1.4.21

Περί αγάπης

Η παρουσία του Θεού στην ζωή του ανθρώπου είναι μια εσωτερική κατάσταση, βιωματική. Ο άνθρωπος προσλαμβάνει και «γεύεται» τον Θεό βιωματικά, μέσα από τις ενέργειες Του.


Στον πνευματικό άνθρωπο, ο οποίος βιώνει τον Θεό στην ζωή του, η αγάπη σαν έννοια και σαν ενέργεια θεωρείται αυτονόητη, γιατί ο Θεός «αγάπη εστί». Η έλλειψη αγάπης δηλώνει έλλειψη βιώματος του Θεού.


Δεν μπορεί, λοιπόν, να λέει κάποιος ότι νιώθει τον Θεό στην ζωή του, ενώ δεν αγαπά. Δεν μπορεί να γεύεσαι γλυκό και να μη γλυκαίνεσαι. Όλη η καθημερινότητα του ανθρώπου που ζει εν Χριστώ, «φιλτράρεται» από την αγάπη.

24.3.21

Η ελευθερία ως αγαθό

Τα τετρακόσια χρόνια της σκλαβιάς, τα μαρτύρια των νεομαρτύρων, η στέρηση του αγαθού της ελευθερίας, ωρίμασαν στο ελληνικό έθνος την ιδέα, της επανάστασης ενάντια στον τουρκικό ζυγό.

Η στέρηση του αγαθού της ελευθερίας του έθνους οδήγησε στην επανάσταση για την απόκτησή του.


Η ελευθερία κατακτήθηκε πάλι μόλις πίστεψαν σ' αυτήν. Η αγάπη για την ελευθερία έσπασε τα δεσμά και οι αγωνιστές πολέμησαν ελεύθεροι γι' αυτήν.


Φέτος, διακόσια χρόνια μετά την έναρξη της ελληνικής επανάστασης, σε μια επετειακή χρονιά, καλούμαστε όλοι να τιμήσουμε τους αγωνιστές της ελευθερίας μας. Σήμερα ζούμε ελεύθεροι, αφού εισήλθαμε στον κόπο των ηρωικών προγόνων μας, οι οποίοι θυσίασαν την ζωή τους «για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδας την ελευθερία».

Χαράς ευαγγέλια

Όταν έπλασε ο Θεός τον άνθρωπο, του «ενεφύσησε πνοή ζωής», οπότε ο άνθρωπος προσέλαβε την χάρη του Αγίου Πνεύματος.

Ο άνθρωπος γίνεται μέτοχος της θείας χάριτος. Αποκτά τα γνωρίσματα του Θεού, την αγάπη, την απλότητα και την ελευθερία.


Τα γνωρίσματα του Θεού γίνονται γνωρίσματα και του ανθρώπου. Αυτός είναι ο τρόπος λειτουργίας του ανθρώπου. Είναι πλασμένος να αγαπά, να ζεί και να σκέφτεται απλά, να είναι ελεύθερος.


Με την παρακοή οι πρωτόπλαστοι αγνόησαν αυτά τα γνωρίσματα, ξέχασαν την αγάπη του Θεού, που γευόντουσαν κάθε μέρα μαζί Του, δεσμεύθηκαν από την αμαρτία, έπαψαν να ζουν ελεύθερα.

21.3.21

Η εικόνα του Θεού στο πρόσωπο του ανθρώπου

«Την άχραντον εικόνα Σου προσκυνούμεν Αγαθέ...!»


Η προσκύνηση της εικόνας είναι ένδειξη σεβασμού, πίστης, εμπιστοσύνης, αγάπης και τιμής προς τον Θεό, η οποία «επί το πρωτότυπον διαβαίνει».


Η εικόνα για τον χριστιανό είναι η παρουσία του ουράνιου στοιχείου στην ζωή του.


Ο άνθρωπος είναι η εικόνα του Θεού στον κόσμο. Είναι πλασμένος «κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσίν Του».

20.3.21

Η τεχνολογία ως τάλαντο της ανθρωπότητας

Ο Θεός έδωσε στην διάνοια του ανθρώπου την δυνατότητα να εργάζεται, να ανακαλύπτει πώς  λειτουργεί η πλάση και να εφευρίσκει όλο και περισσότερες λύσεις. Συνεπώς, η τεχνολογία και η επιστήμη είναι τάλαντα, που έδωσε ο Θεός στην ανθρωπότητα.

Σύμφωνα με την παραβολή των ταλάντων, αν θάψουμε το τάλαντο, θα δώσουμε λόγο στον Κύριο.

Δεν έχουμε, λοιπόν, το δικαίωμα να το κάνουμε αυτό. 


Και αν αποδίδουμε στον διάβολο τα ιατροφαρμακευτικά επιτεύγματα - όπως κάνουν μερικοί - δηλαδή την φώτιση που δίνει ο Θεός στο νου του ανθρώπου για την ανεύρεση ιαματικών μεθόδων, μάλλον διαπράττουμε βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος.

14.3.21

Καλή Σαρακοστή

Η αρχή της νηστείας είναι κάθε φορά για τον χριστιανό αφορμή αγώνα και πνευματικής επανεκκίνησης.

Αυτή η Σαρακοστή, όμως, έχει μια ιδιαιτερότητα.

Η πανδημία, που ταλαιπωρεί εδώ και έναν χρόνο όλον τον πλανήτη, έχει κουράσει όλους τους ανθρώπους, πνευματικά και σωματικά.

Το στάδιο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, που καλούμαστε εμείς οι χριστιανοί να διανύσουμε, είναι μια ευκαιρία να ανασυντάξουμε τον εαυτό μας.

Η εκούσια άσκηση με την στέρηση της τροφής, τον έλεγχο του νου, την εντατικοποίηση της προσευχής και την μελέτη, είναι η «απάντηση» στο αδιέξοδο, που έχουμε βρεθεί.