27.3.22
Σταυροπροσκύνηση
25.3.22
Η ιερότητα της ελευθερίας
Χαίρε, ω χαίρε Λευτεριά!
Δύο αιώνες πριν οι Έλληνες ξεσηκώθηκαν και έχυσαν το αίμα τους για να μπορούν να ζουν ελεύθεροι. Για να μπορούν ελεύθερα να λατρεύουν τον Θεό στον οποίο πιστεύουν και να μην υφίστανται καταπιέσεις και διακρίσεις.
Αυτοκρατορίες όπως η Αυστροουγγαρία δεν ήθελαν επαναστάσεις στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Φοβούνταν μήπως οι επαναστάσεις των λαών στον βαλκανικό χώρο διαδοθούν και σε αυτούς. Ήταν εχθρικοί απέναντι σε κάθε ιδέα ελευθερίας.
Λόγω της έμπνευσης από τον αγώνα για την ελευθερία των Ελλήνων, εκείνη την εποχή είχε δημιουργηθεί έντονο φιλελληνικό ρεύμα σε διάφορους λαούς, από την Γαλλία έως την Λατινική Αμερική!
23.3.22
Οικουμενικός Πατριάρχης: Ταχεία λύση κατάληψης κεντρικού κτηρίου Μονής Εσφιγμένου
Προσκυνηματική επίσκεψη στην Μητέρα Εκκλησία, το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Κωνσταντινούπολη, πραγματοποίησαν ο καθηγούμενος της Μονής Εσφιγμένου Βαρθολομαίος και πατέρες της Μονής την Τρίτη 22 Μαρτίου 2022.
14.3.22
Ukraine: For the Faith of Christ and Freedom
A lot of people ask why the Ukrainians are so resistant to the "special military operation". They consider it to be a matter of a simple transition of power to a ruler of a similar people: "same faith, similar language, they will just pay taxes to another ruler. What is the problem?"
Others see the issue as a conflict between two global superpowers, where "one is being wronged by the other, has come threateningly close to it, has not respected its vital space", etc., as if the Ukrainian people are not entitled to have independent and free will and to choose the values and culture they want to live with.
The aggressive, expansionist and voracious state cannot tolerate the existence of an independent Church in Kiyv. This fact disrupts its plans to create a common supranational space, including the holy of holies of the Rus people, with a supposedly common culture and a common Church controlled by the stronger state. The occupation of Kiyv is a "necessary step" to further fulfill their imaginary rights about the "Third Rome". The attacking state cannot tolerate the annihilation of its narrative and the undoing of centuries of effort to "liberate the Queen of Cities". The ruler of the state is called upon to become "Great" in the history of his people in order to fulfill the "vow of his nation".
13.3.22
Ματωμένη Σαρακοστή
11.3.22
Ουκρανικό: Άκρα του τάφου σιωπή
9.3.22
Ουκρανία: Για του Χριστού την πίστη και την ελευθερία!
Πολλοί ρωτούν γιατί οι Ουκρανοί αντιστέκονται τόσο πολύ στην «ειδική στρατιωτική επιχείρηση». Αυτοί βλέπουν το ζήτημα ως θέμα απλής μετάβασης εξουσίας προς ηγεμόνα παρόμοιου λαού: «ίδια πίστη, παρόμοια γλώσσα, απλά θα πληρώνουν φόρους σε άλλον ηγεμόνα. Ποιο είναι το πρόβλημα;»
Άλλοι βλέπουν το ζήτημα ως μια διαμάχη δύο παγκοσμίων υπερδυνάμεων, όπου «η μία αδικείται από την άλλη, ήρθε απειλητικά κοντά της, δεν σεβάστηκε τον ζωτικό της χώρο» κτλ, ωσάν να μην δικαιούται ο ουκρανικός λαός να έχει ανεξάρτητη, ελεύθερη βούληση και να επιλέγει τις αξίες και τον πολιτισμό με τον οποίο θέλει να ζήσει.
Το επιτιθέμενο, επεκτατικό και αδηφάγο κράτος δεν μπορεί να ανεχθεί την ύπαρξη ανεξάρτητης Εκκλησίας στο Κίεβο. Το γεγονός αυτό διαταράσσει τα σχέδιά του για την δημιουργία ενός κοινού υπερκρατικού χώρου, που θα συμπεριλαμβάνει τα άγια των Ρως, με δήθεν κοινό πολιτισμό και μια κοινή Εκκλησία ελεγχόμενη από το ισχυρότερο κράτος. Το Κίεβο είναι ένα «απαραίτητο βήμα» για την περαιτέρω εκπλήρωση των κατά φαντασίαν δικαιωμάτων τους περί «Τρίτης Ρώμης». Δεν μπορεί να ανεχθεί την εξαΰλωση του αφηγήματός του και την αναίρεση προσπάθειας αιώνων για «απελευθέρωση της Βασιλεύουσας Πόλης». Ο ηγεμόνας του κράτους καλείται να γίνει «Μέγας» στην ιστορία του λαού του, ώστε να εκπληρώσει το «τάμα του έθνους» του.
8.3.22
Χαιρετισμός ηγουμένου Μονής Εσφιγμένου Βαρθολομαίου προς τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Ελπιδοφόρο
Ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής, κ. Ελπιδοφόρος, επισκέφθηκε το αντιπροσωπείο της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου στις Καρυές του Αγίου Όρους την 28η Φεβρουαρίου 2022 μαζί με συνοδεία ιερέων και λαϊκών από την Αμερική. Την σεπτή συνοδεία υποδέχθηκαν ο ηγούμενος της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου αρχιμ. Βαρθολομαίος και οι πατέρες της Μονής. Ο ηγούμενος Βαρθολομαίος απηύθυνε χαιρετισμό στον κ. Ελπιδοφόρο.
Χαιρετισμός ηγουμένου Μονής Εσφιγμένου Βαρθολομαίου προς τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Ελπιδοφόρο
Σεβασμιώτατε, Άγιε Αμερικής, κ.κ. Ελπιδοφόρε,
σας καλωσορίζουμε, Εσάς και την τιμία συνοδεία Σας, στο Αντιπροσωπείο της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου.
6.3.22
Μεγάλη Σαρακοστή
4.3.22
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος για σκοταδιστικές αντιλήψεις σε μοναστικούς κύκλους
Ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής, κ. Ελπιδοφόρος, επισκέφθηκε το αντιπροσωπείο της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου στις Καρυές του Αγίου Όρους την 28η Φεβρουαρίου 2022 μαζί με συνοδεία ιερέων και λαϊκών από την Αμερική. Την σεπτή συνοδεία υποδέχθηκαν ο ηγούμενος της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου αρχιμ. Βαρθολομαίος και οι πατέρες της Μονής. Ο ηγούμενος Βαρθολομαίος απηύθυνε χαιρετισμό στον κ. Ελπιδοφόρο.
Στην αντιφώνησή του ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής, κ. Ελπιδοφόρος, εκτός της υποστήριξής του για την λύση της κατάληψης του κεντρικού κτηρίου της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου, εξέφρασε τις απόψεις του για τις σκοταδιστικές αντιλήψεις που υπάρχουν σε μοναστικούς κύκλους και κάποιους πιστούς, όσον αφορά την αγιότητα, την υπακοή στον πνευματικό και την επιστήμη. Τέλος εξέφρασε την ελπίδα του να βρεθεί η ισορροπία «μεταξύ ενορίας και μονής», ώστε η Εκκλησία μας να μην είναι στο περιθώριο, αλλά στο επίκεντρο της κοινωνικής ζωής!
1.3.22
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής: «Απόστημα που χρήζει τομής η κατάληψη Μ. Εσφιγμένου»
Ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής, κ. Ελπιδοφόρος, επισκέφθηκε το Αντιπροσωπείο της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου στις Καρυές του Αγίου Όρους την 28η Φεβρουαρίου 2022 μαζί με συνοδεία ιερέων και λαϊκών από την Αμερική. Τον αρχιεπίσκοπο μαζί με την συνοδεία του συνόδευσε στους χώρους της Μονής ο πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους, κ. Μαρτίνος.
27.2.22
Ελέησόν με ο Θεός
24.2.22
Άμεσος ο κίνδυνος διωγμού Ορθοδόξων Χριστιανών στην Ουκρανία
Με πολλή λύπη παρακολουθούντες την - κατά τον επιτιθέμενο - ειδική επιχείρηση «αποναζιστικοποίησης» της Ουκρανίας, εκφράζουμε την συμπαράστασή μας στον ουκρανικό λαό, αλλά και στην τοπική Εκκλησία, η οποία πολύ πιθανώς ενδέχεται να βρεθεί σε κατάσταση διωγμού και μαρτυρίου.
23.2.22
Μακάριοι οι ειρηνοποιοί
Από παιδί άκουγα συχνά κάποιους να λένε «έρχεται πόλεμος, μαζέψτε τρόφιμα!».
Τώρα, που αντικειμενικά ο κόσμος βαδίζει σε επικίνδυνες ατραπούς, ακούω κάποιους παρόμοιας πνευματικής ποιότητας με τους προαναφερομένους να λένε «πρέπει να γίνει πόλεμος για να καθαρίσει η γη από το κακό». Το λένε και γεμίζει το στόμα τους! Το λένε και ευχαριστιούνται με την προσδοκία της σφαγής ανθρώπων!
Παλαιότερα, όταν δεν υπήρχε θέμα, τρομοκρατούσαν τους ανθρώπους με την απειλή του πολέμου, ώστε να παραλύουν πνευματικά και να τους ελέγχουν. Τώρα, που υπάρχει κάποιο ζήτημα, αντί να είναι υπέρμαχοι της ειρήνης και του δικαίου, δημοσιεύουν δήθεν προφητείες, ώστε να παραλύσει η αντίσταση των χριστιανών στο κακό.
Ο Θεός δεν διοργανώνει τους πολέμους, ούτε «πρέπει να γίνει πόλεμος για να φύγει το κακό». Τον πόλεμο κάνουν οργισμένοι και πλεονέκτες άνθρωποι. Σε πόλεμο παρασύρονται οι κοινωνίες που ζουν μέσα στην οργή, όπου όλοι κατακρίνουν όλους.
19.2.22
Η ελευθερία του Ασώτου
18.2.22
Μαθητές Χριστού ή οπαδοί συλλογικής ταυτότητας;
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται έξαρση της εντατικής ενασχόλησης ορισμένων χριστιανών με απόψεις ατόμων που εκφράζουν την διαφωνία τους είτε με την πίστη είτε με συγκεκριμένες πράξεις και λόγους των χριστιανών. Στην εποχή των social media οι αντιδράσεις φτάνουν σε σημείο στοχοποίησης και διαδικτυακού «λιντσαρίσματος» κατά συγκεκριμένων προσώπων. Το πλήθος φανατίζεται εναντίον ενός επιλεγμένου προσώπου κάθε φορά.
Πρόσφατα, για παράδειγμα, κάποιος εξέφρασε την άποψή του, πως πιστεύει ότι μια συγκεκριμένη τηλεοπτική σειρά που δείχνει την βιοτή ενός αγίου δεν προάγει τις διανοητικές ικανότητες των τηλεθεατών, ούτε μπορεί να εμφανίζεται ως ιστορικό αφήγημα.
Το συγκεκριμένο άτομο δημοσίευσε την άποψή του μεν δημοσίως, αλλά σε συγκεκριμένο και περιορισμένο κοινό, που παρακολουθεί τα λεγόμενά του. Ορισμένοι χριστιανοί «ανέλαβαν» να διαδώσουν σε πολλαπλάσιο βαθμό τις απόψεις του. Αυτό συμβαίνει είτε διότι κάποιοι ωφελούνται προβάλλοντας αντιπαραθέσεις, ώστε να αναδειχθούν στο κοινό ως «υπερασπιστές της πίστης», είτε διότι κάποιοι άλλοι δήθεν «πιέζονται από τον πιστό λαό να δώσουν την απάντηση που αξίζει» για να διατηρήσουν την λαοφιλία τους. Ταραχή και καταιγισμός άρθρων και λόγων ακολούθησε για το εν λόγω πρόσωπο και προβλέπεται να συνεχιστεί για κάποιο διάστημα έτσι, όπως δυστυχώς έχει ξανασυμβεί σε ανάλογες περιπτώσεις.
12.2.22
Ταπείνωση και εγωισμός - αιώνιοι αντίπαλοι
6.1.22
ΘΕΟΦΑΝΙΑ
31.12.21
Νέο Έτος 2022
26.12.21
Γιατί η επιστήμη δεν θα σώσει τον κόσμο
Συχνά ακούγεται από τα χείλη διαφόρων πως «η επιστήμη θα σώσει τον κόσμο». Τελευταία δε, επ' ευκαιρίας των επιστημονικών επιτευγμάτων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, ακούστηκε και πως «στο τέλος η επιστήμη θα νικήσει».
Η επιστήμη είναι οι αποδείξεις και τα γεγονότα. Είναι η αναλυτική περιγραφή της πραγματικότητας της Δημιουργίας. Άλλοτε είναι οι εφευρέσεις των ανθρώπων, των οποίων οι προϋποθέσεις βρίσκονται επίσης στην Δημιουργία, καθιστώντας τον άνθρωπο συνδημιουργό. Οι ανακαλύψεις ή οι εφευρέσεις ενός επιστήμονα κρίνονται αυστηρά και επιβεβαιώνονται από άλλους επιστήμονες σε επιστημονικά συνέδρια και περιοδικά. Επιστήμη δεν είναι οι απόψεις ενός μόνο επιστήμονα πάνω στο αντικείμενο του, ούτε και οι απόψεις του για άσχετα με το αντικείμενό του θέματα.
Ποτέ δεν υπήρξε και δεν θα υπάρξει η λεγόμενη «διαμάχη πίστης και επιστήμης». Πρόκειται για πλαστό δίλημμα. Δεν είναι δυνατόν ο πιστός να αμφισβητεί την ίδια την Δημιουργία του Θεού ή τους τρόπους με τους οποίους η Θεία Οικονομία επέτρεψε να μεταστραφεί η φύση μετά την πτώση του ανθρώπου από τον Παράδεισο. Κάτι τέτοιο θα ήταν άτοπο, αν όχι βλάσφημο. Διαμάχη υπάρχει μόνο στα μυαλά εγωιστών και ανεύθυνων ανθρώπων, που κινούνται όχι με βάση το κοινό συμφέρον της ανθρωπότητας, αλλά με ποταπά κίνητρα, όπως την φιλαρχία και την απόκτηση οπαδών, στηριζόμενοι στην πόλωση.
Συνέντευξη ηγουμένου Μ. Εσφιγμένου στον «Εθνικό Κήρυκα»
24 Δεκεμβρίου 2021
Του Θεοδώρου Καλμούκου
ΒΟΣΤΩΝΗ. Ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου του Αγίου Όρους, Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος, με συνέντευξή του στον «Εθνικό Κήρυκα», αναφέρεται στο φαινόμενο του αντιεμβολιασμού στο Άγιο Όρος, τους φονταμενταλιστές και τους αυτοδιαφημιζόμενους «γεροντάδες».
Είπε πως «δυστυχώς, όπως σε όλο το κόσμο, έτσι και στο Άγιο Όρος υπάρχουν άνθρωποι που αρνούνται ακόμα και τώρα να εμβολιαστούν. Αυτοί δικαιολογούν τη στάση τους είτε με καινοφανή ψευδοθεολογικά επιχειρήματα είτε με ψευδοεπιστημονικά επιχειρήματα που μαθαίνουν στο διαδίκτυο ή τους τα μεταφέρουν οι επισκέπτες τους. Κάποιοι είναι αρνητές για λόγους συγκέντρωσης οπαδών και κάποιοι άλλοι ίσως απλώς παρασύρθηκαν».
24.12.21
Χριστούγεννα 2021
Χριστούγεννα, ημέρα χαράς, ημέρα ελπίδας, εκπλήρωση επαγγελίας. Όλη η φύση συμμετέχει στην χαρά των Χριστουγέννων.
Γεννήθηκε ο Χριστός και ενώθηκε ο Ουρανός με την Γη! Γεννήθηκε ο Χριστός και ήρθε η Ελπίδα στον κόσμο! Γεννήθηκε ο Χριστός και μας άπλωσε το χέρι Του, περιμένοντας να απλώσουμε το δικό μας!
Η εποχή μας κατηγορείται συχνά για την αδιαφορία των ανθρώπων και την απομάκρυνσή τους από τον Χριστό. Σήμερα όμως γιορτάζουν όλοι. Φώτα παντού, γιορτή για τα παιδιά, ανταλλαγές ευχών…
Αυτή η χαρά και το φως που μας έχει κατακλύσει έχει αιτία, τον Χριστό. Η ταπεινή Φάτνη του Σπηλαίου της Βηθλεέμ γίνεται πηγή φωτός απ’ όπου εκπέμπει προς τον κόσμο το ουράνιο φως, γιατί φιλοξένησε το Φως, το Θείο Βρέφος Χριστό! Τίποτα πλέον δεν μπορεί να μείνει στο σκοτάδι. Γεννήθηκε ο Χριστός και όλα γέμισαν φως! Άπλωσε το χέρι Του ο Θεός στον Άνθρωπο και γέμισε φως η ζωή του.
Μόνο αυτός που αποστρέφεται το φως δεν μπορεί να χαρεί, γιατί παραμένει στο σκοτάδι. Γυρνά πεισματικά την πλάτη του στο φωτεινό χέρι που του άπλωσε ο Θεός, για να τον οδηγήσει κοντά Του, στην σωτηρία. Μένει άγευστος της γλυκύτητας τού φωτός, γιατί η καρδιά του είναι κυριευμένη από την πίκρα του σκότους.
Η πανδημία, που ταλαιπωρεί τον πλανήτη μας τόσο καιρό, απέδειξε πόσο αδύναμος είναι ο άνθρωπος χωρίς την βοήθεια του Θεού. Μας απέδειξε πόσο αδύναμος είναι, όταν παραμένει στο «σκοτάδι» του και δεν μπορεί να δει τα απλά και αυτονόητα. Όταν δεν μπορεί να διακρίνει το χέρι του Θεού, το Οποίο, ενώ επεμβαίνει με πολλούς τρόπους για να τον βοηθήσει, ο ίδιος, εγκλωβισμένος στο «σκοτάδι» του, το πολεμάει και το απομακρύνει.
Ας στρέψουμε το βλέμμα μας προς την Φάτνη. Το Θείο Βρέφος είναι εκεί και μας περιμένει να μας γεμίσει με φως, να διαλύσει το «σκοτάδι» μας. Μας περιμένει να αντικρίσουμε το φωτεινό Του πρόσωπο, για να λάμψει στο πρόσωπό μας το χαμόγελό Του. Μας περιμένει να ανοίξουμε πραγματικά την καρδιά μας για να γεννηθεί μέσα της.
Αυτός μας περιμένει. Εμείς;
Χρόνια πολλά!
Μετ’ ευχών και αγάπης του τεχθέντος Χριστού
ο Καθηγούμενος της Ι. Μ. του Εσφιγμένου
+αρχ. Βαρθολομαίος
17.12.21
Συνέντευξη στην Εφημερίδα των Συντακτών
Συνέντευξη καθηγουμένου Ιεράς Μονής Εσφιγμένου, αρχιμ. Βαρθολομαίου, στην Εφημερίδα των Συντακτών στον δημοσιογράφο Απόστολο Λυκεσά
11 Δεκεμβρίου 2021
- Σε πρόσφατο κείμενό σας επιτεθήκατε με σφοδρότητα εναντίον όσων έχουν μετατρέψει το ράσο σε είδωλο. Αυτό σας έχει στοχοποιήσει σε κύκλους ζηλωτών μοναχών, οι οποίοι εκφράζονται πολλές φορές επίσης ως Αγιορείτες μοναχοί.
Άλλο το να φοράει κάποιος ράσα, άλλο το να έχει ιεροσύνη κάποιας αναγνωρισμένης θρησκείας, άλλο το να ανήκει στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία, στην οποία ανήκει η πλειοψηφία των Ελλήνων και το Άγιο Όρος, και άλλο να είναι ένας τυχαίος επιτήδειος που «παίζει θέατρο». Πολλοί από αυτούς που διαδίδουν διάφορες στρεβλές ψευδοθεολογικές θεωρίες και ψευδείς ειδήσεις για την πανδημία και τον εμβολιασμό δεν έχουν καμία σχέση με την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Από τους υπολοίπους, κάποιοι που έχουν καθαιρεθεί ή αποχωρήσει από την Εκκλησία μας, επιτηδείως το αποκρύπτουν. Για αυτούς που τυχόν ακόμη παραμένουν εντός Εκκλησίας, αλλά παραφέρονται, υπενθυμίζουμε πως διαχρονικά η Εκκλησία εκφράζεται μέσα από τα συλλογικά, δηλ. τα συνοδικά της, όργανα. Οι ιερείς πρέπει να υπακούν στον επίσκοπό τους, οι επίσκοποι στην τοπική Ιερά Σύνοδό τους, οι τοπικές Σύνοδοι στις Πανορθόδοξες Συνάξεις και τις Οικουμενικές Συνόδους. Άλλωστε, η αγάπη μεταξύ των μελών της Εκκλησίας είναι και συστατικό στοιχείο της πίστης μας και εκφράζεται μόνο με την προσήλωση στο συνοδικό σύστημα.
26.11.21
Η υπομονή, η ψυχραιμία και η επιβίωσή μας
Οι αρετές της υπομονής και της ψυχραιμίας είναι πολύτιμοι οδηγοί στην ζωή μας. Χωρίς αυτές, το μυαλό μας θολώνει, παύει να έχει διάκριση, παίρνει λάθος αποφάσεις, κάνει αλλοπρόσαλλες κινήσεις.
Οι αρετές αυτές μπορεί να βοηθήσουν και στην επιβίωση μας την περίοδο που έρχεται, να σωθούν ζωές.
Πολλοί χριστιανοί αγχώνονται ακούγοντας τις ειδήσεις για την νέα μετάλλαξη του κορωνοϊού. Οι ειδήσεις σε πολλά μέσα μεταδίδονται με τρόπο που θέλουν να αγγίξουν το συναίσθημα, όπως πηχυαίους τίτλους, επικές μουσικές, τίτλους για «εφιαλτικές προβλέψεις», με σκοπό την συγκέντρωση κλικ κτλ. Όλα αυτά μπορεί να προκαλέσουν την απελπισία στο κοινό.
22.11.21
Καταγγελία Μονής Εσφιγμένου για παράνομη είσοδο αντιεμβολιαστών στο Άγιο Όρος
Η κατάσταση με την πανδημία παραμένει κρίσιμη στην χώρα μας. Το Άγιο Όρος έχει λάβει μέτρα προστασίας για την μείωση του κινδύνου, όπως έλεγχο rapid test πριν την είσοδο των επισκεπτών.
Παρ' όλ' αυτά, κάποιοι μη σεβόμενοι το Άγιο Όρος και την Ιερά Κοινότητα και θεωρώντας «χαζούς» όλους τους υπολοίπους, που εισέρχονται με τον προβλεπόμενο τρόπο, εισέβαλαν λαθραίως στο Άγιο Όρος από την «πίσω πόρτα».
Ομάδα ανθρώπων με επικεφαλής τον παρουσιαστή ραδιοφωνικής εκπομπής στον Ρ/Σ Focus FM Δαμιανίδη Στέφανο, επίμονο και φανατικό διαδότη αντιεμβολιαστικής ρητορικής και των σχετικών αμφιβόλων ειδήσεων, αφού παραβίασε το σύνορο του Αγίου Όρους στην περιοχή «Κομίτσα» εισήλθε παρανόμως, όπου και παρελήφθη από όχημα τύπου τζιπ με οδηγό καταληψία του κεντρικού κτηρίου της Μονής Εσφιγμένου, ο οποίος τους οδήγησε σε αυτό, την Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2021, όπως διαδίδει ο ίδιος σε αναρτήσεις του στο διαδίκτυο.
19.11.21
Η νηστεία ως δώρο
15.11.21
Το ράσο δεν πρέπει να είναι «άσυλο»
Διαδίδουν ψέματα για την πανδημία και τα εμβόλια, με αποτέλεσμα πολλοί συνάνθρωποί μας να τους πιστεύουν, να νοσούν και να πεθαίνουν. Μεταξύ των ψευδολόγων υπάρχουν και ρασοφόροι, που εκμεταλλευόμενοι τον σεβασμό που αποδίδουν πολλοί στο ράσο, αποτρέπουν τον κόσμο απ' το να εμβολιαστεί, του δημιουργούν ενοχές, του αναδεικνύουν τις προϋπάρχουσες φοβίες του και τον καλούν σε «αντίσταση γενικώς», δήθεν επειδή «έτσι θέλει ο Θεός».
Συχνά αυτοί που κηρύττουν εναντίον του εμβολιασμού και παρουσιάζονται ως ορθόδοξοι ιερείς/μοναχοί, φορώντας μαύρα ράσα
- είτε δεν ανήκουν καν στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά ανήκουν σε άλλες θρησκευτικές κοινότητες (π.χ. κάποια «Εκκλησία ΓΟΧ»),
- είτε είναι τελείως ανεξάρτητοι
- είτε βρίσκονται σε πορεία οικειοθελούς χωρισμού από την Εκκλησία, αυτοαποκαλούμενοι «αποτειχισμένοι»
- είτε ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά έχουν καθαιρεθεί ή τεθεί σε αργία, μα παρ' όλ' αυτά συνεχίζουν τα κηρύγματά τους.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει, πριν κάποιος δώσει βάση στον λόγο τους ή βγάλει τα συμπεράσματά του, να διερευνά την πραγματική ιδιότητά τους (ασχέτως τι επικαλούνται ή αφήνουν να εννοηθεί) και το πού ανήκουν.
Ακόμη και εάν πράγματι κάποιοι κήρυκες του αντιεμβολιασμού είναι κληρικοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας, οι θέσεις τους έρχονται σε ακραία αντίθεση τόσο με τις πρόσφατες εκκλήσεις κάθε τοπικής ιεράς συνόδου υπέρ του εμβολιασμού, όσο και με τις διαχρονικές θέσεις των ιερών Συνόδων της Εκκλησίας. Άλλωστε, η Εκκλησία εκφράζεται συνοδικά, όχι ατομικά, αλλιώς δεν θα ήταν Εκκλησία, αλλά μια ασύνδετη ομάδα ανεξάρτητων ιερέων!
Από όσους διασπείρουν φοβίες στον κόσμο, άλλοι μιλούν για το «τέλος του κόσμου» ή για «σατανικά εμβόλια», άλλοι για «ολοκληρωτικό έλεγχο», άλλοι για «αλλαγή του DNA», άλλοι για «θιγόμενα πολιτικά δικαιώματα», άλλοι για «εμφυτευόμενα μικροτσίπ»· άλλοι λειτουργούν πιο έντεχνα για να αποφύγουν τις ποινικές κυρώσεις και ενώ δεν προτρέπουν σε άμεση άρνηση, σπείρουν ζιζάνια αμφιβολίας, ζητώντας «ορθόδοξοι επιστήμονες» να πιστοποιήσουν τα εμβόλια· άλλοι λένε πως «αναπαύονται» με εμβόλια συγκεκριμένων κρατών, των οποίων την άφιξη περιμένουν επ' αόριστον· άλλοι κρατούν δήθεν «ίσες αποστάσεις». Κάποιοι μάλιστα αυτοονομάζονται «Αγιορείτες», προσπαθώντας να προσδώσουν αυθεντία στον λόγο τους, βασιζόμενοι σε κάποια παρελθοντική παραμονή τους στο Άγιο Όρος και αποκρύπτοντας πως είτε απελάθηκαν από αυτό λόγω προβλημάτων που δημιούργησαν είτε το εγκατέλειψαν.
Αυτοί που διαδίδουν ψευδολογίες για την πανδημία επιζητούν εξουσία και φήμη, απόκτηση ακροατηρίου και πειθήνιων οπαδών. Δεν καλλιεργούν αρετές στους ανθρώπους, καλώντας τους σε πραγματική μετάνοια, αλλά «συμμαχούν με τον διάβολο», ελέγχοντας τους ανθρώπους, εκμεταλλευόμενοι τις φοβίες και τα πάθη τους. Σταδιακά πιστεύουν και αυτοί τα ψέματα που οι ίδιοι κατασκευάζουν ή μεταφέρουν, πέφτουν στην ίδια τους την παγίδα, νοσούν και οι ίδιοι, εν τέλει πεθαίνουν από την πανδημία που οι ίδιοι υποτιμούν! «Μωραίνει Κύριος ον βούλεται απωλέσαι»!
Μεταξύ όσων διαδίδουν φοβίες και ψεύδη για τα εμβόλια, οι ρασοφόροι είναι μειοψηφία, αλλά είναι αυτοί που προκαλούν την μεγάλη ζημιά στην δημόσια υγεία και την πνευματική κατάσταση του κόσμου. Αποτέλεσμα είναι και το να στιγματίζεται η Ορθόδοξη Εκκλησία στα μάτια του κόσμου, ως δήθεν σκοταδιστική, αντιεπιστημονική και απάνθρωπη.
Οι ίδιοι ρασοφόροι δημιουργούν εδώ και χρόνια προβλήματα στην κοινωνία και στην Εκκλησία, προκαλώντας ταραχές, σχίσματα και ανυπακοή, διασπείροντας αμφιβολίες, ψευδή νέα και καινοφανείς ψευδοθεολογικές θεωρίες. Δυστυχώς, όμως, δεν υπήρξε έως σήμερα το απαραίτητο ενδιαφέρον από τις αρμόδιες αρχές και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αφήνοντάς τους ανεξέλεγκτους, με ελεύθερο πεδίο δράσης.
Μόνο τώρα, που η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο, που «μυρίζει θάνατος» σε όλη την Ελλάδα και απειλείται άμεσα η δημόσια υγεία από τον δυσώδη δήθεν «πνευματικό» λόγο των ανθρώπων αυτών, άρχισε να υπάρχει ενδιαφέρον από την κοινωνία γενικότερα και από τα ΜΜΕ για το τι συμβαίνει στο Άγιο Όρος και την Εκκλησία· μόνο τώρα, που χάρη στην πανδημία έγινε ολοφάνερο το πόσο στενά αλληλοεξαρτώμαστε οι άνθρωποι και πως το γενικό καλό συνδέεται με την πνευματική κατάσταση κάθε ενός μας, μηδενός εξαιρουμένου, επιχειρείται διάλογος με ανθρώπους που άλλοτε η πλειοψηφία καταφρονούσε ή υποτιμούσε να συνομιλήσει μαζί τους.
Έτσι, τελευταία έγινε μεγάλο το ενδιαφέρον των ΜΜΕ για το ποιοι είναι οι άνθρωποι αυτοί, που διαδίδουν τέτοιες ολέθριες θέσεις, και για το ποιες είναι οι πραγματικές θέσεις της Εκκλησίας.
Δυστυχώς, τέτοιος δυσώδης λόγος ακούγεται και από ανθρώπους που ψευδώς παρουσιάζονται δημοσίως ως Εσφιγμενίτες μοναχοί ή Αγιορείτες, αλλά και από ιστοσελίδες και σελίδες στα κοινωνικά δίκτυα, που παρουσιάζονται ψευδώς ως να ανήκουν στην Μονή Εσφιγμένου ή σε φίλους της, ενώ στην πραγματικότητα την εχθρεύονται και την δυσφημούν.
Εμείς, ως Ιερά Μονή Εσφιγμένου, οφείλουμε να προστατέψουμε το όνομα, την ιστορία και την υπόσταση της Μονής μας από την δυσφήμιση που υφίσταται, προστατεύοντας ταυτόχρονα την δημόσια υγεία. Είμαστε νομικά υπεύθυνοι για ό,τι διαδίδεται υπό το όνομα της Μονής μας, για αυτό κατόπιν καταγγελιών η αστυνομία μας έχει καλέσει να απολογηθούμε για όσα διαδίδονται στο όνομά μας από τρίτους, άσχετους με εμάς!
Ως ηγούμενος της Μονής έχω την υποχρέωση να καταγγείλω κάθε παράνομη, μη εξουσιοδοτημένη χρήση του ονόματος της Μονής από τρίτους. Ήδη από το καλοκαίρι έχουμε καταγγείλει με άρθρα μας και τεκμήρια τα στρεβλά κηρύγματα υπό το όνομα της Μονής μας, όταν τα ΜΜΕ είχαν αναρωτηθεί ποιοι είναι οι ρασοφόροι που πρωτοστατούσαν στις τότε αντιεμβολιαστικές συγκεντρώσεις. Πολλές φορές έχουμε απευθυνθεί στις αρχές για την ύπαρξη σελίδων στο διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα που φέρουν ψευδώς το όνομα της Μονής Εσφιγμένου και διαδίδουν θανατηφόρα προπαγάνδα. Δυστυχώς, έως σήμερα οι ψευδώνυμες ιστοσελίδες αυτές έχουν μείνει ανέπαφες.
Ως πνευματικός έρχομαι αντιμέτωπος συνεχώς με ερωτήματα και πνευματικές αμφιβολίες, οι οποίες δημιουργούνται στα πνευματικά μου παιδιά από τα δημόσια αντιεμβολιαστικά κηρύγματα, που προέρχονται από διάφορους ρασοφόρους.
Χρέος του πνευματικού είναι να διαδίδει και να ερμηνεύει στους πιστούς τον λόγο του Ευαγγελίου, των πατέρων και της Εκκλησίας. Εφόσον κάποιοι παρουσιάζονται ως πνευματικοί άνθρωποι και θέτουν ψευδοθεολογικά κωλύματα για τον εμβολιασμό και την διαφύλαξη της υγείας, ακόμη περισσότερο οφείλει ο πνευματικός να διαδώσει και να εξηγήσει την ορθόδοξη πίστη για την ιατρική και την φροντίδα του σώματος, που μας έδωσε ο Θεός.
Χρέος των κατά τόπους εκκλησιαστικών αρχών (π.χ. Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, Ιερές Μητροπόλεις, Ιερά Κοινότητα Αγίου Όρους κτλ) είναι να λαμβάνουν τα μέτρα τους εναντίον όσων κληρικών κινούνται αντίθετα με τις αποφάσεις τους και κάνουν αντιεμβολιαστικό κήρυγμα στο έδαφός τους ή ανήκουν στο δυναμικό τους.
Χρέος των αρχών της πολιτείας είναι να συνδράμει την Εκκλησία σε αυτό το έργο, αλλά και να ελέγχει τους γυρολόγους ρασοφόρους του διαδικτύου και των αντιεμβολιαστικών διαδηλώσεων και να εφαρμόζει τα προβλεπόμενα.
Χρέος των δημοσιογράφων είναι και να ελέγχουν τις αρμόδιες αρχές και, αν αυτές δεν λειτουργούν στο βέλτιστο βαθμό, να κάνουν έρευνα οι ίδιοι εις βάθος, μαθαίνοντας ταυτόχρονα το πώς λειτουργεί η Εκκλησία, και όχι επιφανειακά, όπως πολλές φορές, παρουσιάζοντας το λόγο ενός ρασοφόρου ως «την άποψη της Εκκλησίας».
Οι κήρυκες του αντιεμβολιασμού είναι γνωστοί τοις πάσι. Με απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο οποιοσδήποτε μπορεί να βρει αυτόκλητους «γέροντες» και «πατέρες» και την αντίστοιχη αρνητική θέση τους για τα εμβόλια.
Δυστυχώς, υπάρχει έλλειψη θάρρους σε πολλούς να ομολογήσουν ποια είναι η ορθόδοξη πίστη για τα θεόσδοτα αγαθά της υγείας και της επιστήμης, υπό τον φόβο των αντιδράσεων των βίαιων φανατικών ή μέρους της κοινής γνώμης ή υπό τον φόβο πως θα θιχθεί δήθεν η πίστη των ανθρώπων. Η απάντησή μας σε αυτά είναι να ομολογούμε ξεκάθαρα ποια είναι η πραγματική ορθόδοξη πίστη, σε πείσμα των νεοφανών ψευδοθεολογικών θέσεων. Αυτό είναι το χρέος μας και αν δεν το κάνουμε, θα απολογηθούμε σε Θεό και ανθρώπους.
Δυστυχώς, υπάρχει διάχυτη ειδωλοποίηση του ράσου. Ό,τι λέει ένας ρασοφόρος συχνά γίνεται δεκτό ως δόγμα ή ως «θέση της Εκκλησίας», χωρίς έλεγχο για το ποιόν του ανθρώπου που φέρει το ράσο, χωρίς αντιπαραβολή με τις γραφές και τους πατέρες της Εκκλησίας ή τις συνοδικές αποφάσεις της Εκκλησίας. Για αυτό συγκεκριμένοι ψευδοθεολογούντες ρασοφόροι προβάλλουν την αμορφωσία ως αρετή. Αυτοί δεν θέλουν τους πιστούς να μελετούν το Ευαγγέλιο, τους αγίους της Εκκλησίας, τις επιστήμες ή το πώς λειτουργεί ο κόσμος, παρά μόνο να υπακούν άκριτα τον λόγο τους. Παρουσιάζουν αποσπάσματα λόγων αγίων ή συνοδικών αποφάσεων, κόβοντας και ράβοντας από τις γραφές όπως τους βολεύει, γνωστή τακτική των αιρετικών στην ιστορία.
Κάθε τέτοιος ρασοφόρος «γέροντας» παρουσιάζεται ως παντογνώστης «γκουρού», επάνω από την σύνοδο της Εκκλησίας, επάνω και από τον ίδιο τον λόγο του Χριστού. Άνθρωποι που δεν μπορούν να αντέξουν το βάρος της προσωπικής ευθύνης, της ελευθερίας και της αγάπης, υποτάσσουν τις συνειδήσεις τους στον δήθεν «γέροντα», κάνοντάς του τυφλή υπακοή. Έτσι όλες τις αποφάσεις τις λαμβάνει ο «γέροντας», οπότε αυτοί θεωρούν πως απαλλάσσονται από ευθύνες και δεν αμαρτάνουν. Έχουν κάνει, όμως, αυτοί οι «τυφλοί πιστοί» την μεγαλύτερη αμαρτία: καταργούν την προσωπική τους ευθύνη και την λογική κρίση που τους δώρησε ο Θεός. Αγάπη-ελευθερία-ευθύνη είναι έννοιες αλληλένδετες και δεν μπορούν να υπάρξουν η μία χωρίς την άλλη. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν ήδη βιώσει πνευματικό θάνατο. Η άρνηση των μέτρων κατά της πανδημίας, οδηγεί πολλούς και σε σωματικό θάνατο επισφραγίζοντας τον πνευματικό, πράγμα λυπηρό.
Του ράσου μεν του αρμόζει σεβασμός, αλλά δεν πρέπει να θεωρείται «άσυλο» από τις αρχές. Διότι αν δικαιολογείται κάθε τι στρεβλό που λέει ή κάνει όποιος φέρει ράσο, και υπάρχει φόβος μήπως θιχθεί δήθεν η πίστη ή σκανδαλιστούν πιστοί, τότε είναι που πραγματικά θα επέλθει βλάβη στην πίστη. Ο κόσμος θα στρέψει την πλάτη του στην Εκκλησία, αν επιτρέψουμε να επικρατήσει ο σκοταδισμός και ο θάνατος, πνευματικός και σωματικός.
αρχιμ. Βαρθολομαίος
Ηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου
13.11.21
Ο μύθος της «Νέας Εσφιγμένου»
Αρκετές φορές, δυστυχώς, σε δημόσια άρθρα και λόγους γίνεται το λάθος να αναφέρεται η Ιερά Μονή Εσφιγμένου ως δήθεν «νέα Εσφιγμένου».
Αυτή η ορολογία έχει χρησιμοποιηθεί αφελώς από διαφόρους για λόγους δήθεν εύκολης κατανόησης του θέματος. Η χρήση της, όμως, δημιουργεί σύγχυση, σαν να υπονοεί πως, ως «νέα», η μονή μας δεν έχει ιστορικά δικαιώματα επί του κεντρικού της κτηρίου, πως δεν είναι παραδοσιακή κτλ. Επιπλέον, δημιουργούνται ενδεχομένως συνειρμοί και άστοχες συνδέσεις με διάφορα μυθεύματα ερμηνείας του σύγχρονου κόσμου, όπως η λεγόμενη «Νέα Τάξη Πραγμάτων», «Νέα Εποχή» κτλ, με αποτέλεσμα να δυσφημείται η μονή μας.
Όποιος, λοιπόν, χρησιμοποιεί τέτοια, παραπλανητική ορολογία, άθελα του ή μη, γίνεται φορέας και θύμα της προπαγάνδας των καταληψιών του κεντρικού κτηρίου της μονής μας, εξυπηρετώντας τους σκοπούς τους.
Δεν υπάρχουν δύο μονές Εσφιγμένου, παλαιά και νέα, όπως υπονοεί αυτή η ορολογία. Δεν υπάρχουν 21 μονές στο Άγιον Όρος, αλλά 20, όπως ορίζει ο Καταστατικός Χάρτης του Αγίου Όρους!
4.11.21
Ο Χριστιανός ως εύφορο χωράφι
27.9.21
Επίσκεψη στη Βουλγαρία
Ο καθηγούμενος της Μονής Εσφιγμένου, αρχ. Βαρθολομαίος, με συνοδεία πατέρων, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Βουλγαρία από τις 20 έως 25 Σεπτεμβρίου 2021, κατόπιν προσκλήσεως του καθηγουμένου της Ι.Μ. Αγ. Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού Τσερνογκόρσκι Πέρνικ, αρχ. Νικάνορος, για συμμετοχή στην πανηγυρική αγρυπνία επί τη μνήμη του Οσίου Σιλουανού του Αθωνίτου. Στην αγρυπνία, κατά την οποία χοροστάτησε ο ηγούμενος Βαρθολομαίος, έψαλε βυζαντινός χορός εξ Ελλάδος υπό τον κ. Ιωάννη Χασανίδη και χορός ιεροψαλτών από την Σόφια.
Στις 21 Σεπτεμβρίου ο ηγούμενος Βαρθολομαίος συμμετείχε σε λειτουργία για την απόδοση της εορτής του Τιμίου Σταυρού στον Ιερό Ναό Κυρίλλου και Μεθοδίου Σόφιας, μαζί με τον βοηθό επίσκοπο του Πατριάρχη Βουλγαρίας, Λευκουπόλεως κ. Πολύκαρπο.
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, ο ηγούμενος Βαρθολομαίος, πραγματοποίησε ομιλία και απάντησε σε ερωτήσεις κατά την παρουσίαση του βιβλίου του «Επιστολές από το Περιβόλι της Παναγίας», το οποίο περιέχει κείμενά του για την Παναγία μεταφρασμένα στην βουλγαρική γλώσσα.
17.9.21
Ανακοίνωση - Διάψευση Μονής Εσφιγμένου για κρούσματα σε μοναχούς της
Σήμερα, 17 Σεπτεμβρίου 2021, κυκλοφόρησαν στον τύπο δημοσιεύματα με πηχυαίους τίτλους περί δήθεν κρουσμάτων κορωνοϊού στην Μονή Εσφιγμένου, σε δήθεν ανεμβολίαστους μοναχούς της.
Η Ιερά Μονή Εσφιγμένου διαψεύδει τους τίτλους των δημοσιευμάτων και πληροφορεί πως όλοι της οι μοναχοί είναι εμβολιασμένοι και πως ουδείς ασθένησε από COVID-19. Μάλιστα, ο καθηγούμενός της, αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος, είναι ο πρώτος που εμβολιάστηκε στο Άγιο Όρος και εξαρχής υποδεικνύει την υπακοή στην ιατρική πραγματικότητα του σώματος του ανθρώπου.
Τα δημοσιεύματα στον τύπο δεν αφορούν μοναχούς της Μονής μας, αλλά ανθρώπους που κάνουν κατάληψη στο κεντρικό κτήριο της Μονής μας. Πρόκειται για περίπου 25-30 ανθρώπους, οι οποίοι δεν είναι μοναχοί του Αγίου Όρους, ούτε καν ανήκουν στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτοί οι άνθρωποι πνευματικά σχετίζονται με το θρησκευτικό νομικό πρόσωπο «Εκκλησία Γ.Ο.Χ. Ελλάδος» και πολιτικά με ακροδεξιά κόμματα, οργανώσεις και λοιπά κυκλώματα.
Οι άνθρωποι αυτοί είναι ανεπιθύμητοι από το σύνολο των μονών του Αγίου Όρους (Ιερά Κοινότητα), οι ίδιοι δηλώνουν πως δεν ανήκουν στην Εκκλησία μας, αλλά σε άλλη (το αποδεικνύουν μάλιστα με προσηλυτισμό, αναβαπτισμούς και άρνηση αγίων μας), εκτοξεύουν βόμβες μολότωφ, φέρνουν όπλα, μπαινοβγαίνουν ελεύθεροι για ψώνια (όπως λένε και τα σημερινά δημοσιεύματα), ενώ ταυτόχρονα διαδίδουν ψευδώς πως είναι αποκλεισμένοι. Παρ' όλ' αυτά, το ελληνικό κράτος τους ανέχεται και ουσιαστικά τους υποθάλπει με την χαρακτηριστική του αδράνεια να προστατέψει το Άγιο Όρος από λαθραίους εισβολείς. Το κεντρικό κτήριο πρακτικά έχει μεταβληθεί σε «άβατο» για τις αρχές και σε χώρο παράνομων και σκιωδών δραστηριοτήτων.
Οι καταληψίες επί πολλούς μήνες προβαίνουν σε αντιεμβολιαστική προπαγάνδα σε διαδηλώσεις και στο διαδίκτυο, χρησιμοποιώντας παρανόμως το όνομα της Μονής μας, με αποτέλεσμα να νοσήσουν κάποιοι που τους πίστεψαν. Η Μονή μας έγινε αποδέκτης καταγγελιών από πολίτες για πράξεις των καταληψιών. Οι αρμόδιες αρχές κωφεύουν, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις μας.
Οι καταληψίες χρησιμοποιούν στην προπαγάνδα τους ψευδοεπιστημονικά αφηγήματα με την φιλοδοξία να αποκτήσουν οπαδούς. Με την νόσησή τους όμως, ήρθε η ώρα και της έμπρακτης απόδειξης των ψεμάτων τους και της κατάρρευσης και των λοιπών ιδεολογημάτων τους. Ακόμα και αν κάποιος που διαμένει στο κατειλημμένο κτήριο χάσει την ζωή του από COVID-19, πολύ εύκολα μπορούν να το διαψεύσουν, ώστε να σωθεί το αφήγημα της ηγεσίας της κατάληψης, καθώς κανείς δεν δύναται να ξέρει ποιος μπαινοβγαίνει και ποιος διαμένει σε αυτό.
Το ελληνικό κράτος, ως αρμόδιο για την προστασία του Αγίου Όρους, υποχρεούται να σταματήσει να ανέχεται την κατάληψη εδαφών του από εξωεκκλησιαστικά άτομα, και την παράνομη χρήση ονόματος αγιορείτικης μονής με σκοπό την διάδοση καταστροφικών για την δημόσια υγεία θεωριών.
Οι τίτλοι των δημοσιευμάτων για ανεμβολίαστα κρούσματα COVID-19 στο δυναμικό της Μονής Εσφιγμένου, δημιουργούν εντυπώσεις που δυσφημούν την Μονή, το Άγιο Όρος και την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία γενικότερα. Η Μονή μας επιφυλάσσεται για την άσκηση κάθε νομίμου δικαιώματός της.
Ιερά Μονή Εσφιγμένου
Άγιον Όρος
15.9.21
Παιδιά του Θεού
Όλοι οι άνθρωποι, ως δημιουργήματα του Θεού, είμαστε και παιδιά Του, καθώς είναι Πατέρας όλων. Η αγάπη και η έννοια Του είναι κοινή για όλους τους ανθρώπους.
Τα αγαθά της γης, τα προσέφερε σε όλους τους ανθρώπους, για να ζουν με αυτά και να προοδεύουν.
Ο ερχομός του Χριστού στην γη, το κήρυγμα της αγάπης, η Σταυρική θυσία και η Ανάστασή Του αφορούσε και αφορά τον κάθε άνθρωπο, που έζησε, ζει και θα ζήσει στην γη, για την σωτηρία του.
Ο Χριστός καθόρισε τον τρόπο επικοινωνίας των ανθρώπων, μιλώντας ξεκάθαρα για τις σχέσεις μεταξύ τους, με γνώμονα την αγάπη και την μοναδική σχέση Θεού - ανθρώπου, Πατέρα - παιδιού.
«Ἐγώ δέ λέγω ὑμίν, ἀγαπᾶτε τούς ἐχθρούς ὑμῶν, εὐλογεῖτε τούς καταρωμένους ὑμᾶς, καλῶς ποιεῖτε τοῖς μισούσιν ὑμᾶς. Καί προσεύχεσθε ὑπέρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς καί διωκόντων ὑμᾶς, ὅπως γένησθε υἱοί τοῦ πατρός ὑμῶν τοῦ ἐν οὐρανοῖς, ὅτι τόν ἥλιον αὐτοῦ ἀνατέλλει ἐπί πονηρούς καί ἀγαθούς καί βρέχει ἐπί δικαίους καί ἀδίκους.» (Ματθ. ε' 44-45)
14.9.21
Ο Σταυρός του Χριστού
30.8.21
Καταγγελία Ι.Μ. Εσφιγμένου
29/8/2021
Η Ιερά Μονή Εσφιγμένου καταγγέλλει για πολλοστή φορά την παράνομη χρήση του ονόματός της από άτομα, με τα οποία δεν σχετίζεται, σε αντιεμβολιαστικό συλλαλητήριο στην Αθήνα την Κυριακή 29 Αυγούστου, αλλά και την συνεχιζόμενη απραξία της πολιτείας για το χρονίζον αυτό πρόβλημα.
Ως διοίκηση της Ιερά Μονής Εσφιγμένου γινόμαστε αποδέκτες μηνύσεων και επωνύμων καταγγελιών για διασπορά ψευδών ειδήσεων και επικινδύνων θέσεων για την δημόσια υγεία. Καλούμαστε από τις αρχές της έννομης τάξης να απολογηθούμε ενώπιον τους για ενέργειες τρίτων, οι οποίες προέρχονται από την παράνομη παρουσία εξωεκκλησιαστικών καταληψιών εντός Αγίου Όρους, πρόβλημα το οποίο οι ίδιες αρχές στην ουσία αποφεύγουν να επιλύσουν, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις της αγιορείτικης κοινότητας!
Οι θέσεις που ακούστηκαν στο συλλαλητήριο της παραφροσύνης ουδεμία σχέση έχουν με την μονή μας. Εκφράζονται από άτομα, τα οποία αυτοπροβάλλονται ψευδώς ως δήθεν μέλη της αδελφότητάς μας, ενώ απεναντίας είναι παράνομοι καταληψίες κτηρίων της μονής μας.
Αυτά τα άτομα δεν είναι Αγιορείτες, ούτε Εσφιγμενίτες, δεν ανήκουν καν στην ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά ταυτίζονται με το θρησκευτικό νομικό πρόσωπο «Εκκλησία Γ.Ο.Χ. Ελλάδος». Καπηλεύονται το όνομα του Αγίου Όρους και της μονής μας και παρέχουν δήθεν «πνευματικό άλλοθι» στην άρνηση του εμβολιασμού.
Η συνεχής δημόσια παρουσία ατόμων με φανατικές και μισαλλόδοξες ιδέες, που παρουσιάζονται ψευδώς σαν μοναχοί Αγιορείτες και Εσφιγμενίτες, παρασύρει ανθρώπους σε εσφαλμένα συμπεράσματα και αποτελεί δυσφήμιση για την ορθόδοξη Εκκλησία, το Άγιο Όρος και την μονή μας.
Η Ιερά Μονή Εσφιγμένου καλεί για ακόμη μία φορά την Ελληνική Πολιτεία να πράξει το αυτονόητο καθήκον της για να τερματιστεί η κατάληψη του κεντρικού κτηρίου της μονής μας, και η καπηλεία του ονόματός της, όπως οφείλει, ως προστάτης της τάξης του Αγίου Όρους.
Η δημόσια επεφρασμένη ανησυχία οργάνων της πολιτείας για το ποιόν σημαντικού μέρους των αντιεμβολιαστών στην Ελλάδα και για τις αιτίες που οδηγούν σε αυτά τα φαινόμενα περιττεύει, όταν την ίδια στιγμή η πολιτεία υποθάλπει με την απραξία της μια από τις παράνομες «πνευματικές μήτρες» του σκοταδισμού σε έδαφος που ανήκει στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία.
Φτάνει πια!
+Αρχ. Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι.Μ. Εσφιγμένου
23.8.21
Θαρσεῖτε, ἐγώ εἰμι· μὴ φοβεῖσθε!
Μεγάλη θαλασσοταραχή επικρατεί στην λίμνη της Τιβεριάδος, τα κύματα αγριεμένα, έτοιμα να κατασπαράξουν το πλοίο στο οποίο επέβαιναν οι μαθητές. Ο φόβος του πνιγμού ορατός, η απελπισία έχει κυριεύσει τις ψυχές τους. Τίποτα πλέον δεν τους σώζει.
Αυτόν τον φόβο έρχεται να τον αυξήσει και να τον μετατρέψει σε τρόμο η θέα μιας ανθρώπινης φιγούρας, να περπατά επάνω στα μανιασμένα κύματα. Ο τρόμος, μαζί με τον πανικό που επικρατούσε, έκανε τους μαθητές να φωνάξουν δυνατά, νόμιζαν ότι έβλεπαν φάντασμα.
Οι καρδιές όλων χτυπούν έντρομα, κινδυνεύουν να σπάσουν από την ένταση.
Τότε μέσα στην ταραχή, το σκοτάδι και τον πανικό ακούστηκε μια γλυκιά, γαλήνια, γνώριμη φωνή: «Θαρσεῖτε, ἐγώ εἰμι· μὴ φοβεῖσθε».
15.8.21
Η ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Το καλοκαίρι έφτασε πάλι, με την ανεμελιά, την ξεκούραση, τις αμέτρητες γιορτές και τα πανηγύρια του. Μα απ' όλες τις χαρές δεσπόζει μια γιορτή, το Πάσχα του καλοκαιριού, η Κοίμηση της Παναγίας.
Ξαπλωμένη η Παναγία στο νεκρικό Της κρεβάτι μας καλεί όλους να Την περικυκλώσουμε, να πάμε κοντά Της, να Την δούμε, να μας δει δίπλα Της, να μας ευχηθεί, να μας σκεπάσει.
1.8.21
ΣΕ ΣΕΝΑ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΟΥ
27.7.21
Στον άγιο Παντελεήμονα ή στον σαμάνο;
Ο άγιος Παντελεήμονας ήταν γιατρός. Θεράπευε τους ανθρώπους με ό,τι καλύτερο είχε, με τα πιο σύγχρονα φάρμακα της εποχής του, όπως και πολλοί άλλοι άγιοι ιατροί της πίστης μας.
Ήδη στα χρόνια της Παλαιάς Διαθήκης το βιβλίο της Σοφίας Σειράχ γράφει:
«Τίμα ἰατρὸν πρὸς τὰς χρείας αὐτοῦ τιμαῖς αὐτοῦ, καὶ γὰρ αὐτὸν ἔκτισε Κύριος· παρὰ γὰρ ῾Υψίστου ἐστὶν ἴασις, καὶ παρὰ βασιλέως λήψεται δόμα. ἐπιστήμη ἰατροῦ ἀνυψώσει κεφαλὴν αὐτοῦ, καὶ ἔναντι μεγιστάνων θαυμασθήσεται. Κύριος ἔκτισεν ἐκ γῆς φάρμακα, καὶ ἀνὴρ φρόνιμος οὐ προσοχθιεῖ αὐτοῖς. οὐκ ἀπὸ ξύλου ἐγλυκάνθη ὕδωρ εἰς τὸ γνωσθῆναι τὴν ἰσχὺν αὐτοῦ; καὶ αὐτὸς ἔδωκεν ἀνθρώποις ἐπιστήμην ἐνδοξάζεσθαι ἐν τοῖς θαυμασίοις αὐτοῦ».
Στην σημερινή εποχή, δυστυχώς παρ' όλα τα πλείστα δώρα, που μας έχει δώσει ο Θεός, πολλοί συνάνθρωποί μας απορρίπτουν μανιωδώς την ιατρική επιστήμη. Πιστεύουν όσους χαϊδεύουν τα πάθη τους και συμφωνούν με τις πιο άφρονες απόψεις τους.
26.7.21
Καταγγελία Ι.Μ. Εσφιγμένου για παράνομη χρήση του ονόματός της σε αντιεμβολιαστικές συγκεντρώσεις
Δεν πέρασαν αρκετές μέρες από την πρώτη συγκέντρωση αντιεμβολιαστών, όπου πρωτοστάτησαν άτομα που συνδέονται με τους καταληψίες του κεντρικού κτηρίου της μονής μας, και, για να αποδείξουν του λόγου το αληθές περί της ηθικής αυτουργίας, κατέβηκαν οι ίδιοι οι καταληψίες στους δρόμους να απευθύνουν κήρυγμα θανάτου εναντίον της δημόσιας υγείας χρησιμοποιώντας παρανόμως το όνομα της Μονής μας.
Σε συγκέντρωση στις 21 Ιουλίου ο υπαρχηγός των καταληψιών Πολυχρονίου Γεώργιος («Γρηγόριος») ομίλησε σε αντιεμβολιαστική συγκέντρωση στην Καβάλα, όπου προέτρεψε «να μην πάρει κανείς το εμβόλιο», καθώς «το εμβόλιο είναι διαβολικό».
Σε συγκέντρωση στις 24 Ιουλίου στην Θεσσαλονίκη ο ίδιος, πέρα από τις δικές τους απόψεις, διάβασε και μήνυμα του αρχηγού των καταληψιών Παπαλαμπρακόπουλου Ματθαίου («Μεθόδιου»). Σε αυτή την συγκέντρωση ανέφερε γνωστά παραμύθια, όπως ότι «ο κορωνοϊός είναι όχημα για να επιβληθεί η νέα τάξη πραγμάτων», πως «ο υποχρεωτικός εμβολιασμός εξυπηρετεί τα σχέδια των Εβραίων» για «μείωση παγκοσμίου πληθυσμού», για να «διαλυθεί η παγκόσμια οικονομία», πως «όποιος κάνει εμβόλιο θα ανήκει σε πολυεθνική». Τόσο μανιώδης ήταν η έξαψη του ομιλητή, που έφτασε μάλιστα στο σημείο να πει πως υπό ναζιστική κατοχή στην Ελλάδα υπήρχε περισσότερη ελευθερία! Εκ των υστέρων ο Πολυχρονίου μαζί με έτερο καταληψία, τον Λότσα Κωνσταντίνο («Μαρδάριο»), παραβρέθηκαν στην κεφαλή αντιεμβολιαστικής πορείας στους δρόμους της πόλης.
17.7.21
Ποιοι να είναι άραγε αυτοί που πρωτοστάτησαν στην αντιεμβολιαστική συγκέντρωση;
13.7.21
«Γέροντα, τι να κάνω με το εμβόλιο;»
Μια ερώτηση που έχει πλέον γίνει συνήθεια στα χείλη κάποιων πιστών...
Έχει επικρατήσει τόσος φόβος στους ανθρώπους τελευταία, που μοιάζει σαν να είναι η πρώτη φορά που γίνονται εμβόλια στον κόσμο!
Δυστυχώς, έχουν επιτύχει κάποιες συγκεκριμένες ομάδες να τρομοκρατήσουν και να διχάσουν τον κόσμο. Αυτές οι ομάδες έχουν σκοπό να προκαλούν σύγχυση στην κοινωνία, αμφισβήτηση των πάντων, αναταραχή, χωρίς βέβαια να αντιπροτείνουν κάποια σοβαρή αντιμετώπιση.
Είναι της νοοτροπίας «όχι σε όλα», προκαλώντας αναστάτωση, παρασύροντας όσο το δυνατόν περισσότερους κοντά τους.
12.7.21
Εορτή οσίου Παϊσίου
Η απλότητα του λόγου και η παρηγοριά που σκορπούσε ο όσιος Παΐσιος είναι η απάντηση στον ταραγμένο σήμερα άνθρωπο. Μιλούσε καρδιακά και ανέπαυε, ενισχύοντας την πίστη στον Θεό.
Ανήκει στην χορεία των Εσφιγμενιτών αγίων, κάτι το οποίο είναι μεγάλη ευλογία και πνευματική ενίσχυση για την εσφιγμενιτική αδελφότητα.
Ας τον επικαλεστούμε να μεσιτεύσει στον Θεό για την εξάλειψη του πειρασμού της πανδημίας του κορωνοϊού, που μαστίζει την ανθρωπότητα, καθώς και για την ειρήνη και την ενότητα στον κόσμο, που τόσο δοκιμάζεται σήμερα!
11.7.21
Σύναξη Εσφιγμενιτών αγίων
Αθανάσιος ο Α΄, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
Γρηγόριος ο Ε΄, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, ο νέος κτήτωρ
Θεόληπτος, Μητροπολίτης Φιλαδελφείας
Γρηγόριος ο Παλαμάς, Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης
Αντώνιος ο Σπηλαιώτης
Δαμιανός ο Μυροβλήτης
Νικηφόρος ο Ησυχαστής
Ιάκωβος, Δομέτιος, Αντίπας ο Μολδαβός και Παΐσιος οι όσιοι
Αγαθάγγελος, Τιμόθεος και Ευθύμιος οι νέοι οσιομάρτυρες
Μακαρία και Αγία βασιλίδα Πουλχερία η παρθένος και κτητόρισσα
Σήμερα εορτάζουμε στο Άγιο Όρος την σύναξη πάντων των Εσφιγμενιτών αγίων.
Οι πρεσβείες τους ας συνοδεύουν όλους και ας δροσίζουν με την χάρη τους τις ψυχές σας!
24.6.21
Εορτή καθηγουμένου
Ο πανοσιολογιώτατος αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος, καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου Αγίου Όρους, χοροστάτησε στην θεία λειτουργία επί τη μνήμη των εορταζόντων σήμερα στο Άγιο Όρος αγίων ενδόξων Αποστόλων Βαρθολομαίου και Βαρνάβα, κατά την οποία άγει τα ονομαστήριά του. Κατά την διάρκεια της αγρυπνίας τέθηκε προς προσκύνηση και αγιασμό των πιστών τεμάχιο ιερού λειψάνου του αγίου Αποστόλου Βαρθολομαίου, που θησαυρίζεται στην μονή. Παρέστησαν συμπροσευχόμενοι Εσφιγμενίτες πατέρες και λοιποί Αγιορείτες. Ο γέροντας Βαρθολομαίος δέχθηκε ευχές στο αντιπροσωπείο των Καρυών. Ευχόμαστε υγεία, μακροημέρευση, υπομονές και φώτιση παρά Θεού να μας καθοδηγεί στην οδό της σωτηρίας.
Εκ της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου
20.6.21
«Εἴδομεν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν, ἐλάβομεν Πνεῦμα ἐπουράνιον»
Η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος έλουσε με ουράνιο φως τον κόσμο.
Αποκάλυψε την Αλήθεια.
Διέλυσε το σκοτάδι και φώτισε τον άνθρωπο. Τον μεταμόρφωσε σε φως.
Γνώρισμα πλέον του χριστιανού είναι το φως. Εκπέμπει φως με την παρουσία του, με τον λόγο του, με την ζωή του.
17.6.21
Προσκυνηματική επίσκεψη στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως
Ο πανοσιολ. καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος και λοιποί πατέρες με πολλή συγκίνηση και σεβασμό επισκέφθηκαν στις 16-17/6/2021 την έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Είχαν την τιμή και την ευλογία να συναντηθούν με τον Αρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης και Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο, καθώς και με σεβαστούς πατέρες και αδελφούς, οι οποίοι υπηρετούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
25.5.21
Ανακοίνωση
Σχετικά με βίαιες ενέργειες εντός Αγίου Όρους, με σημερινή απόφαση τού Μικτού Ορκωτού Εφετείου Θεσσαλονίκης έλαβε τέλος η ποινική διαδικασία για την εκτόξευση βομβών μολότωφ και εκρηκτικού μηχανισμού εναντίον αστυνομικών και πολιτών τον Ιούλιο 2013 από τους εξωεκκλησιαστικούς καταληψίες κτηρίων της Ιεράς Μονής μας του Εσφιγμένου στο κονάκι των Καρυών. Το Δικαστήριο επικύρωσε την καταδίκη τους για σωρεία παραβιάσεων του Ποινικού Κώδικα.
18.5.21
Αντίδοτο της αμαρτίας η μετάνοια
•Γέροντα, γιατί με την σκέψη του πλήθους των αμαρτιών μου απελπίζομαι;
Η προσπάθεια που καταβάλλει ο διάβολος δεν είναι απλά να σε ρίξει στην αμαρτία, αλλά να παραμείνεις σ' αυτήν.
Παραμένοντας στην αμαρτία ξεχνάς τον Θεό, συνηθίζεις την αμαρτία, νομίζεις ότι δεν αλλάζει κάτι και καταλήγεις στην απελπισία.
•Γιατί λέτε ότι με την παραμονή στην αμαρτία ξεχνάω τον Θεό;
Η απελπισία που σε καταλαμβάνει αποδεικνύει την μη παρουσία του Θεού στην ζωή σου.
9.5.21
Η χαρά της Αναστάσεως
Η Σταύρωση και η ταφή του Ιησού προκάλεσε αναστάτωση στην ζωή των μαθητών Του. Φόβος, λύπη, αμηχανία, αμέτρητοι λογισμοί απογοήτευσης τούς είχαν κυριεύσει. Τίποτε δεν φαινόταν ικανό να γιατρέψει τον πόνο τους, γιατί ο Διδάσκαλός τους ήταν νεκρός...
Ο διάβολος πανηγύριζε, διότι νόμιζε ότι με την Σταύρωση, εκείνη την ημέρα, νίκησε τον Θεό.
«Σκότος μέγα εγένετο» εκείνη την μοναδική ημέρα. Το σκοτάδι, όμως, δεν ήταν μόνο το φαινόμενο που σκοτείνιασε την ημέρα. Υπήρχε και το εσωτερικό σκοτάδι, στις ψυχές των μαθητών του Ιησού, οι οποίοι έμοιαζαν σαν χαμένα πρόβατα, γεμάτα απογοήτευση και απελπισία από την στέρηση του Ποιμένα τους. Όλα έμοιαζαν να έχουν τελειώσει.
1.5.21
Χριστός ανέστη!
Σιγή και αμηχανία έχουν κυριεύσει όλη τη φύση. Ο τάφος του Χριστού παραμένει ακόμη σφραγισμένος. Όλοι περιμένουν με αγωνία, γιατί τους το είπε ο Ίδιος: «ὅμως θαρσεῖτε· τριήμερος γὰρ ἐγείρομαι».
Ξαφνικά η αγωνία μετατρέπεται σε δέος και η σιγή σε κραυγή χαράς:
Ανέστη Χριστός! Είναι γεγονός! Πρώτες οι Μυροφόρες το φώναξαν.
Ο Άγγελος απεκύλισε τον λίθο για να φανεί το κενό μνημείο.
Ανέστη Χριστός και καταπάτησε τον θάνατο!
Ανέστη Χριστός και νίκησε τον διάβολο!
Ανέστη Χριστός και μας απάλλαξε από την αμαρτία!
Ανέστη Χριστός και μας χάρισε πάλι την ζωή!
Ανέστη Χριστός και γέμισε φως όλη η κτίση!