13.11.21

Ο μύθος της «Νέας Εσφιγμένου»


Αρκετές φορές, δυστυχώς, σε δημόσια άρθρα και λόγους γίνεται το λάθος να αναφέρεται η Ιερά Μονή Εσφιγμένου ως δήθεν «νέα Εσφιγμένου».

Αυτή η ορολογία έχει χρησιμοποιηθεί αφελώς από διαφόρους για λόγους δήθεν εύκολης κατανόησης του θέματος. Η χρήση της, όμως, δημιουργεί σύγχυση, σαν να υπονοεί πως, ως «νέα», η μονή μας δεν έχει ιστορικά δικαιώματα επί του κεντρικού της κτηρίου, πως δεν είναι παραδοσιακή κτλ. Επιπλέον, δημιουργούνται ενδεχομένως συνειρμοί και άστοχες συνδέσεις με διάφορα μυθεύματα ερμηνείας του σύγχρονου κόσμου, όπως η λεγόμενη «Νέα Τάξη Πραγμάτων», «Νέα Εποχή» κτλ, με αποτέλεσμα να δυσφημείται η μονή μας.

Όποιος, λοιπόν, χρησιμοποιεί τέτοια, παραπλανητική ορολογία, άθελα του ή μη, γίνεται φορέας και θύμα της προπαγάνδας των καταληψιών του κεντρικού κτηρίου της μονής μας, εξυπηρετώντας τους σκοπούς τους.

Δεν υπάρχουν δύο μονές Εσφιγμένου, παλαιά και νέα, όπως υπονοεί αυτή η ορολογία. Δεν υπάρχουν 21 μονές στο Άγιον Όρος, αλλά 20, όπως ορίζει ο Καταστατικός Χάρτης του Αγίου Όρους!

4.11.21

Ο Χριστιανός ως εύφορο χωράφι


Ο Χριστός, μιλώντας παραβολικά, παρομοιάζει τον λόγο Του με τον σπόρο που πέφτει στην γη. Όταν είναι εύφορο το χωράφι, τότε καρποφορεί. Όμως, αν ο σπόρος πέσει κάπου αλλού, ή θα ξεραθεί ή θα γίνει τροφή για τα πουλιά. Αν τυχόν φυτρώσει μέσα σε αγκάθια και αγριόχορτα, αυτά θα τον πνίξουν.

Έτσι και ο Λόγος του Θεού δεν καρποφορεί σε ανθρώπους σκληρόκαρδους, με αμφιβολίες στην πίστη τους. Δεν καρποφορεί σε ανθρώπους που ίσως προσωρινά τον δέχονται αλλά γρήγορα τον ξεχνούν, επειδή η καθημερινότητα και οι μέριμνες τούς αποσπούν την προσοχή και το ενδιαφέρον.

Ο άνθρωπος έχει αλλάξει τις προτεραιότητες στην ζωή του και δεν θεωρεί πλέον τον Λόγο του Θεού τόσο αναγκαίο για την ζωή του, όσο την οικονομική, επαγγελματική και κοινωνική του αποκατάσταση. Αδιαφορεί, χάνει την πίστη του, θεωρεί τυπική την σχέση του με την Εκκλησία και τον Θεό.

Η εργασία έγινε σκοπός ζωής. Ο άνθρωπος ζει για να δουλεύει. Χάνεται στην καθημερινότητά του, απομακρύνεται από τους οικείους του, γίνεται ξένος με την οικογένειά του. Οι σχέσεις του είναι τυπικές, αφού η επαφή τους είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Οι ώρες της εργασίας είναι πολλές, η φυσική κόπωση αποζητά ξεκούραση. Οι συζυγικές σχέσεις, αλλά και οι σχέσεις με τα παιδιά, δεν αποτελούν προτεραιότητα. Η οικογένεια περνά κρίση και κανείς δεν δείχνει να ενδιαφέρεται.

Αυτό είναι ένα μικρό σκιαγράφημα της κοινωνίας μας. Γίναμε ξένοι μεταξύ μας. Σε κάθε δυσκολία ή πειρασμό μένουμε μόνοι, γιατί ο πλησίον έγινε ξένος και συνήθως εχθρός. Σε κάθε πειρασμό «σηκώνουμε ψηλά τα χέρια», δείχνουμε αδυναμία, αγανακτούμε, θυμώνουμε, απελπιζόμαστε, γκρινιάζουμε.

Έννοιες που θεωρούνται αυτονόητες για τον χριστιανό είναι τελικά άγνωστες. Υπομονή, υπακοή, διάθεση για πνευματικό αγώνα, πραότητα, ανεξικακία, συγγνώμη...

Ο Λόγος του Θεού δείχνει να είναι άγνωστος στον χριστιανό σήμερα. Ο Χριστός είναι απών από την ζωή του χριστιανού. Δεν έπιασε ο σπόρος στο «χωράφι» του. Αν και χριστιανός, έμεινε στον τύπο, αγνοώντας την ιδιότητά του. Άγονο το χωράφι της ψυχής του, δεν δέχθηκε τον Λόγο του Θεού, αδιαφόρησε τελικά για τον εσωτερικό του κόσμο. Υπερίσχυσε η καθημερινότητα με τις βιοτικές μόνο ανάγκες. Χωρίς Χριστό επικρατεί ταραχή, οργή, θυμός, απελπισία. Χωρίς Χριστό ο χριστιανός πήρε την ζωή του λάθος.

Πώς μπορεί άραγε ο άνθρωπος, όταν εσωτερικά παραπαίει, να ορθοποδήσει; Τι νόημα έχει να μεριμνά για την εξωτερική του εμφάνιση, αδιαφορώντας για την εσωτερική του κατάσταση; Όταν η ψυχολογία του είναι χάλια, με τι διάθεση θα μπορέσει να εργασθεί, να αγωνισθεί, να καταλάβει το λάθος του, να κατανοήσει τον συνάνθρωπο;

Καιρός λοιπόν για μια επανεκκίνηση στην ζωή όλων. Να σταματήσουμε να ασχολούμαστε μονίμως με τα «ξένα χωράφια», αδιαφορώντας για το δικό μας. Να αφήσουμε τον σπόρο του Θεού να «πέσει» μέσα μας και να ανθίσει. Να καρποφορήσει, να μυρίσει η ψυχή μας άνοιξη! Να καλλιεργήσουμε τον εσωτερικό μας κόσμο, να τον δυναμώσουμε πνευματικά.

Τα ερεθίσματα και οι προκλήσεις που δεχόμαστε καθημερινά είναι πολλές και συνεχείς. Το οφείλουμε στον εαυτό μας. Καιρός λοιπόν να του δείξουμε αγάπη αληθινή, κι όχι εφήμερη, που χάνεται στο πρώτο σύννεφο.

Τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, η αγάπη, η χαρά, η ειρήνη, η μακροθυμία, η αγαθοσύνη, η χρηστότητα, η πίστη, η πραότητα, η εγκράτεια, μας έχουν δοθεί ως δωρεά με το άγιο Βάπτισμα. Αυτά πρέπει να καλλιεργήσουμε, αν θέλουμε να ζήσουμε πραγματικά ως άνθρωποι και ως χριστιανοί. Είναι τα στολίδια του χριστιανού.

Ως χριστιανοί οφείλουμε να γίνουμε το παράδειγμα στην σύγχρονη κοινωνία. Ως χριστιανοί πρέπει να πολεμήσουμε την αδιαφορία, η οποία έχει κυριεύσει τους ανθρώπους. Ως χριστιανοί, το φως είναι αυτονόητο στην ζωή μας. Η παρουσία μας πρέπει να φωτίζει τον κόσμο, να σκορπά χαρά και χαμόγελο, αισιοδοξία και ελπίδα, αγάπη και συγχώρεση.

Ο χριστιανός είναι το εύφορο χωράφι, στο οποίο καρποφορεί ο Λόγος του Θεού και από τους καρπούς του τρέφεται ο κόσμος.
Ας κάνουμε λοιπόν την επανεκκίνηση στην ζωή μας! Το οφείλουμε στον εαυτό μας, στην κοινωνία μας, στην αγάπη που μας έδειξε ο Χριστός και μας έκανε παιδιά Του.

+αρχ. Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι. Μ. Εσφιγμένου

27.9.21

Επίσκεψη στη Βουλγαρία

Ο καθηγούμενος της Μονής Εσφιγμένου, αρχ. Βαρθολομαίος, με συνοδεία πατέρων, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Βουλγαρία από τις 20 έως 25 Σεπτεμβρίου 2021, κατόπιν προσκλήσεως του καθηγουμένου της Ι.Μ. Αγ. Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού Τσερνογκόρσκι Πέρνικ, αρχ. Νικάνορος, για συμμετοχή στην πανηγυρική αγρυπνία επί τη μνήμη του Οσίου Σιλουανού του Αθωνίτου. Στην αγρυπνία, κατά την οποία χοροστάτησε ο ηγούμενος Βαρθολομαίος, έψαλε βυζαντινός χορός εξ Ελλάδος υπό τον κ. Ιωάννη Χασανίδη και χορός ιεροψαλτών από την Σόφια.

Στις 21 Σεπτεμβρίου ο ηγούμενος Βαρθολομαίος συμμετείχε σε λειτουργία για την απόδοση της εορτής του Τιμίου Σταυρού στον Ιερό Ναό Κυρίλλου και Μεθοδίου Σόφιας, μαζί με τον βοηθό επίσκοπο του Πατριάρχη Βουλγαρίας, Λευκουπόλεως κ. Πολύκαρπο.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, ο ηγούμενος Βαρθολομαίος, πραγματοποίησε ομιλία και απάντησε σε ερωτήσεις κατά την παρουσίαση του βιβλίου του «Επιστολές από το Περιβόλι της Παναγίας», το οποίο περιέχει κείμενά του για την Παναγία μεταφρασμένα στην βουλγαρική γλώσσα.

17.9.21

Ανακοίνωση - Διάψευση Μονής Εσφιγμένου για κρούσματα σε μοναχούς της

Σήμερα, 17 Σεπτεμβρίου 2021, κυκλοφόρησαν στον τύπο δημοσιεύματα με πηχυαίους τίτλους περί δήθεν κρουσμάτων κορωνοϊού στην Μονή Εσφιγμένου, σε δήθεν ανεμβολίαστους μοναχούς της.

Η Ιερά Μονή Εσφιγμένου διαψεύδει τους τίτλους των δημοσιευμάτων και πληροφορεί πως όλοι της οι μοναχοί είναι εμβολιασμένοι και πως ουδείς ασθένησε από COVID-19. Μάλιστα, ο καθηγούμενός της, αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος, είναι ο πρώτος που εμβολιάστηκε στο Άγιο Όρος και εξαρχής υποδεικνύει την υπακοή στην ιατρική πραγματικότητα του σώματος του ανθρώπου.

Τα δημοσιεύματα στον τύπο δεν αφορούν μοναχούς της Μονής μας, αλλά ανθρώπους που κάνουν κατάληψη στο κεντρικό κτήριο της Μονής μας. Πρόκειται για περίπου 25-30 ανθρώπους, οι οποίοι δεν είναι μοναχοί του Αγίου Όρους, ούτε καν ανήκουν στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτοί οι άνθρωποι πνευματικά σχετίζονται με το θρησκευτικό νομικό πρόσωπο «Εκκλησία Γ.Ο.Χ. Ελλάδος» και πολιτικά με ακροδεξιά κόμματα, οργανώσεις και λοιπά κυκλώματα.

Οι άνθρωποι αυτοί είναι ανεπιθύμητοι από το σύνολο των μονών του Αγίου Όρους (Ιερά Κοινότητα), οι ίδιοι δηλώνουν πως δεν ανήκουν στην Εκκλησία μας, αλλά σε άλλη (το αποδεικνύουν μάλιστα με προσηλυτισμό, αναβαπτισμούς και άρνηση αγίων μας), εκτοξεύουν βόμβες μολότωφ, φέρνουν όπλα, μπαινοβγαίνουν ελεύθεροι για ψώνια (όπως λένε και τα σημερινά δημοσιεύματα), ενώ ταυτόχρονα διαδίδουν ψευδώς πως είναι αποκλεισμένοι. Παρ' όλ' αυτά, το ελληνικό κράτος τους ανέχεται και ουσιαστικά τους υποθάλπει με την χαρακτηριστική του αδράνεια να προστατέψει το Άγιο Όρος από λαθραίους εισβολείς. Το κεντρικό κτήριο πρακτικά έχει μεταβληθεί σε «άβατο» για τις αρχές και σε χώρο παράνομων και σκιωδών δραστηριοτήτων.

Οι καταληψίες επί πολλούς μήνες προβαίνουν σε αντιεμβολιαστική προπαγάνδα σε διαδηλώσεις και στο διαδίκτυο, χρησιμοποιώντας παρανόμως το όνομα της Μονής μας, με αποτέλεσμα να νοσήσουν κάποιοι που τους πίστεψαν. Η Μονή μας έγινε αποδέκτης καταγγελιών από πολίτες για πράξεις των καταληψιών. Οι αρμόδιες αρχές κωφεύουν, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις μας.

Οι καταληψίες χρησιμοποιούν στην προπαγάνδα τους ψευδοεπιστημονικά αφηγήματα με την φιλοδοξία να αποκτήσουν οπαδούς. Με την νόσησή τους όμως, ήρθε η ώρα και της έμπρακτης απόδειξης των ψεμάτων τους και της κατάρρευσης και των λοιπών ιδεολογημάτων τους. Ακόμα και αν κάποιος που διαμένει στο κατειλημμένο κτήριο χάσει την ζωή του από COVID-19, πολύ εύκολα μπορούν να το διαψεύσουν, ώστε να σωθεί το αφήγημα της ηγεσίας της κατάληψης, καθώς κανείς δεν δύναται να ξέρει ποιος μπαινοβγαίνει και ποιος διαμένει σε αυτό.

Το ελληνικό κράτος, ως αρμόδιο για την προστασία του Αγίου Όρους, υποχρεούται να σταματήσει να ανέχεται την κατάληψη εδαφών του από εξωεκκλησιαστικά άτομα, και την παράνομη χρήση ονόματος αγιορείτικης μονής με σκοπό την διάδοση καταστροφικών για την δημόσια υγεία θεωριών.

Οι τίτλοι των δημοσιευμάτων για ανεμβολίαστα κρούσματα COVID-19 στο δυναμικό της Μονής Εσφιγμένου, δημιουργούν εντυπώσεις που δυσφημούν την Μονή, το Άγιο Όρος και την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία γενικότερα. Η Μονή μας επιφυλάσσεται για την άσκηση κάθε νομίμου δικαιώματός της.

Ιερά Μονή Εσφιγμένου
Άγιον Όρος

15.9.21

Παιδιά του Θεού

Όλοι οι άνθρωποι, ως δημιουργήματα του Θεού, είμαστε και παιδιά Του, καθώς είναι Πατέρας όλων. Η αγάπη και η έννοια Του είναι κοινή για όλους τους ανθρώπους.


Τα αγαθά της γης, τα προσέφερε σε όλους τους ανθρώπους, για να ζουν με αυτά και να προοδεύουν.

Ο ερχομός του Χριστού στην γη, το κήρυγμα της αγάπης, η Σταυρική θυσία και η Ανάστασή Του αφορούσε και αφορά τον κάθε άνθρωπο, που έζησε, ζει και θα ζήσει στην γη, για την σωτηρία του.


Ο Χριστός καθόρισε τον τρόπο επικοινωνίας των ανθρώπων, μιλώντας ξεκάθαρα για τις σχέσεις μεταξύ τους, με γνώμονα την αγάπη και την μοναδική σχέση Θεού - ανθρώπου, Πατέρα - παιδιού.


«Ἐγώ δέ λέγω ὑμίν, ἀγαπᾶτε τούς ἐχθρούς ὑμῶν, εὐλογεῖτε τούς καταρωμένους ὑμᾶς, καλῶς ποιεῖτε τοῖς μισούσιν ὑμᾶς. Καί προσεύχεσθε ὑπέρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς καί διωκόντων ὑμᾶς, ὅπως γένησθε υἱοί τοῦ πατρός ὑμῶν τοῦ ἐν οὐρανοῖς, ὅτι τόν ἥλιον αὐτοῦ ἀνατέλλει ἐπί πονηρούς καί ἀγαθούς καί βρέχει ἐπί δικαίους καί ἀδίκους.» (Ματθ. ε' 44-45)

14.9.21

Ο Σταυρός του Χριστού

Τόσο αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έστειλε τον Μονογενή Υιό και Λόγο Του να θυσιασθεί για την σωτηρία των ανθρώπων.

Ανέβηκε ο Χριστός στον Σταυρό για να σηκώσει επάνω Του την αμαρτία του κόσμου, αγιάζοντας με το τίμιο Αίμα Του τα πάντα.

Το ξύλο της τιμωρίας έγινε σύμβολο αγάπης και θυσίας.
Το ξύλο του θανάτου έγινε Ξύλο Ζωής.
Το ξύλο του Σταυρού έγινε τρόπαιο νίκης κατά του διαβόλου.
Το ξύλο της ατιμίας έγινε Τίμιο Ξύλο.
Το σύμβολο της καταδίκης έγινε σύμβολο Ειρήνης.

Η χάρη του Σταυρού αγκάλιασε τον κόσμο, δείχνοντας την οδό της σωτηρίας. Ο Χριστός μας καλεί να απαρνηθούμε τον κακό εαυτό μας, να σηκώσουμε τον Σταυρό μας και να Τον ακολουθήσουμε. Το βάρος του Σταυρού είναι ζυγισμένο στα μέτρα του καθενός, ώστε να αντέχει, όσο και δυσβάσταχτο να φαίνεται.

Η αγάπη του Θεού προβάλλει επιβλητικά μέσω του Σταυρού. Ο Σταυρός του Χριστού είναι το στήριγμα, η δόξα και το καύχημα των Χριστιανών.
Δίχως Σταυρό δεν υπάρχει Ανάσταση.

Χρόνια πολλά και ευλογημένα.
Η χάρη του Σταυρού ας σκεπάσει την ζωή μας.

+αρχ. Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι. Μονής Εσφιγμένου