17/02/2019

Αφορμές για σχίσματα και η προστασία του Αγίου Όρους

Το ημερολόγιο είναι μία από τις αφορμές, με την οποία κάποιοι αποσχίστηκαν από την Εκκλησία, συγκεντρώνοντας οπαδούς, βαπτίζοντας ως «αγώνα πίστεως» την βίαιη συμπεριφορά προς τους υπολοίπους.

Ο χρόνος είναι δημιούργημα του Θεού. Ο τρόπος μέτρησης τού χρόνου είναι εργαλείο, που κατασκεύασε και βελτιώνει συνεχώς ο άνθρωπος. Κάποιοι ανύψωσαν τον τρόπο μέτρησης του χρόνου σε δόγμα, καταλήγοντας σε ένα είδος ειδωλολατρίας. Κατά τα άλλα... «αγωνίζονται για την ακρίβεια της πίστεως».

Ομάδα παλιοημερολογιτών εισήλθε στο Άγιο Όρος και κατέλαβε διά της βίας το κεντρικό κτήριο της Μονής Εσφιγμένου. Υπάρχουν στην Ιερά Κοινότητα επώνυμες καταγγελίες των παλαιών πατέρων, για τον ξυλοδαρμό και την βία, που τους ασκήθηκε από την εν λόγω ομάδα, για να παραιτηθούν από την θέση του προϊσταμένου.

Τα μέλη της ομάδας αυτής είναι ελεύθερα να πιστεύουν ό,τι θέλουν και να αποκαλούν τους εαυτούς τους ως δήθεν «γνήσιους» χριστιανούς.
Δικαίωμά τους είναι και να κτίσουν μοναστήρι και να διαμένουν εκτός Αγίου Όρους, όπως όλες οι υπόλοιπες ομάδες των παλιοημερολογιτών-ΓΟΧ («γνήσιοι ορθόδοξοι χριστιανοί»), σε παράταξη των οποίων και ανήκουν.

Τελώνου και φαρισαίου

Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας όρισαν να είναι αφιερωμένη η πρώτη Κυριακή του Τριωδίου στην διδακτική παραβολή του Τελώνου και του Φαρισαίου. Το έκαναν για να συνειδητοποιήσουν οι πιστοί πως η υπερηφάνεια είναι η αγιάτρευτη ρίζα του κακού στον άνθρωπο, η οποία τον κρατά μακριά από την αγιαστική χάρη του Θεού και πως η ταπείνωση είναι το σωτήριο αντίδοτο της καταστροφικής πορείας, στην οποία οδηγεί τον άνθρωπο η εγωπάθεια.

14/02/2019

Πνευματικές πρακτικές συμβουλές

- Γέροντα, ζούμε σε μια δύσκολη εποχή. Κυριαρχεί το άγχος, η απελπισία, ο θυμός, παντού σκοτεινιά και ταραχή. Τι πρέπει να κάνουμε για να ξεπεράσουμε αυτήν την κατάσταση;
- Πράγματι, είναι ζοφερή η κατάσταση που έχουμε βρεθεί. Για να απαντήσουμε, όμως, στην ερώτηση «τι πρέπει να κάνουμε», πρέπει πρώτα να απαντήσουμε στο τι φταίει και τι προκάλεσε αυτήν την κατάσταση.

10/02/2019

Στώμεν καλώς!

Ειρηνεύετε, αδελφοί, και προσεύχεστε! Σύγχυση επικρατεί παντού και ταραχή. Η αλήθεια καλύπτεται από το ψέμα και παραπλανεί τον κόσμο.

Μου έρχεται στον νου η σκηνή που ο Χριστός μας βρίσκεται ενώπιον του δικαστηρίου. Οι φωνές του όχλου και η ταραχή, που προκαλούσαν, κάλυπταν την Αλήθεια. Ο Χριστός, όμως, ατάραχος μέσα στο βουητό, αντιμετώπιζε ειρηνικά την κατάσταση κάνοντας υπομονή. Στις προτροπές να πει κάτι για να υπερασπιστεί τον εαυτό Του, Αυτός σιωπούσε.

08/02/2019

Πρώτη επίσκεψη στο Άγιο Όρος από Επίσκοπο της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Ύστερα από ευλογία της αυτού Θειοτάτης Παναγιότητος, του Οικουμενικού Πατριάρχου, Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως και Νέας Ρώμης, κ.κ. Βαρθολομαίου και με την άδεια του Μακαριωτάτου Μητροπολίτου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφανίου, αντιπροσωπεία της Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, με επικεφαλής τον Επίσκοπο Οδησσού και Μπάλτας κ. Παύλο, ξεκίνησε την πρώτη επίσημη επίσκεψη της στο Άγιο Όρος.

Ο επίσκοπος μετά από την επίσκεψη και διαμονή του στην Ιερά Μονή Παντοκράτορος, όπου λειτούργησε, επισκέφθηκε σήμερα την Ιερά Επιστασία. Εκεί κατά την τάξη υπέβαλε τα σέβη του και έλαβε το συστατήριο έγγραφο της Ιεράς Επιστασίας προς όλες τις μονές του Αγίου Όρους (με συστατήριο έγγραφο εφοδιάζεται κάθε αρχιερέας που επισκέπτεται τον ιερό τόπο με την άδεια του Οικουμενικού Πατριάρχου και δι’ αυτού πληροφορούνται οι Αγιορείτες για την κανονικότητα του φέροντος αυτό και την δυνατότητα να λειτουργεί στα ιερά θυσιαστήρια του Αγίου Όρους).

Στην συνέχεια, η αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Ουκρανίας επισκέφτηκε το αντιπροσωπείο της Ι.Μ. Εσφιγμένου, όπου έγινε δεκτή σε πολύ θερμό κλίμα και προσκύνησε στον ναό του αντιπροσωπείου. Εκεί εκτέθηκαν προς προσκύνηση άγια λείψανα και έγινε συνάντηση με τον Καθηγούμενο της Ι. Μονής αρχιμ. Βαρθολομαίο.

03/02/2019

Το έλαιο της αγάπης

«Πόσες φορές πρέπει να συγχωρούμε κάποιον;» ρωτά ο Πέτρος τον Ιησού. Ο Ιησούς του απαντά: «εβδομηκοντάκις επτά», δηλαδή εβδομήντα φορές το εφτά, εννοώντας άπειρες φορές. Αμέσως εξιστορεί την γνωστή παραβολή του κακού δούλου, ο οποίος, ενώ γεύθηκε την ευεργεσία του Κυρίου του, στον οποίο χρωστούσε ένα πολύ μεγάλο ποσό, εκείνος του χάρισε το χρέος. Κατόπιν, φεύγοντας από τον Κύριό του, αυτός συνάντησε έναν άλλο σύνδουλό του, ο οποίος του όφειλε ένα πολύ μικρό ποσό. Αμέσως τον έπιασε από τον λαιμό και τον έπνιγε να του δώσει το οφειλόμενο. Δεν κάμφθηκε ούτε από τις ικεσίες του σύνδουλου, να του δώσει λίγο χρόνο, αλλά τον έκλεισε στην φυλακή μέχρι να τον ξεχρεώσει.