2.4.18

Ἰδού ὁ Νυμφίος ἔρχεται

Ιδού ο Νυμφίος Χριστός έρχεται, δεν περιμένει, έρχεται ο Ίδιος.
Είναι τόση η αγάπη Του για τον άνθρωπο, ώστε δεν τον περιμένει, αλλά έρχεται ο Ίδιος κοντά του.
Δεν τον εξαναγκάζει, όμως, με την βία να Τον δεχθεί στην καρδιά του, αλλά του δείχνει την αγάπη Του με την θυσία Του.

25.3.18

Η σιωπή της Παναγίας


Η Παναγία στο πρόσωπό της ενσάρκωσε την έννοια της Αγάπης. Η ζωή της όλη ήταν μια πορεία αγάπης, πορευόμενη μέσα στην αγάπη, ακολουθώντας την Αγάπη.

Ήταν η εκλεκτή Κόρη, που είχε σημαντικό ρόλο στο προαιώνιο σχέδιο του Θεού για την σωτηρία του ανθρώπου.
Ήταν η άμωμη Κόρη, που θα έφερνε στα σπλάχνα της τον Υιό και Λόγο του Θεού.
Ήταν η Κεχαριτωμένη Κόρη, η οποία έγινε η γέφυρα, που ένωσε τον ουρανό με την γη.

Είναι η άσπιλη Κόρη, που έφερε πάλι την αγάπη του Θεού στους ανθρώπους.
Είναι η άχραντη Κόρη, που μιλούσε την γλώσσα της αγάπης, την σιωπή.

Όλη της η ζωή ήταν μέσα στην σιωπή. Τίποτα δεν χαλούσε την σιωπή Της, γιατί είχε εμπιστοσύνη στο θέλημα του Θεού, που ήταν η αγάπη Του για τον άνθρωπο.

Βίωνε τον Θεό μέσα Της. Ζούσε την πληρότητα της αγάπης Του. Δεν είχε τίποτα να πει περισσότερο από την μοναδική στιγμή, που μίλησε στην ζωή της, απαντώντας στον Αρχάγγελο: «Ιδού η δούλη Κυρίου!».

Η απάντησή Της αυτή, ήταν η εκούσια αποδοχή του σχεδίου του Θεού.

Έλυσε την σιωπή Της για να συνεχίσει να σιωπά!
Η σιωπή της Παναγίας είναι η «πολυλογία» της αγάπης.

Όταν αγαπάς σιωπάς, εμπιστεύεσαι και πορεύεσαι με αγάπη, μαζί με την Αγάπη, τον Χριστό.

Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου

18.3.18

Υπομονή

Πλησιάζοντας τις άγιες ημέρες, που θα προσκυνήσουμε τα άχραντα πάθη και την αγία Ανάσταση του Χριστού, ευχόμαστε ο καλός Θεός και η γλυκιά Παναγιά να δίνουν υπομονή και θάρρος σε όλον τον κόσμο. Υπομονή μεν χρειάζεται για να αντέχουμε τις δυσκολίες, θάρρος δε για να τις προσπερνούμε.

Όλα αυτά, τα καλύπτει η πίστη και η εμπιστοσύνη στον Θεό. Είναι πολλά τα ερεθίσματα, που δεχόμαστε καθημερινά και φυσικά δεν αντέχουμε. Ας αφήσουμε και κάτι «να πέσει κάτω», δεν πειράζει. Ένα μόνο χρειάζεται να καταλάβουμε, ότι δεν χρειάζεται να τα καταλαβαίνουμε όλα!

Η λέξη «υπομονή» δεν είναι έκφραση ή «τρόπος του λέγειν». Είναι πρακτική λύση και αντιμετώπιση κάθε δύσκολης καταστάσεως στην ζωή μας. Η υπομονή είναι η αποκάλυψη τής ανδρείας του ανθρώπου. Χωρίς υπομονή ο άνθρωπος είναι αδύναμος και ανίκανος να διαχειριστεί την ζωή του. Για να κάνει κανείς υπομονή χρειάζεται θάρρος.

Η Παναγιά είναι το αιώνιο παράδειγμα υπομονής. Ενώ ήξερε, υπέμεινε μέσα Της τον πόνο από τα πάθη του Υιού και Θεού Της. Η ανταμοιβή της υπομονής ήταν η Ανάσταση, η οποία εξάλειψε τον πόνο.

Ας μεσιτεύει στον Πανάγαθο Θεό να μας χαρίζει την υπομονή, που μας λείπει, ώστε να αξιωθούμε της ανταμοιβής, που είναι η Ανάσταση!

Καλή Ανάσταση!

Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου

14.3.18

Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως. Πνευματική ανάγκη ή συνήθεια; Ο Πνευματικός στη ζωή μας

Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου, πανοσιολ. Αρχιμ. Βαρθολομαίος ομίλησε με θέμα «Το Μυστήριον της εξομολογήσεως. Πνευματική ανάγκη ή συνήθεια; Ο πνευματικός εἰς τήν ζωήν μας.» μετά το πέρας του Κατανυκτικού Εσπερινού, την Γ΄Κυριακή των Νηστειών, 11 Μαρτίου 2018, στον Ιερό Ναό Αγίου Χαραλάμπους Λενταριανών Χανίων, χοροστατούντος του τοπικού ποιμενάρχου, Σεβ. κ.κ. Δαμασκηνού.
Τον γέροντα Βαρθολομαίο πριν την έναρξη της ομιλίας παρουσίασε ο πανοσιολ. Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Κυδωνίας και Αποκορώνου Αρχιμ. Δαμασκηνός Λιονάκης, ενώ σύντομο χαιρετισμό εκφώνησε και ο Σεβ. κ.κ. Δαμασκηνός, ο οποίος ευχαρίστησε τον Εσφιγμενίτη Καθηγούμενο για την ομιλία του.

13.3.18

Αγάπη προς όλους


Στην επί του όρους ομιλία Του, είπε ο Χριστός: «Ακούσατε ότι έχει λεχθεί· Ν’ αγαπάς τον πλησίον σου και να μισείς τον εχθρό σου. Αλλά εγώ σας λέγω, ν’ αγαπάτε τους εχθρούς σας, να ευλογείτε αυτούς που σας καταριούνται, να ευεργετείτε όσους σας μισούν, και να προσεύχεστε για όσους σας συμπεριφέρονται κακώς και σας διώκουν, για να γίνετε παιδιά του επουράνιου πατέρα σας, διότι ανατέλλει τον ήλιο του για κακούς και για καλούς και βρέχει για ευσεβείς και ασεβείς. Εάν δε αγαπήσετε όσους σας αγαπούν, ποιο μισθό θα έχετε; Δεν κάνουν το αυτό και οι τελώνες; Και εάν δείξετε στοργή στους φίλους σας μόνο, τι εξαιρετικό κάνετε. Δεν κάνουν έτσι και οι τελώνες; Να γίνετε λοιπόν τέλειοι, όπως ο πατέρας σας ο ουράνιος είναι τέλειος» (Ματθ. 5, 38-48).

Εμπρός στην αποκάλυψη αυτή, της ολοκληρωτικής αγάπης του Θεού, κανένας δεν μπορεί να μείνει ασυγκίνητος.

Αγάπη προς όλους! Πόσο διαχρονικός ο λόγος του Χριστού! Έρχεται να ταράξει τα νερά σήμερα, που έχουν λιμνάσει στην ζωή μας.

11.3.18

Κυριακή Γ΄ Νηστειών - Της Σταυροπροσκυνήσεως

Φθάσαμε στο μέσον της Σαρακοστής, στο μέσον του αγώνα και της προσπάθειας και η Εκκλησία μας, θέλοντας να τονώσει το ηθικό και να μας ενισχύσει από τον κόπο, προβάλλει τον Τίμιο Σταυρό για να Τον αντικρύσουμε και να Τον προσκυνήσουμε.

Η θέα Tου αναζωογονεί, ξεκουράζει, αναπαύει.
Η θέα Tου γεμίζει ασφάλεια.

Ο Σταυρός είναι το πολύτιμο στολίδι και η δόξα του χριστιανού.
Οφείλουμε σαν χριστιανοί ορθόδοξοι να σηκώνουμε τον σταυρό μας, διότι πρώτος Τον σήκωσε ο Αρχηγός και Σωτήρας μας, ο Χριστός.

Ο Σταυρός είναι ποτισμένος με το Αίμα Του. Αυτό το αίμα που ξεπλένει την αμαρτία και χρωματίζει την ζωή μας. Το αίμα στον σταυρό είναι η απόδειξη ότι ο σταυρικός δρόμος οδηγεί μέσω του Γολγοθά στην Ανάσταση.

Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου

8.3.18

Αγάπη – Υπέρβαση

Ο άνθρωπος εξ αιτίας της πτώσης του έγινε εύκολη λεία του διαβόλου.
Η αμαρτία εισήλθε στην ζωή του και οι πληγές που του δημιουργεί είναι πολλές.
Το φάρμακο είναι η αγάπη. Η αγάπη σκεπάζει, παρηγορεί και επουλώνει.

Πώς μπορεί, όμως, ο πληγωμένος άνθρωπος να αγαπήσει και να αγαπηθεί;
Πώς μπορεί ο αποξενωμένος από όλους να νιώσει αγάπη για τον πλησίον;

4.3.18

Κυριακή Β΄ Νηστειών 2018 - Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά

Η Ιερά Μονή Εσφιγμένου πανηγύρισε σήμερα, Κυριακή Β΄ των Νηστειών, την σύναξη του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.

Ο Άγιος διετέλεσε επί τρία έτη ηγούμενος της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου.

Της σημερινής πανηγύρεως προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος. Στην πανήγυρη συμμετείχε και ο Πρώτος του Αγίου Όρους, Μοναχός Χριστόφορος Ιβηρίτης.

Προ του πέρατος της Θείας Λειτουργίας, ο Σεβασμιώτατος κ. Δωρόθεος Β' ευχαρίστησε τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο για την Κανονική άδεια και ευλογία του, την Ιερά Κοινότητα και τον Ηγούμενο Βαρθολομαίο για την πρόσκληση και ευχήθηκε για την πνευματική προκοπή και την ταχεία επίλυση των δυσκολιών της Αδελφότητος.

Εν συνεχεία, τέλεσε τρισάγιο επί του τάφου του αειμνήστου Ηγουμένου Αρχιμ. Χρυσοστόμου Κατσουλιέρη.

Ακολουθεί ο Χαιρετισμός του αρχιμ.Βαρθολομαίου, Καθηγουμένου Μονής Εσφιγένου, στην Πανηγυρική Τράπεζα:

25.2.18

Κυριακή της Ορθοδοξίας: προκλήσεις στην ορθή πίστη, τότε και σήμερα

Εθνοφυλετισμός, φονταμενταλισμός και γεροντισμός απομακρύνουν από την ορθή πίστη

Οι Πατέρες της Εκκλησίας όρισαν να εορτάζεται ο θρίαμβος του oρθοδόξου δόγματος την πρώτη Κυριακή των Νηστειών, για να δείξει στους πιστούς πως ο πνευματικός μας αγώνας θα πρέπει να συνδυάζεται με την ορθή πίστη για να έχει πραγματικό αποτέλεσμα, δηλαδή την σωτηρία του ανθρώπου. Η σωτηρία μας πηγάζει μόνο από την αλήθεια, σε αντίθεση με την πλάνη και το ψεύδος, που οδηγούν στην απώλεια.

Συγκεκριμένα, την Κυριακή της Ορθοδοξίας, η Εκκλησία μας εορτάζει την αναστήλωση των εικόνων και τη λήξη της εικονομαχίας. Κατά την περίοδο της εικονομαχίας πολεμήθηκε η προσκύνηση των εικόνων ως δήθεν «ειδωλολατρική», ενώ στην πραγματικότητα με αυτήν αποδίδουμε τιμή στο εικονιζόμενο πρόσωπο. Επίσης, οι εικόνες έχουν ποιμαντική αξία, καθώς απεικονίζονται αγιογραφικές παραστάσεις, βοηθώντας τους πιστούς να αναχθούν σε υψηλές πνευματικές θεωρίες με εποπτικό τρόπο.

Η Εκκλησία μας, από την θεμελίωσή της έως και σήμερα, πάντα αντιμετώπιζε προκλήσεις. Όπως τότε, έτσι και σήμερα, πάντα υπάρχουν κάποιοι που προσπαθούν να απομακρύνουν τον πιστό λαό μακριά από την ορθή πίστη, αλλοιώνοντας τις έννοιες, παίζοντας με τις λέξεις και απομονώνοντας αποσπάσματα από τις Γραφές. Το ίδιο έπρατταν οι Φαρισαίοι, πειράζοντας τον Ιησού, το ίδιο διάφοροι αιρετικοί ανά τους αιώνες, το ίδιο και σήμερα προσπαθούν μερικοί. Άλλωστε, ο ίδιος ο Κύριος μας, Ιησούς Χριστός, μας προειδοποίησε για τους ψευδοδιδασκάλους, που θα εμφανιστούν.

23.2.18

Πού είσαι;

«Ἀδάμ ποῦ εἶ;» Έψαχνε ο Θεός τους πρωτοπλάστους στον παράδεισο. Αυτοί, όμως, είχαν κρυφθεί.

Η παρακοή στην εντολή του Θεού τούς απομάκρυνε από κοντά Του. Κρύφθηκαν από τον Θεό Τους. Κρύφθηκαν από τον Πατέρα τους.

Ο Θεός, σαν Παντογνώστης, γνώριζε τι έκαναν. Η αγάπη Του, όμως, γι' αυτούς ήταν μεγάλη. Τους έδωσε ευκαιρία να ζητήσουν συγγνώμη... «Ποῦ εἶ;» φωνάζει του Αδάμ. «Πού είσαι, παιδί μου, και σε αναζητώ; Πού είσαι, και κρύφθηκες από Εμένα, τον Πατέρα σου;».

«Πού είσαι;»: Η ευκαιρία του Αδάμ να μετανιώσει για το λάθος του.
«Που είσαι;»: Το κάλεσμα της μετανοίας.
«Πού είσαι;»: Η αναζήτηση της αγάπης.
«Πού είσαι;»: Η πρόσκληση της σωτηρίας.

18.2.18

Καλή Σαρακοστή!

«Τον της νηστείας καιρόν φαιδρώς απαρξώμεθα» μας καλεί ο υμνωδός, αδελφοί.

Αρχίζει το στάδιο της μεγάλης Τεσσαρακοστής και καλούμεθα, όλοι μαζί, να ξεκινήσουμε τον πνευματικό αγώνα.

Ο αγώνας είναι η προσπάθεια να δαμάσουμε το θηρίο, που λέγεται «εγωισμός».

Η προσπάθεια δεν επικεντρώνεται μόνο στην νηστεία του φαγητού, αλλά και στην νηστεία κάθε αίσθησης και ενέργειας του ανθρώπου.

Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, να αγωνιστούμε, γυμνάζοντας τον εαυτό μας, ώστε να τον ελέγχουμε.

Ο μη έλεγχος του εαυτού μας σημαίνει στέρηση της ελευθερίας μας.

Ας αγωνιστούμε κατά των παθών που μας δεσμεύουν.

Ας αγωνιστούμε για την ελευθερία μας.

Έπαθλο του αγώνα είναι η χαρά της Αναστάσεως!

Χαρούμενοι και φωτεινοί,  ελεύθεροι και αναστημένοι, θα ζούμε μόνο μέσα από τον προσωπικό μας κόπο και αγώνα.

Η δυσκολία είναι ανθρώπινη, η βοήθεια όμως έρχεται από τον Θεό και το έπαθλο είναι προσωπική κατάκτηση, η Ανάσταση!

Καλή Σαρακοστή!

Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου

10.2.18

Πατημασιές στην άμμο


Κάποτε ένα παιδί μου διάβασε την εξής ιστορία:

Μια νύχτα κάποιος άνθρωπος είδε ένα όνειρο. Ονειρεύτηκε πως βάδιζε στην ακρογιαλιά μαζί με τον Κύριο. Στον ουρανό εμφανίζονταν σκηνές απ’ τη ζωή του. Για κάθε σκηνή παρατηρούσε δύο ζεύγη πατημασιών πάνω στην άμμο· το ένα ανήκε στον ίδιο και το άλλο στον Κύριο.

Αφού εμφανίστηκε μπροστά του και η τελευταία σκηνή της ζωής του, κοίταξε πίσω στις πατημασιές στην άμμο. Πρόσεξε ότι πολλές φορές, στο μονοπάτι της ζωής του, υπήρχε μονάχα ένα ζεύγος πατημασιών. Επίσης, παρατήρησε πως αυτό συνέβαινε στις πιο δύσκολες και θλιβερές στιγμές της ζωής του.

Αυτό τον προβλημάτισε και ρώτησε τον Κύριο: «Κύριε, είπες ότι απ’ τη στιγμή που αποφάσισα να σ’ ακολουθήσω, θα βάδιζες μαζί μου σ’ όλη την πορεία.  Ωστόσο, παρατήρησα ότι, στις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής μου, υπήρχε μόνο ένα ζεύγος πατημασιών. Δεν καταλαβαίνω γιατί όταν σε χρειαζόμουν περισσότερο, εσύ με είχες εγκαταλείψει». 

Ο Κύριος απάντησε: «πολύτιμό μου παιδί, σε αγαπώ και ποτέ δεν θα σε εγκατέλειπα. Τον καιρό που δοκιμαζόσουν και υπέφερες, όπου είδες μόνο ένα ζευγάρι αποτυπώματα, ήταν τότε που σε πήρα την αγκαλιά μου».

6.2.18

Συλλαλητήριο και κατάληψη Μονής Εσφιγμένου - ένα εθνικό πρόβλημα - ένα πρόβλημα που αφορά όλους

Με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα στην πρωτεύουσα της χώρας μας και το πολυπληθές συλλαλητήριο που διοργανώθηκε εκεί και σε σχέση με την προβοκατόρικη παρουσία σε αυτό εξτρεμιστικών στοιχείων, δήθεν αγιορείτικης προέλευσης, θα θέλαμε να πληροφορήσουμε όλους αυτούς, που μας ρωτούν για το γεγονός, ως εξής:

Έχουν τονιστεί επανειλημμένως η ύπαρξη, η δράση, τα «πιστεύω» και η πραγματική ταυτότητα των καταληψιών του κεντρικού κτηρίου της Μονής Εσφιγμένου Αγίου Όρους, οι οποίοι αποδεδειγμένα χαρακτηρίζονται από τυχοδιωκτισμό, βιαιότητα, σκοπιμότητες και παραπληροφόρηση. Σκοπός τους η εξαπάτηση και η εκμετάλλευση των θρησκευτικών ευαισθησιών προς ίδιον όφελος. Οι συγκεκριμένοι άνθρωποι είναι σχισματικοί και δεν ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Παρεισέφρησαν λάθρα στο Άγιο Όρος και κατέλαβαν το βασικό κτήριο της Μονής Εσφιγμένου διά της βίας. Έως σήμερα συνεχίζουν την κατάληψη με τη χρήση βίαιων μέσων και ψευδών αφηγημάτων. Υποστηρίζουν πως είναι οι τελευταίοι γνήσιοι ορθόδοξοι χριστιανοί στη γη και λειτουργούν με χαρακτηριστικά σέκτας. Δεν αποδέχονται τα μυστήρια της Εκκλησίας προχωρώντας σε αναβαπτισμούς ορθοδόξων χριστιανών! Δεν αποδέχονται Αγίους της Εκκλησίας (π.χ. Άγιο Παΐσιο, Πορφύριο κ.ά.) για αυτό και δημοσίως τους υβρίζουν. Η αγιορείτικη, και συνάμα εθνική και εκκλησιαστική, κληρονομιά της Μονής Εσφιγμένου (κειμήλια, βιβλιοθήκη χειρογράφων, λείψανα αγίων, αγιογραφίες, ναοί κτλ.) βρίσκεται σε κίνδυνο σε χέρια αγνώστων και αναρμοδίων ατόμων.

4.2.18

Ο Χριστός Ναζηραίος - Εκδήλωση Συλλόγου φίλων Μονής Εσφιγμένου

Στις 4 Φεβρουαρίου 2018 πραγματοποιήθηκε εκδήλωση του Συλλόγου των φίλων της Μονής Εσφιγμένου στον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Πολυδρόσου Χαλανδρίου.

Κεντρικός ομιλητής ήταν ο π. Αντώνιος Πινακούλας.

Ομιλία π. Αντωνίου Πινακούλα :

Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΝΑΖΗΡΑΙΟΣ

Αγαπητοί αδελφοί, από προχθές την Παρασκευή γιορτάζουμε τη μεγάλη γιορτή της Υπαπαντής του Χριστού. Ακούσαμε στο Ευαγγέλιο πώς ο Χριστός στην αγκαλιά της Παναγίας μας πήγε στον Ναό των Ιεροσολύμων. Από την ημέρα που γεννήθηκε και στη συνέχεια, έγινε γνωστός σε έναν πολύ μικρό κύκλο ανθρώπων, στον οικογενειακό χώρο και σε κάποιους που αξίωσε ο Θεός να τον προσκυνήσουν, όπως οι Μάγοι και οι Ποιμένες. Σαράντα μέρες από τη Γέννησή του, πήγε στο Ναό των Ιεροσολύμων, όπως όριζε ο νόμος. Εκεί αναγνωρίστηκε από τον Συμεών και την Άννα, που ζούσαν στο Ναό. Αυτή είναι η διαφορά της Υπαπαντής από τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Περιτομής. Ο Χριστός πήγε στο κέντρο της εκκλησίας της Παλαιάς Διαθήκης και στο κέντρο της εκκλησίας του, στον φυσικό του χώρο θα λέγαμε, αφού αναγνωρίζεται από τους κατοίκους αυτού του χώρου, τους πιστούς, όπως ο Συμεών και η Άννα.

Εις εαυτόν δε ελθών

Πόσο μεγάλη είναι η αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο! Πόσο απρόβλεπτη είναι η αγάπη Του! Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι θα χρησιμοποιούσε έναν άσωτο, έναν καταδικασμένο στα φτωχά μας μάτια, για να μας αποκαλύψει την αγάπη Του!

Κήρυκας μετανοίας ο Άσωτος! Μέσα στην ασωτία και την αμαρτία, που ζούσε, κατάφερε να ανοίξει τα μάτια της ψυχής του, «εἰς ἑαυτὸν δὲ ἐλθὼν» να κατανοήσει το μέγεθος τού σφάλματός του, να θυμηθεί τα αγαθά που στερήθηκε και να μετανιώσει. Πλέον, ο μόνος δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει είναι της επιστροφής.

31.1.18

Nῦν ἀπολύεις τόν δοῦλόν σου, δέσποτα

Ο δίκαιος Συμεών είχε μοναδικό σκοπό στην ζωή του να περιμένει όσο χρειαστεί, μέχρι και τα βαθειά γεράματα, έως ότου φθάσει η ευλογημένη στιγμή που θα αντικρίσει τον Σωτήρα Χριστό. Είχε λάβει την αποκάλυψη και ήταν βέβαιος ότι θα τον αξίωνε ο Πανάγαθος Θεός να εκπληρωθεί ο πόθος του.

Η υπομονή και η καρτερία του ανταμείφθηκαν. Η πίστη του στον Θεό τον στήριζε, του κάλυπτε το κενό, που άφηνε το πέρασμα του χρόνου και του ενίσχυε ακόμη την επιθυμία του να δει τον Χριστό.

24.1.18

Τα ονόματα και η σημασία της χρήσης τους


Εξ αφορμής της τρέχουσας επικαιρότητας, όσον αφορά στο ζήτημα της ονομασίας του κράτους των Σκοπίων, θα ήθελα να επισημάνω ένα γεγονός.

Αδιαμφισβήτητα, το συλλαλητήριο, που έλαβε χώρα στη Θεσσαλονίκη την 21η του Ιανουαρίου 2018, αποτέλεσε ένα ηχηρό μήνυμα, το οποίο κανείς δεν μπορεί να το παραβλέψει, είτε ήταν υπέρ είτε κατά.
Παρατηρήθηκαν, επίσης, κάποιες προσπάθειες εκμετάλλευσης τού συλλαλητηρίου από ομάδες ατόμων, που δρουν εξωθεσμικά, μακριά από τους κόλπους της Εκκλησίας και ασφαλώς προς ίδιον όφελος, όπως και ανάλογη αποτυχημένη προσπάθεια των καταληψιών του κεντρικού κτηρίου της Μονής μας.

Η επισήμανσή μου αφορά στην αναλογία που υπάρχει ανάμεσα στους κυβερνώντες του κράτους των Σκοπίων, από τη μια, και στους σχισματικούς (δηλ. άτομα εκτός Ορθοδόξου Εκκλησίας) καταληψίες του κεντρικού κτηρίου της Μονής μας, από την άλλη.

Οι μεν Σκοπιανοί έχουν στηρίξει την προπαγάνδα τους επάνω στον ανιστόρητο σφετερισμό του ονόματος της Μακεδονίας, προκαλώντας παγκόσμια αναστάτωση και σύγχυση. Οι δε σχισματικοί καταληψίες του κεντρικού κτηρίου της Μονής μας, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, εξαπολύουν μόνιμη αντιεκκλησιαστική προπαγάνδα, την οποία έχουν στηρίξει επάνω στον ανιστόρητο και παράνομο σφετερισμό του ονόματος τής Μονής Εσφιγμένου, προκαλώντας σύγχυση και σκανδαλισμό στο χριστεπώνυμο πλήρωμα.

21.1.18

Δεν μου λείπεις γιατί σ’ αγαπώ!


Η αγάπη συμπληρώνει τα κενά και μηδενίζει αποστάσεις και χρόνο. Σε ανεβάζει επίπεδο και σε οδηγεί στο αιώνιο και το απέραντο, το ατελείωτο! Εκεί δεν υπάρχει έλλειψη, κενό, πόνος, λύπη.

Όλα τα καλύπτει και τα μηδενίζει η αγάπη.
Όλα τα γεμίζει και τα αναπληρώνει η αγάπη.
Όλα ζουν και κινούνται μέσα στην αγάπη.
Αγάπη είναι ο Χριστός.

Συνεπώς, όταν έχεις τον Χριστό στην ζωή σου, ζεις το μυστήριο της αγάπης αυθεντικά, ζεις υπερβατικά πάνω από το ανθρώπινο, θεϊκά.

Έτσι, όταν ζω, πλέον με σιγουριά μπορώ να πω ότι δεν μου λείπεις, γιατί σ' αγαπώ!

Έτσι απλά!

Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου

15.1.18

Όταν αγαπάς

Όταν αγαπάς κάποιον άνθρωπο, αγαπάς τα πάντα, που είναι δικά του. Τον ίδιο, ως άνθρωπο, τα ρούχα του, την μυρωδιά του ακόμη, ό,τι έχει δει και ό,τι έχει ακουμπήσει, ακόμη και τα λάθη του, γιατί είναι δικά του. Τα πάντα, γιατί αυτό είναι η αγάπη.

Απόλυτο δέσιμο, τίποτα δεν χωρίζει, μόνο ενώνει, γίνεται ένα. Δεν ενοχλεί, υπομένει, επιμένει, περιμένει, μονίμως χαίρεται, διαλύει κάθε σύννεφο και κάθε στεναχώρια μόνο με την σκέψη.

Αυτό είναι η αγάπη, έτσι την έμαθα, έτσι μου δόθηκε, έτσι την ένιωσα, έτσι προσπαθώ να την δίνω.

Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου

12.1.18

Τι είναι η αγάπη;

• Γέροντα, τι είναι η αγάπη;

Αγάπη είναι η απόλυτη έκφραση της ενότητας. Θέλεις να ενωθείς με κάποιον, να επικοινωνήσεις, να ενδιαφερθείς. Θέλεις να ασχοληθείς με κάτι, να περιποιηθείς, να προσφέρεις. Όλα αυτά, για να τα καταφέρεις, προϋποθέτουν την αγάπη. Χωρίς την αγάπη δεν υπάρχει διάθεση για τίποτα. Επικρατεί μουντάδα, ανορεξία και μιζέρια.

• Γέροντα, τι σχέση έχει η ενότητα με την αγάπη;

Ενότητα είναι η σχέση που δημιουργείται μεταξύ τουλάχιστον δύο ανθρώπων, η σχέση του ανθρώπου με την φύση, με τα ζώα. Αυτή η σχέση είναι η ένωση που δημιουργείται και η αγάπη είναι η «κόλλα» που πραγματοποιεί την συγκόλληση αυτή. Η αγάπη είναι που καλύπτει τα κενά και τις ατέλειες, ενώνοντας και τα πιο «αταίριαστα». Η αγάπη είναι που συγκρατεί την ενότητα. Η αγάπη είναι που σε ενώνει με τον πλησίον σου, με την φύση, με τα ζώα.

7.1.18

Χριστούγεννα στο Άγιο Όρος και η μέτρηση του χρόνου

Βαδίζοντας με τον δικό του μοναδικό τρόπο, μέσα στο χρόνο και την ιστορία, ακολουθώντας πιστά τα ίχνη της Παραδόσεως, το Άγιο Όρος συνεχίζει να στέλνει στον σύγχρονο άνθρωπο το μήνυμα τής ενότητος και της αγάπης.

Ενώ συμμετείχε ευχητικά στην χαρά του πιστού λαού του Θεού καθ' όλη την εορταστική περίοδο του Δωδεκαημέρου, σήμερα εορτάζει τα Χριστούγεννα το Άγιο Όρος, σύμφωνα με το ημερολόγιο που ακολουθεί, μακριά από φανατισμούς και ακρότητες, οι οποίες διχάζουν, αντί να ενώνουν.

Το Άγιο Όρος δηλώνει παρόν στο πλευρό του σύγχρονου ανθρώπου, έχοντας πνευματική κοινωνία μαζί του, υπερβαίνοντας τον χρόνο, χωρίς να διασπά και τις αρχές της παραδόσεως του.

Εύχεται σήμερα όλο το Άγιο Όρος η Αγάπη που γεννήθηκε στην Γη, ο Χριστός, να γεμίσει τις ψυχές όλων των ανθρώπων ώστε να δουν την αλήθεια και να πορευθούν στην ζωή τους μέσα στο Φως που χαρίζει ο τεχθείς Κύριος.

Χρόνια πολλά!

Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου




6.1.18

Τα Θεοφάνια

«Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου, Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις»
(απολυτίκιον εορτής)

Ας τρέξουμε νοερώς αδελφοί προς τον Ιορδάνη! Μέγα θαύμα συντελείται σήμερα! Το μεγαλείο της Θεότητος αποκαλύπτεται στα μάτια των ανθρώπων.

Ο Τριαδικός Θεός φανερώνεται ενώπιόν μας! Ο Υιός και Λόγος του Θεού, παίρνοντας δούλου μορφή, σκύβει να Τον βαπτίσει ο Πρόδρομος. Ο Θεός Πατέρας ακούγεται από τον ουρανό να λέει: «Αυτός είναι ο Υιός μου ο Αγαπητός». Το Πανάγιο Πνεύμα εμφανίζεται την στιγμή της βαπτίσεως, παίρνοντας την μορφή περιστεριού.

3.1.18

Πνευματικές αναζητήσεις

•Γέροντα, τι είναι η εξομολόγηση;
Εξομολόγηση είναι το μυστήριο με το οποίο ο άνθρωπος μπορεί να βρει ανάπαυση στην ψυχή του, καθαρίζοντας την καρδιά του από ό,τι την βαραίνει.

•Γιατί πρέπει να εξομολογούμαστε;
Γιατί είναι ανάγκη στον άνθρωπο ο εσωτερικός καθαρισμός του. Για να μπορεί ο άνθρωπος να λειτουργεί σωστά, σύμφωνα με τον τρόπο που έχει πλασθεί από τον Θεό.