρδιές τους; Πώς καλλιεργεί κανείς στην ψυχή του την αξιοπρέπεια;
- Παιδί μου, από την μια, η αξιοπρέπεια είναι μια κατάσταση που έρχεται και επικρατεί στον άνθρωπο ως αποτέλεσμα της διάθεσής του. Από την άλλη, οι αξίες στην ζωή μας είναι στοιχεία δεδομένα, δεν χωρούν ερμηνεία, βιώνονται.

11.7.18

Ο όσιος Παΐσιος ως Εσφιγμενίτης και η άποψή του για τους παλαιοημερολογίτες

Εορτάζει σήμερα όλη η Ελλάδα την μνήμη ενός μεγάλου και σύγχρονου αγίου, ο οποίος άγγιξε τις ψυχές των ανθρώπων με τον απλό του λόγο.
Ο όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, κατά κόσμον Αρσένιος Εζνεπίδης, γεννήθηκε το έτος 1924 στα Φάρασα της Καππαδοκίας, όπου βαπτίστηκε με το όνομα Αρσένιος από τον άγιο Αρσένιο τον Καππαδόκη.  Ήρθε στην Ελλάδα ως βρέφος με τους πρόσφυγες τής Μικρασιατικής Καταστροφής.
Προσήλθε το 1953 στο Άγιον Όρος για να μονάσει. Πρώτη μονή της μετανοίας του ήταν η Ιερά Μονή Εσφιγμένου, στην οποία έμεινε έως το 1956. Εκεί με ρασοευχή ονομάστηκε Αβέρκιος από τον ηγούμενο Καλλίνικο και του ανατέθηκε το διακόνημα του ξυλουργού.
Κατόπιν, πήγε στην μονή Φιλοθέου, όπου έγινε μικρόσχημος μοναχός με το όνομα Παΐσιος. Για ένα διάστημα ασκήτευσε στην μονή Στομίου Κονίτσης και στο θεοβάδιστο όρος Σινά. Επέστρεψε στο Άγιο Όρος και από το έτος 1979 έως το τέλος της επίγειας ζωής του ασκήτευσε στο κελλί «Παναγούδα» της μονής Κουτλουμουσίου.
Κοιμήθηκε οσιακά το 1994, ενώ το έτος 2015, ύστερα και από πάνδημο αίτημα, κατατάχθηκε επισήμως στο αγιολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.

7.7.18

Λείψανα του Αγ. Γρηγορίου Ε' από τη Μονή Εσφιγμένου στη Δημητσάνα

Η ένδοξη Δημητσάνα είχε από εχθές την ευλογία να υποδεχθεί για πρώτη φορά, μετά από 230 και πλέον χρόνια, το γέννημα της, τον ένδοξο ιερομάρτυρα Γρηγόριο Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως τον πέμπτο.
Ο Άγιος Γρηγόριος γεννήθηκε το 1746 στη Δημητσάνα από φτωχούς γονείς, του βοσκού στο επάγγελμα Ιωάννου και της Ασημίνας Αγγελοπούλου. Το κοσμικό όνομά του ήταν Γεώργιος Αγγελόπουλος.
Από τον δέκατο όγδοο αιώνα ο Άγιος δεν είχε ποτέ επιστρέψει στον τόπο του, ούτε μετά το μαρτυρικό τέλος του και την ανακήρυξη του ως Αγίου είχε έλθει κάποιο τεμάχιο από τα τίμια λείψανα του.

6.7.18

Εσφιγμενίτες πατέρες στην Ι.Μ. Αρκαλοχωρίου Κρήτης

Με την χάρη και την ευλογία του καλού Θεού και μετά από πρόσκληση τού σεβ. Μητροπολίτου Αρκαλοχωρίου κ. Ανδρέου αξιωθήκαμε να επισκεφθούμε το ευλογημένο Αρκαλοχώρι με τα ιερά λείψανα των αγίων Γρηγορίου αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης του Παλαμά και του Αγίου Γρηγορίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως του πέμπτου.
Με την ευκαιρία της πανηγύρεως του μητροπολιτικού ναού του Αρκαλοχωρίου, ο οποίος είναι αφιερωμένος στον Άγιο Ανδρέα Κρήτης τον Ιεροσολυμίτη, ετέθησαν σε προσκύνηση τα ιερά λείψανα προς ευλογίαν των πιστών.

Αξιοπρέπεια και εγωισμός

- Γέροντα, ακούμε την φράση «είσαι πολύ εγωιστής» όταν βλέπουμε τον άλλο να μην λυγίζει σε κάποιες σκέψεις, στάσεις ζωής, αντιλήψεις, «θέλω» κλπ. Άλλοι λεν πως είναι θέμα αξιοπρέπειας και όχι εγωισμού. Πώς μπορεί κανείς να ξεχωρίσει αυτές τις δύο έννοιες; Ποια είναι αυτή η «λεπτή γραμμή», που σε κάνει να ξεφύγεις από την αξιοπρέπεια και να πέσεις στον εγωισμό, στον ατομισμό;

- Ο αξιοπρεπής είναι αυτός που προσπαθεί να στηρίζει την ζωή του στις αξίες της ζωής, που είναι κοινές σε όλους τους ανθρώπους. Στην αγάπη, τον σεβασμό, την διάκριση, την υπομονή και τόσες άλλες. Αυτές οι αξίες τον βοηθούν και του δείχνουν πώς να ζει αρμονικά με τον εαυτό του και με το κοινωνικό σύνολο.

3.7.18

Ο πνευματικός λόγος ως απάντηση στο σήμερα

-Γέροντα, ζούμε σε μια περίοδο κρίσης. Προβλήματα παντού, οικονομικά, εθνικά, ηθικά... Γιατί επιμένεις να μας μιλάς πνευματικά και δεν μας δίνεις κατευθύνσεις για κάθε ζήτημα ξεχωριστά, πώς να κινηθούμε, πώς να το αντιμετωπίσουμε; Σε τέτοιες, κρίσιμες στιγμές όλοι ζητούν κατεύθυνση από τους πνευματικούς πατέρες.

29.6.18

Προσευχή

-Γέροντα, έχουμε τόσα προβλήματα, οικονομικά, οικογενειακά, έλλειψη χρημάτων, ανεργία, γενικά αδιέξοδο. Θα μας πεις: «Κάντε προσευχή»! Εντάξει. Πες μας κάτι πιο πρακτικό, για να ξεπεράσουμε το αδιέξοδο στην ζωή μας.

-Παιδί μου, το πιο πρακτικό που έχω να σου πω είναι η προσευχή. Όλα ξεκινούν με προσευχή και τελειώνουν με προσευχή. Αυτό που διακρίνω επάνω σου είναι η ταραχή, το άγχος και η αγωνία για το αδιέξοδο της ζωής σου. Αυτή η ταραχή αποκαλύπτει την έλλειψη προσευχής. Αν προσευχόσουν συνεχώς, σίγουρα θα είχες γευθεί, έστω και προσωρινά, το αποτέλεσμα της προσευχής που είναι η ηρεμία, η ασφάλεια, η ενδυνάμωση της πίστης, η εμπιστοσύνη. Χωρίς αυτά ποιο πρόβλημα μπορείς να αντιμετωπίσεις από αυτά που έχεις; Βουνό θα φαντάζει κάθε πρόβλημα και θα σε γεμίζει με απελπισία, αποθαρρύνοντάς σε από την προσπάθεια.

26.6.18

Ομολογία Χριστού προϋπόθεση σωτηρίας

Είπεν ο Κύριος: «Όποιος με ομολογήσει μπροστά στους ανθρώπους θα ομολογήσω κι Εγώ αυτόν μπροστά στον Πατέρα Μου τον ουράνιο».

Αποκαλυπτικός ο λόγος του Χριστού, ξεκάθαρος και απλός. Προϋπόθεση σωτηρίας του ανθρώπου είναι η ομολογία πίστεως σ' Αυτόν. Όταν, όμως, λέει «μπροστά στους ανθρώπους» τι εννοεί; Να βγούμε στους δρόμους και να φωνάζουμε ότι είμαστε Χριστιανοί; Όχι, βέβαια.

Οι άγιοι, οι μάρτυρες και οι ομολογητές ομολόγησαν Χριστό όταν κλήθηκαν, έκαστος εξ αυτών, είτε με την ζωή τους είτε με το αίμα τους και αξιώθηκαν της σωτηρίας. Δεν φοβήθηκαν ούτε τον δήμιο, ούτε τον όχλο, ούτε τον κριτή.

22.6.18

Μην ασχολείσαι με τον άλλον

-Γέροντα, δεν αντέχω άλλο. Γιατί ο «άλλος» δεν κάνει τίποτα ή «κάνει την ζωή του», ενώ εγώ δεν προλαβαίνω να καθίσω, κουράζομαι συνεχώς. Δεν είναι αδικία;
-Παιδάκι μου, κατ' αρχάς πρέπει να ξεκαθαρίσεις μέσα σου τι θέλεις.
-Δηλαδή;
-Να ξεκαθαρίσεις με τον εαυτό σου αν ο κόπος και η προσπάθεια, που καταβάλλεις, γίνεται γιατί το θέλεις ή γιατί «πρέπει». Αν γίνεται γιατί «πρέπει», είναι σίγουρο ότι σύντομα η κόπωση θα σε καταβάλει και θα τα παρατήσεις. Αν, όμως, κοπιάζεις γιατί το θέλεις, τότε δεν πρόκειται να τα παρατήσεις μέχρι τέλους. Το «πρέπει» είναι για τον τύπο, ενώ το «θέλω» βγαίνει από την καρδιά.

19.6.18

Αγάπη είναι ζωή!

Αγάπη είναι να ζεις!
Αγάπη είναι να αναπνέεις.
Αγάπη είναι να νιώθεις.
Αγάπη είναι να βλέπεις.
Αγάπη είναι να καταλαβαίνεις.
Αγάπη είναι να διακρίνεις.
Αγάπη είναι να συγχωρείς.
Αγάπη είναι να σκεπάζεις.
Αγάπη είναι να εμπιστεύεσαι.
Αγάπη είναι να μοχθείς.
Αγάπη είναι να θυσιάζεσαι.
Αγάπη είναι να συγχωρείς.
Αγάπη είναι να υποχωρείς.
Αγάπη είναι να υπερβαίνεις.
Αγάπη είναι να αγαπάς!

Η αγάπη είναι τρόπος ζωής. Όταν θέλεις να ζήσεις πραγματικά, πρέπει να αγαπήσεις. Χωρίς αγάπη δεν έχει νόημα η ζωή. Η αγάπη είναι απλότητα. Αγάπη είναι ζωή.
Πόσο δύσκολο είναι να μην καταλαβαίνεις την αγάπη;
Πόσο δύσκολο είναι να μην μπορείς να εμπιστευθείς;
Πόσο δύσκολο είναι να κινείσαι απλά;
Πόσο δύσκολο είναι να αγαπάς;
Πόσο δύσκολο είναι να ζεις;
Έτσι απλά!

+Αρχ. Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι. Μ. Εσφιγμένου

18.6.18

Ιερέας και Ιερωσύνη. Ομιλία καθηγούμενου Μ.Εσφιγμένου στη Μητρόπολη Πρεβέζης

Στην κεντρική αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως Πρεβέζης στις 18-06-2018 και ώρα 10:00 πραγματοποιήθηκε η μηνιαία Ιερατική Σύναξη των κληρικών της Μητροπόλεως με ομιλητή τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη π. Βαρθολομαίο, Καθηγούμενο της Ι.Μ. Εσφιγμένου Αγίου Όρους, με θέμα: «Ιερέας και Ιερωσύνη».



Στην ομιλία του είπε:

Είναι μεγάλη ευλογία για τον ιερέα να βρεθεί κοντά σε έναν άνθρωπο αρετής, τον πνευματικό πατέρα και καθοδηγητή του, ο οποίος με αγάπη θα τον διδάσκει εμπράκτως, με την ίδια του την ζωή, το πώς πρέπει να ζει ο ιερέας, το πώς πρέπει να κινείται σε όλες τις φάσεις της ιερατικής του διακονίας. Βιώνει πραγματικά, τότε μόνο, το μεγαλείο της Ιερωσύνης, νιώθοντας την αναξιότητά του, αλλά και το μέγεθος της αγάπης του Θεού για τον άνθρωπο.

15.6.18

Η ταπείνωση

Δεν είναι κακό ο άνθρωπος να κάνει λάθος. Κακό γίνεται όταν δεν αναγνωρίζει το λάθος του και δεν το διορθώνει.

Η φύση μας, μετά την παρακοή και την έξοδο από τον παράδεισο, βρίσκεται εξαιτίας της αμαρτίας σε αλλοιωμένη κατάσταση. Η κατάσταση αυτή είναι διαφορετική από αυτήν ακριβώς που έπλασε ο Θεός και αντίθετη από την παραδείσια, υποκείμενη στην φθορά και στον θάνατο.

12.6.18

Τίς ἡμᾶς χωρίσει ἀπό τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ;

«Τίς ἡμᾶς χωρίσει ἀπό τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ;». Ποιος μπορεί να μας χωρίσει από αυτή, την μεγάλη αγάπη που έδειξε σ' εμάς ο Χριστός; «Θλῖψις ἢ στενοχωρία ἢ διωγμὸς ἢ λιμὸς ἢ γυμνότης ἢ κίνδυνος ἢ μάχαιρα;».

Το βροντοφωνάζει ο Απόστολος Παύλος για να ακουστεί στα πέρατα της οικουμένης. Ήρθε η αγάπη του Χριστού σαν πελώριο κύμα και κάλυψε τα πάντα, αλλάζοντας την ζωή των Αποστόλων. Αυτό το μεγαλείο της αγάπης ξεχειλίζει πλέον από μέσα τους και θέλουν να το μεταδώσουν σε όλους. Δεν μπορούν να το συγκρατήσουν μέσα τους.

11.6.18

+Άνθιμος μοναχός Εσφιγμενίτης

+Άνθιμος μοναχός Εσφιγμενίτης

Ο μοναχός Άνθιμος, κατά κόσμον Γεώργιος Λαγώνικος, γεννήθηκε το 1919 στην Κάρυστο Ευβοίας.
Κοινοβίασε στην μονή Εσφιγμένου στις 30/10/1937, πήρε ρασοευχή στις 4/4/1939 και εκάρη μεγαλόσχημος μοναχός στις 10/4/1951. Διετέλεσε προϊστάμενος της μονής επί πολλά έτη.

Στις αρχές της δεκαετίας του '70 απειλήθηκε, δέχθηκε σωματική βία και εκδιώχθηκε (όπως και άλλοι Εσφιγμενίτες) από την μονή από ομάδα νεαρών ατόμων, που δεν ανήκαν στην Ορθόδοξη Εκκλησία (αλλά σε εξωεκκλησιαστικούς ΓΟΧ) και εισήλθαν στο Άγιο Όρος για να καταλάβουν διά της βίας την διοίκηση τής μονής Εσφιγμένου. Η ομάδα αυτή, των νεαρών ατόμων, εκμεταλλεύτηκε το γεγονός πως την εποχή εκείνη υπήρχε λειψανδρία στην μονή, η πλειοψηφία των μοναχών της ήταν γέροντες και η επικοινωνία ήταν δύσκολη. Στην ομάδα αυτή ανήκε και ο σημερινός αρχηγός της κατάληψης του κεντρικού κτηρίου της μονής.

6.6.18

Το λάθος

Το πρώτο λάθος που καταγράφεται στην ανθρώπινη ιστορία είναι η παρακοή των πρωτοπλάστων στο θέλημα του Θεού.

Πώς ενήργησε ο Θεός στο λάθος αυτό, των πρωτοπλάστων; Ήταν αυστηρός; Άδικος; Τους καταδίκασε σε θάνατο; Η απάντηση είναι όχι! Ως δίκαιος Κριτής, αλλά ταυτόχρονα και ως φιλόστοργος Πατέρας, χρησιμοποίησε το λάθος τους ως μέσο επιστροφής. Με την «τιμωρία», την έξοδο από τον Παράδεισο, τους οδήγησε να κατανοήσουν οι ίδιοι τα τραγικά για τους ίδιους αποτελέσματα του λάθους τους, ώστε να ξεκινήσουν με δική τους επιλογή πάλι, οι άνθρωποι, την προσπάθεια για επιστροφή.

2.6.18

Η διακοπή της κοινωνίας με τον Επίσκοπο και όσα ορίζονται σχετικώς από τον 15ο Κανόνα της Πρωτοδευτέρας Ἁγίας Συνόδου

Η διακοπή της κοινωνίας με τον Επίσκοπο και τα επί τούτοις ορισθέντα παρά του 15ου Κανόνος της Πρωτοδευτέρας Ἁγίας Συνόδου: Θεολογική καί Κανονική Θεώρηση

Η εισήγηση του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Χριστουπόλεως κ. Μακαρίου στο 8ο Διεθνές Συνέδριο Ορθοδόξου Θεολογίας

Είναι γνωστό ότι, μετά τήν ολοκλήρωση των εργασιών της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, διαπιστώθηκε ένα φαινόμενο άκρως ανησυχητικό. Κάποιοι αδελφοί μας κληρικοί, κινούμενοι όχι «χάριτι θείᾳ» αλλά «ἀνθρωπίνῃ σπουδῇ», έσπευσαν να διακόψουν την κοινωνία με τον Επίσκοπό τους. Επιθυμώντας, μάλιστα, να καλύψουν και ιεροκανονικώς την αντικανονική τους αυτή ενέργεια, επικαλέστηκαν τον 15ο Κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου.

Το πολυσυζητημένο καί πολυχρησιμοποιημένο κείμενο του Κανόνα, τό οποίο χρησιμοποιείται απολύτως παρερμηνευμένο και αποκομμένο από το γενικότερο ήθος και πνεύμα της Ορθοδόξου Εκκλησιολογίας, ερμηνευτικά χωρίζεται σε τρία μέρη. Το πρώτο μέρος σημειώνει τα εξής: «Τά ὁρισθέντα ἐπί πρεσβυτέρων καί ἐπισκόπων καί μητροπολιτῶν, πολλῷ μᾶλλον καί ἐπί πατριαρχῶν ἁρμόζει. Ὥστε, εἴ τις πρεσβύτερος ἤ ἐπίσκο­πος ἤ μητροπολίτης τολμήσειεν ἀποστῆναι τῆς πρός τόν οἰκεῖον Πα­τριάρχην κοινωνίας καί μή ἀναφέρειν τό ὄνομα αὐτοῦ, κατά τό ὡρισμένον καί τεταγμένον, ἐν τῇ θείᾳ μυσταγωγίᾳ, ἀλλά πρό ἐμφανείας συνοδικῆς καί τελείας αὐτοῦ κατακρίσεως σχίσμα ποιήσει, τοῦτον ὥρισεν ἡ ἁγία σύνοδος, πάσης ἱερατείας παντελῶς ἀλλότριον εἶναι, εἰ μόνον ἐλεγχθείη τοῦτο παρανομήσας. Καί ταῦτα μέν ὥρισται καί ἐσφράγισται περί τῶν προφάσει τινῶν ἐγκλημάτων τῶν οἰκείων ἀφισταμένων προέδρων καί σχίσμα ποιούντων καί τήν ἕνωσιν τῆς Ἐκκλησίας διασπώντων»[1].

31.5.18

Αγάπη!

Αγάπη είναι ο Θεός και ο Θεός είναι η αγάπη. Διά της αγάπης και με την αγάπη ο Θεός αγκαλιάζει όλη την δημιουργία Του!

Η αγάπη δόθηκε από τον Θεό στον άνθρωπο ως κύριο συστατικό της φύσης του. Ο άνθρωπος:
Με την αγάπη μπορεί να πλησιάσει τον συνάνθρωπο.
Με την αγάπη μπορεί να συμβιώσει με την άλογη φύση, τα ζώα.
Με την αγάπη μπορεί να φροντίσει την φύση και το περιβάλλον, στο οποίο ζει.
Με την αγάπη μπορεί να φροντίσει τον εαυτό του, καταπολεμώντας τον εγωισμό του.
Με την αγάπη μπορεί να αγκαλιάσει όλη την δημιουργία του Θεού, όπως ο Θεός.

Βγάζοντας την αγάπη από την ζωή του, ο άνθρωπος καταστρέφει και καταστρέφεται. Τίποτα δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά, γιατί όλα είναι φτιαγμένα και προσαρμοσμένα από τον Θεό για τον άνθρωπο.

Στερούμενος της αγάπης, ο άνθρωπος έχει χάσει την γλυκιά γεύση της, του είναι άγνωστη.
Πικραίνει η ζωή και ο κόσμος του.
Αγριεύει ο ίδιος και τα πάντα γύρω του.
Αν βρεθεί κάποιος να του δώσει αγάπη ή να του μιλήσει για την αγάπη, δεν θα το δεχθεί, γιατί έχει συνηθίσει στην πίκρα και δεν θα τον καταλάβει.

Αυτός ο κόσμος, ο κόσμος χωρίς αγάπη, είναι δημιούργημα του ανθρώπου. Βγάζοντας την αγάπη από την ζωή του, ο άνθρωπος αλλοιώνει και διαφοροποιεί την φύση του. Χάνοντας την αγάπη χάνει την χαρά, το φως, την γλυκιά γεύση, που αφήνει στην καρδιά. Γεμίζει λύπη, τυφλώνεται και πικραίνεται. Ζει πλέον σε έναν κόσμο, ο οποίος ξέρει μόνο να σταυρώνει ό,τι μπορεί να τον αναστήσει.

Η αγάπη, όμως, είναι ο Θεός, δεν χάνεται. Υπάρχει, υπομένει και περιμένει την επιστροφή.
Η αγάπη δεν καλύπτεται, καλύπτει.
Η αγάπη δεν εξαφανίζεται, αποκαλύπτεται.
Η αγάπη δεν σβήνει, φωτίζει.
Η αγάπη επιμένει να ανασταίνεται κάθε φορά που θα σταυρώνεται!

+Αρχ. Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι. Μ. Εσφιγμένου

28.5.18

Συνέδριο «Ορθοδοξία και Φονταμενταλισμός» στο Βελιγράδι

Συνέδριο με θέμα «Ορθοδοξία και Φονταμενταλισμός» στο Βελιγράδι

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε από 10 έως 12 Μαΐου 2018 στο Βελιγράδι Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Ορθοδοξία και Φονταμενταλισμός».

Το Συνέδριο διοργανώθηκε από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου σε συνεργασία με το Κέντρο για τη Μελέτη του Πολιτισμού και του Χριστιανισμού (Βελιγράδι), το Κέντρο Ορθοδόξων Χριστιανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Fordham (Νέα Υόρκη), την Έδρα Ορθόδοξης Θεολογίας του Πανεπιστημίου του Münster (Γερμανία), το Ρουμανικό Ινστιτούτο Διορθόδοξων, Διαχριστιανικών και Διαθρησκειακών Σπουδών (INTER, Cluj-Napoca, Ρουμανία), το Βιβλικό Θεολογικό Ινστιτούτο του Αγίου Ανδρέα (Μόσχα), την Ορθόδοξη Θεολογική Ακαδημία «Άγιος Ιγνάτιος» (Στοκχόλμη), το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Ορθοδόξων Θεολογικών Σχολών (EFOST, Βρυξέλλες), το Κέντρο για τη Φιλοσοφία και τη Θεολογία (Trebinje, Βοσνία-Ερζεγοβίνη) και την Dom omladine Beograda (Βελιγράδι).

27.5.18

Η Πεντηκοστή

Ο Χριστός ήρθε στην γη για να δείξει την αγάπη στον άνθρωπο, να κηρύξει σ' αυτόν την αγάπη και να αποδείξει την αγάπη Του γι' αυτόν! Η σταυρική Του θυσία και η ανάστασή Του απέδειξαν σε όλο το μεγαλείο της την αγάπη Του για τον άνθρωπο.

Η Ανάληψη ήταν το συμβόλαιο αγάπης με τον άνθρωπο, η υπόσχεση του παραδείσου. Η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος ήταν η επιβεβαίωση της συμφιλίωσης του Θεού με τον άνθρωπο!

20.5.18

Οι άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας

Το σκοτάδι, όταν πέφτει, μαυρίζει τα πάντα και τα καλύπτει.
Στερεί το φως, που είναι πηγή ζωής, με συνέπεια να νεκρώνει τα πάντα.

Παρά το σκοτάδι, όμως, ο Ήλιος υπάρχει, δεν έχει εξαφανιστεί. Αν δεν υπήρχε θα είχαν παγώσει όλα.

Τα άστρα του ουρανού μεταφέρουν το φως του Ηλίου και διαλύουν το απόλυτο σκοτάδι.

Η αμαρτία είναι πηγή του σκότους, που βυθίζει στο σκοτάδι την ζωή των ανθρώπων.
Παρά το σκοτάδι, όμως, της αμαρτίας, η παρουσία του Θεού είναι αυτή που θερμαίνει και παρηγορεί.

Οι άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας είναι σαν τα αστέρια του ουρανού, που φωτίζουν την ζωή μας, διαλύοντας το σκοτάδι της αμαρτίας, που μας έχει κυριεύσει.

17.5.18

Ανάληψη

«ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος».
Λόγια αγάπης, λόγια στοργής και ενδιαφέροντος, λόγια καθησυχασμού και παρηγοριάς.
Λόγια πατρικά, που βγαίνουν από χείλη θεϊκά.

15.5.18

Η αμαρτία μέσα από απορίες και ερωτήματα

•Ποια η σχέση του ανθρώπου με τον Θεό;
Ο Θεός Δημιούργησε τον άνθρωπο να είναι ελεύθερος, απλός και να αγαπά. Με αυτές τις προδιαγραφές έπλασε τον άνθρωπο και τον έκανε να ζει μέσα στον παράδεισο, δηλαδή να έχει επικοινωνία μαζί Του. Ο άνθρωπος τρέφεται με την επικοινωνία του με τον Θεό, παίρνει ζωή, χαίρεται. Η διακοπή αυτής της σχέσης οδηγεί σε πνευματικό μαρασμό τον άνθρωπο, λυπάται, σκοτεινιάζει η ζωή του. Γεννιέται η αμαρτία...

13.5.18

Ο Τυφλός

Με πόση απλότητα και αγάπη κινείται ο Κύριός μας!
Με πόση πειστικότητα αποκαλύπτει στον κόσμο τα μεγαλεία της Αγίας Τριάδος!

Αποκάλυψη στα μάτια των ανθρώπων, της ιδιότητός Του ως Δημιουργός, ήταν η θεραπεία του Τυφλού.
Έφτιαξε πηλό από το χώμα και το σάλιο Του και γέμισε τις κόγχες των ματιών του Τυφλού.
Τον έστειλε να πλύνει τα μάτια του στην κολυμβήθρα του Σιλωάμ και ευθέως είδε!

Ω των θαυμασίων Σου, Χριστέ!
Έπλασες πάλι μάτια ανθρώπου, ως Δημιουργός και Πλάστης της κτίσης, για να ανοίξουν τα μάτια των ανθρώπων, τα κλεισμένα από την αμαρτία!
Έδωσες το φώς στον Τυφλό για να φωτιστούν οι άνθρωποι!

Φώτισόν μου το σκότος της ψυχής, Χριστέ μου, για να σταματήσω να περιπλανιέμαι σαν τυφλός στα σκοτάδια της αμαρτίας.
Εσύ με απλότητα μας αποκάλυψες την αλήθεια.
Εμείς ας δούμε την αλήθεια με τα μάτια της ψυχής, κρατώντας τα ανοιχτά, να βλέπουν.
Τίποτα κρυφό και σκοτεινό δεν μένει εμπρός στην λάμψη της αλήθειάς Σου!

Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου

8.5.18

Λίγα λόγια για την αγάπη

Από τους μοναδικούς που βίωσαν την Αγάπη, που ακούμπησαν στο στήθος της Αγάπης, που κήρυξαν παντού την Αγάπη, είναι ο Μαθητής της Αγάπης, ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος. Το κήρυγμά του αρχίζει με την αγάπη και τελειώνει στην αγάπη! Σε μια επιστολή του γράφει για την Αγάπη και μεταφέρει τα λόγια του Χριστού: «ἐντολὴν καινὴν δίδωμι ὑμῖν ἵνα ἀγαπᾶτε ἀλλήλους». Σ' αυτήν την εντολή κρέμονται όλοι οι νόμοι.

5.5.18

Ειρηνεύετε!

Η σύλληψη, τα πάθη και η Σταύρωση του Χριστού προκάλεσαν ταραχή και αβεβαιότητα στους μαθητές Του. Ο φόβος τους κυρίευσε και τους οδήγησε να κρυφθούν έντρομοι. Τα πάντα έδειχναν να έχουν καταρρεύσει στην ζωή τους. Απελπισία και σκοτάδι. Ξέχασαν αμέσως τα λόγια του Διδασκάλου τους, τις νουθεσίες και τα θαύματα.

29.4.18

Άνθρωπον ουκ έχω!

Ο παράλυτος του ευαγγελίου επί 38 έτη πάλευε με την ασθένειά του και ίαση δεν μπορούσε να βρει.
«Άνθρωπο δεν έχω», λέει στον Ιησού,  «να με βοηθήσει να μπω στην κολυμβήθρα του Σιλωάμ, ώστε να λάβω την ίαση».
Διπλός ο πόνος του παραλύτου: Η ασθένεια και η μοναξιά.
Η υπομονή του, όμως, ανταμείφθηκε από τον ίδιο τον Χριστό, ο οποίος του χάρισε την υγεία του.
Μέγα παράδειγμα υπομονής ο παράλυτος.

13.4.18

Ουκ έστιν ώδε

Τον είδαν κρεμασμένο στον Σταυρό, πληγωμένο, ματωμένο, νεκρό.
Τον κατέβασαν από τον Σταυρό, Τον ακούμπησαν με τα χέρια τους, Τον έβαλαν μέσα στο μνημείο.

Ο πόνος με την λύπη αναμίχθηκε, γιατί ήταν σίγουροι ότι έπιασαν στα χέρια τους και έθαψαν έναν Νεκρό.
Αυτόν τον Νεκρό αναζήτησαν, αλλά ήρθε η επιβεβαίωση από τον Άγγελο: «ουκ έστιν ώδε».

7.4.18

Χριστός ανέστη!

Η Αγάπη επάνω στον σταυρό καρφωμένη. Πόνο και λύπη γεμίζει η ατμόσφαιρα.
Η λύπη και ο πόνος, όμως, καλύφθηκαν από την σιωπή, γιατί η σιωπή είναι η γλώσσα της αγάπης. Τώρα μόνο η σιωπή μπορεί να μιλήσει.
Η σιωπή, όμως, γαληνεύει και ηρεμεί.

5.4.18

Τον Νυμφώνα σου βλέπω

Τον Νυμφώνα σου βλέπω Σωτήρ μου κεκοσμημένο.
Ήρθες, Εσύ, κοντά μου και μου αποκάλυψες την Βασιλεία Σου.

Ήμουν αναίσθητος και δεν σε ένιωθα.
Ήμουν τυφλός και δεν Σε έβλεπα.
Έπαθες για να μου ανοίξεις τα μάτια να Σε δω.
Έπρεπε να Σε σταυρώσω, Θεέ μου, για να δω το μέγεθος της αγάπης Σου;