21.2.19

Περί θρησκευτικού φανατισμού

Κύριο χαρακτηριστικό του φανατικού ανθρώπου είναι η παντελής έλλειψη διάθεσης να ακούσει.

Δεν ακούει ο φανατικός, αλλά μόνο μιλάει. Αν ακούσει, «κινδυνεύει» να σκεφθεί, «κινδυνεύει» να ψάξει και - το βασικό - να βρει την αλήθεια, η οποία θα τον βγάλει από το σκοτάδι του φανατισμού του.

Ο φανατικός έχει μάθει να μην δέχεται πληροφόρηση προερχόμενη έξω από τα στενά όρια του κύκλου, στον οποίο βρίσκεται. Ο φανατικός δεν αμφισβητεί ποτέ τον αρχηγό του, αλλά τον ακολουθεί τυφλά. Κάθε λόγος αμφιβολίας, κάθε απόπειρα πληροφόρησης «από έξω», κάθε λογισμός ελευθερίας θεωρείται περίπου σαν «βλασφημία».

Ο φανατικός δεν μπορεί να κάνει διάλογο. Εξαντλεί όλα τα περιθώρια του μονολόγου, κάθε αντίθετη φωνή ή άποψη καταπνίγεται, η οργή ξεχειλίζει, δεν ικανοποιείται με τίποτα.

20.2.19

Ερωτήσεις-απαντήσεις για την πνευματική ταυτότητα των καταληψιών της Μονής Εσφιγμένου

«Τι διαφορά έχουν οι Αγιορείτες (που εορτάζουν σύμφωνα με το παλαιό ημερολόγιο) από τους ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτες;»

- Το ημερολόγιο είναι ένα εργαλείο του ανθρώπου στην προσπάθειά του να μετρήσει με ακρίβεια την διάρκεια του έτους.

Οι 20 Ιερές Μονές του Αγίου Όρους εορτάζουν με βάση το ιουλιανό ημερολόγιο και ταυτόχρονα ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Στα διάφορα πατριαρχεία και αυτοκέφαλες εκκλησίες, που αποτελούν και συναπαρτίζουν την Ορθόδοξη Εκκλησία, οι εκκλησιαστικές ακολουθίες γίνονται είτε με το ιουλιανό είτε με το νέο ημερολόγιο. Δεν έχει σημασία ποιο ημερολόγιο χρησιμοποιούν, διότι η χρήση του ημερολογίου δεν είναι δογματικό θέμα, ούτε λόγος για διάσπαση.

Έτσι, αν και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος εορτάζει σύμφωνα με το νέο ημερολόγιο, υπάρχουν εντός αυτής και κάποιες ενορίες που εορτάζουν σύμφωνα με το ιουλιανό ημερολόγιο, υπό την ευλογία της τοπικής Μητροπόλεως, για να οικονομηθούν ποιμαντικώς οι παλιννοστούντες από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και άλλοι.

Παρουσιάστηκαν, όμως, στην χώρα μας και οι επιτήδειοι, που χρησιμοποιούν το ημερολόγιο ως δικαιολογία για να αποσχιστούν από το Σώμα του Χριστού, την Εκκλησία, ανυψώνοντας το ημερολόγιο σε δόγμα. Έτσι δημιούργησαν τις δικές τους θρησκευτικές ομάδες-«εκκλησίες» και αυτοαποκαλούνται ως «παλαιοημερολογίτες» ή «Γνήσιοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί» (ΓΟΧ). Στον παλαιοημερολογιτικό χώρο υπάρχουν πάρα πολλές ιεραρχίες και ομάδες, που δεν αναγνωρίζει η μια την άλλη, και δεν αποτελούν ενιαία «εκκλησία»-οργανισμό. Βεβαίως, δεν είναι ορθόδοξες και δεν αναγνωρίζονται από την ορθόδοξη Εκκλησία. Άλλοτε έκπτωτοι και καθηρημένοι, λόγω παραπτωμάτων, πρώην κληρικοί ισχυρίζονται πως «επέστρεψαν στο παλαιό ημερολόγιο» και άλλοτε απλώς αχειροτόνητοι επιτελούν ανίερο έργο φορώντας ράσα χωρίς εκκλησιαστική ευλογία.

18.2.19

Ο Οικουμενικός Πατριαρχής για την Εκκλησία της Ουκρανίας

« Όλο το μήνυμα και όλο το κήρυγμα του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου, ό,τι και όσα και αν υφίσταται το ίδιο εδώ που είναι η έδρα του, είναι η Ανάσταση, είναι το αναστάσιμο μήνυμα, είναι η αναστάσιμη χαρά, την οποία εξαγγέλλει και με την οποία περιβάλλει, με αναστάσιμη στοργή, όλα τα απανταχού τέκνα του. Η στοργή και η προσευχή και το ανύστακτο ενδιαφέρον του Πατριαρχείου μας δεν περιορίζεται μόνον σε εσάς που είστε η ενδοχώρα του Πατριαρχείου μας προς δυσμάς, αλλά επεκτείνονται αυτά τα αισθήματά του σε όλα τα απανταχού της γης προσφιλή πνευματικά του τέκνα.

Έτσι και πρόσφατα, όπως διαβάσατε και ακούσατε ασφαλώς, η σκέψις και τον ενδιαφέρον του Πατριαρχείου μας εστράφη ιδιαιτέρως προς το ευσεβές Ουκρανικόν Έθνος, τον Λαόν της Ουκρανίας, και τους έδωσε την εκκλησιαστική τους ανεξαρτησία, την οποία για πολλά χρόνια, για πολλές δεκαετίες, για να μην πω και αιώνες, επιποθούσαν και λαχταρούσαν. Ήταν μία πράξις δικαιοσύνης αυτό που έκανε το Πατριαρχείο μας για την Ουκρανία.

Παλαιοημερολογιτισμός

Ο παλαιοημερολογιτισμός είναι ένα σχετικά πρόσφατο φαινόμενο αποκοπής πιστών από την Εκκλησία και δημιουργίας αυτόνομων ομάδων δίχως ευλογία από την Εκκλησία και δίχως κοινωνία με αυτή. Υπάρχουν πολλές ομάδες παλαιοημερολογιτών, που κάθε μία έχει δική της ηγεσία και παρουσιάζεται σαν να είναι η ορθόδοξη Εκκλησία. Δυστυχώς, ο παλαιοημερολογιτισμός έχει εξελιχθεί σε μεγάλο πνευματικό πρόβλημα. Υπήρξε έριδα σχετικά με το ημερολόγιο, η οποία εξελίχθηκε σε σχίσμα, για το οποίο, δυστυχώς, φαίνεται να μην υπάρχει διάθεση αποκαταστάσεως.