Η Ιερά Μονή Εσφιγμένου ανακοινώνει, ότι σήμερον εξεδικάσθη ενώπιον του Γ’ Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Θεσσαλονίκης η υπόθεσις της αφαιρέσεως από καταληψίας ενός τρακτέρ και ωρισμένων άλλων πραγμάτων ιδιοκτησίας της Μονής τον Οκτώβριον του 2005. Τόσον το τρακτέρ όσον και τα άλλα πράγματα είχον κατασχεθή και παραδοθή τότε εις Ιερομόναχον της Μονής μας ως μεσεγγυούχον και έκτοτε βρίσκονται κατ’ ουσίαν εις την κατοχήν της Μονής. Δεδομένου ότι το ζητούμενον δια την Μονήν είναι η εφαρμογή των αποφάσεων Ιεράς Κοινότητος-Πατριαρχείου και Συμβουλίου της Επικρατείας και όχι εκδίκησις η άλλα συναφή, η Μονή ήχθη εις την απόφασιν να δηλώση εις το Δικαστήριον ότι δεν επιθυμεί την τιμωρίαν των κατηγορουμένων, αφού τα πραγματά της περιήλθον εις την κατοχήν της. Η δήλωσις η οποία εγένετο ενώπιον του Δικαστηρίου έχει ως εξής:
13.9.08
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΠΡΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΗΝ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΜ. ΦΙΛΙΠΠΟΥ
Εν τω Ιεροκοινοτικώ Μεγάρω τη 31.8/13.9.2008
Αριθμ. πρωτ. :Φ2.3.1/238
Εξοχώτατον
Διοικητήν Αγίου Όρους
κ. Γ. Δαλακούραν
Εξοχώτατε κύριε Διοικητά!
Δια του παρόντος, πληροφορηθέντες περί πυκνών εμφανίσεων εις τα τηλεοπτικά μέσα μαζικής ενημερώσεως του εκ της συνοδίας των «Θωμάδων» Μικράς Αγίας Άννης ιερομονάχου Φιλίππου και επανειλημμένων δηλώσεων αυτού εν σχέσει προς το «θέμα Βατοπαιδίου», είμεθα ηναγκασμένοι να απευθύνωμεν υμίν τα κάτωθι:
Ο ως άνω εξαρτηματικός μοναχός επαναλαμβάνει απεριφράστως και άνευ του ελαχίστου δισταγμού, ότι μέσω της Ιεράς Μονής Βατοπεδίου έχει προσωπικώς πρόσβασιν προς τον Εξοχώτατον Υφυπουργόν Εξωτερικών κ.κ. Κασσίμην. Το αίτημα δε, το οποίον κατά τας δηλώσεις του υποβάλλει προς τον κ. Υπουργόν επικεντρούται εις την μη ενόχλησιν των καταληψιών της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου και μη εκτέλεσιν των γνωστών περί αυτών αποφάσεων.
Βεβαίως η τοιαύτη εξασφάλισις προσβάσεως δεν είναι άγνωστος και, το καθ’ ημάς, ουδόλως επιθυμούμεν να αναφερθώμεν εις το σοβούν «θέμα Βατοπαιδίου», τας σχέσεις της Μονής αυτής μετά κυβερνητικών παραγόντων κ.λπ.· ετέρωθεν η υπεράσπισις των καταληψιών, αδιαφόρως κινήτρου, παραμένει δικαίωμα παντός. ʼλλως τε πρόκειται περί της προσωπικής γνώμης ενός αναρμοδίου ανθρώπου και ημείς την αντιμετωπίζομεν εν αγάπη με το αγιορειτικόν «να είναι ευλογημένο».
Αριθμ. πρωτ. :Φ2.3.1/238
Εξοχώτατον
Διοικητήν Αγίου Όρους
κ. Γ. Δαλακούραν
Εξοχώτατε κύριε Διοικητά!
Δια του παρόντος, πληροφορηθέντες περί πυκνών εμφανίσεων εις τα τηλεοπτικά μέσα μαζικής ενημερώσεως του εκ της συνοδίας των «Θωμάδων» Μικράς Αγίας Άννης ιερομονάχου Φιλίππου και επανειλημμένων δηλώσεων αυτού εν σχέσει προς το «θέμα Βατοπαιδίου», είμεθα ηναγκασμένοι να απευθύνωμεν υμίν τα κάτωθι:
Ο ως άνω εξαρτηματικός μοναχός επαναλαμβάνει απεριφράστως και άνευ του ελαχίστου δισταγμού, ότι μέσω της Ιεράς Μονής Βατοπεδίου έχει προσωπικώς πρόσβασιν προς τον Εξοχώτατον Υφυπουργόν Εξωτερικών κ.κ. Κασσίμην. Το αίτημα δε, το οποίον κατά τας δηλώσεις του υποβάλλει προς τον κ. Υπουργόν επικεντρούται εις την μη ενόχλησιν των καταληψιών της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου και μη εκτέλεσιν των γνωστών περί αυτών αποφάσεων.
Βεβαίως η τοιαύτη εξασφάλισις προσβάσεως δεν είναι άγνωστος και, το καθ’ ημάς, ουδόλως επιθυμούμεν να αναφερθώμεν εις το σοβούν «θέμα Βατοπαιδίου», τας σχέσεις της Μονής αυτής μετά κυβερνητικών παραγόντων κ.λπ.· ετέρωθεν η υπεράσπισις των καταληψιών, αδιαφόρως κινήτρου, παραμένει δικαίωμα παντός. ʼλλως τε πρόκειται περί της προσωπικής γνώμης ενός αναρμοδίου ανθρώπου και ημείς την αντιμετωπίζομεν εν αγάπη με το αγιορειτικόν «να είναι ευλογημένο».
31.8.08
Απειλές και τραμπουκισμοί των σχισματικών στον ηγούμενο της μονής Εσφιγμένου
Στις 31.8.2008 και ώρα 12:00 ενημερώθηκε τηλεφωνικά το Αστυνομικό Τμήμα Καρυών Αγίου Όρους ότι το υπ αριθμ. ΡΜΝ 9273 αυτοκίνητο μάρκας LandRover τύπου Jeep κινείται από την Ι.Μ. Εσφιγμένου προς την περιοχή Γιοβάνιτσα της Ι. Μ. Χιλανδαρίου, οδηγούμενο από τους καταληψίες της παλαιάς αδελφότητας.ʼμεσα ενημερώθηκαν οι Α/Σ. Χιλανδαρίου και Α/Σ Ζωγράφου, προκειμένου να προβούν από κοινού στον εντοπισμό και έλεγχο του εν λόγω οχήματος. Κατά την πορεία των ερευνών αστυνομικός του Α/Σ Ζωγράφου ενημέρωσε το Αστυνομικό Τμήμα Καρυών ότι το προαναφερόμενο όχημα μαζί με 25 περίπου καταληψίες της παλαιάς αδελφότητας και με επικεφαλής τον έκπτωτο ηγούμενο της Ι.Μ. Εσφιγμένου ΠΑΠΑΛΑΜΠΡΑΚΟΠΟΥΛΟ Ματθαίο (Μεθόδιο), βρισκόταν σταθμευμένο πλησίον του Ι.Κελλίου Αγίου Τρύφωνος Ι. Μ. Εσφιγμένου, εντός του οποίου παρευρίσκονταν σε γεύμα ο Καθηγούμενος της Ι. Μ. Εσφιγμένου Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος (κ.κ. ΚΑΤΣΟΥΛΙΕΡΗΣ Χρήστος) μετά της συνοδείας του, παρόντος του πατρός Γερασίμου, γέροντος του εν λόγω Ι. Κελλίου, καθώς και μερικών προσκυνητών. Κατά την άφιξη των αστυνομικών στο σημείο οι καταληψίες συγκεντρωθέντες απαιτούσαν σε έντονο ύφος την άμεση αποχώρηση της νέας αδελφότητος από το Ι. Κελλί Αγίου Τρύφωνος, χωρίς να τους δημιουργήσουν πρόβλημα, με το αίτημα να μην απομακρυνθεί από το σημείο το αυτοκίνητο της Ιεράς Κοινότητος (Δασικής Εφορείας) με το οποίο μετέβη η νέα αδελφότητα στο εν λόγω Ι. Κελλί, εάν δεν επιστραφεί σε αυτούς ένας γεωργικός ελκυστήρας (Tracter), o οποίος είχε κατασχεθεί από το Α/Τ. Αγίου Όρους τον Οκτώβριο του 2005 και αποδόθηκε με μεσεγγύηση στην νέα Αδελφότητα. Οι συγκεντρωθέντες της παλαιάς αδελφότητος έπειτα από παραίνεση των αστυνομικών του Α/Σ. Χιλανδαρίου και Α/Σ Ζωγράφου απεχώρησαν από το σημείο χωρίς τα προαπαιτούμενα. Στη συνέχεια με συνδρομή-συνοδεία οχημάτος της Υπηρεσίας και των υφισταμένων υπηρεσιών, ο Καθηγούμενος της Ι. Μ. Εσφιγμένου με τη συνοδεία του (νέα αδελφότητα) απεχώρησαν από το εν λόγω Ι. Κελλί προς Καρυές χωρίς ουδέν να συμβεί.
Ενημερωτικό σημείωμα Αστυνομικού Τμήματος Αγίου Όρους.
Ενημερωτικό σημείωμα Αστυνομικού Τμήματος Αγίου Όρους.
21.8.08
Ομιλίες Οικουμ.Πατριάρχου στο Άγιο Όρος
ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ Α.Θ.ΠΑΝΑΓΙΟΤΗΤΟΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΝ ΑΥΤΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΙΕΡΑΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ
(21 Αυγούστου 2008)
Οσιώτατοι άγιε Πρωτεπιστάτα και απαξάπαντες οι Ηγούμενοι και Αντιπρόσωποι των Είκοσιν Ιερών Βασιλικών, Πατριαρχικών και Σταυροπηγιακών Μονών του Αγίου Όρους, οι συγκροτούντες την Ιεράν αυτού Κοινότητα, «χάρις υμίν και ειρήνη από Θεού Πατρός ημών και Κυρίου Ιησού Χριστού» (Α'Θεσ. α' 2).
Εύχαριστούμεν θερμώς τον Ηγούμενον της Ιεράς Μονής Φιλόθεου δια τους καλούς και ευγενείς λόγους της προσφωνήσεώς του εξ ονόματος του Ιερού τούτου Σώματος, τους οποίους αποδεχόμεθα μετά χαράς, επιγράφοντες όλον τον εκδηλούμενον σεβασμόν και την εκφραζομένην ευλάβειαν και αφοσίωσιν εις αυτόν τον αγιώτατον Αποστολικόν και Πατριαρχικόν Οικουμενικόν Θρόνον, τους οίακας του οποίου κατά το πολύ έλεος και την συγκατάβασιν του Θεού ηξιώθημεν να πιστευθώμεν.
Με πολλήν ιεράν χαράν και βαθείαν συγκίνησιν ευρισκόμεθα και πάλιν, αγαπητοί, εν μέσω υμών, εν Αγίω Όρει, εν τω χαλκείω τούτω της ευαγγελικής αρετής και εργαστηρίω της μετανοίας και καθάρσεως και τόπω αγιάσματος της δόξης του Θεού. «Ευχαριστούμεν τω Θεώ πάντοτε περί πάντων υμών μνείαν ποιούμενοι επί των προσευχών ημών, αδιαλείπτως μνημονεύοντες υμών του έργου της πίστεως και του κόπου της αγάπης και της υπομονής της ελπίδος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού έμπροσθεν του Θεού και Πατρός ημών, ειδότες, αδελφοί ηγαπημένοι υπό του Θεού, την εκλογήν υμών, ότι το ευαγγέλιον ημών ουκ εγεννήθη εις υμάς εν λόγω μόνον αλλά και εν δυνάμει και εν Πνεύματι Αγίω και εν πληροφορία πολλή» (Α' Θεσ. α' 2-5), όπως έγραφε προς τους Θεσσαλονικείς ο Απόστολος Παύλος.
Σεις οι Αγιορείται Μοναχοί είσθε η ιερά εγκαύχησις της ποτνίας Μητρός Εκκλησίας και ημών προσωπικώς διά την όλην ευαγγελικήν μαρτυρίαν σας, την πνευματικήν καλλιέργειαν και εγρήγορσιν, την φιλοξενίαν, την θυσιαστικήν αγάπην, την φυλακήν των ιερών παραδόσεων, τον σεβασμόν εις την πατρώαν κληρονομίαν, ως και την υιϊκήν αφοσίωσιν, τον σεβασμόν και την αγάπην σας προς την πάντοτε εν δοκιμασία και επί του Σταυρού ευρισκομένην αγιωτάτην Εκκλησίαν της Κωνσταντινουπόλεως.
6.6.08
Απέλαση δύο σχισματικών από το Άγιον Όρος
Απέλαση μοναχών από τη Μονή Εσφιγμένου
Παρασκευή, 06.06.08
Δύο από τους μοναχούς που παράνομα κατέχουν την Αγιορείτικη Μονή Εσφιγμένου απελάθηκαν χθες το πρωί από το Αγιον Ορος. Οι συγκεκριμένοι, για ανθρωπιστικούς λόγους και ειδικότερα για λόγους υγείας, είχαν ζητήσει άδεια να μεταβούν στη Θεσσαλονίκη. Χθες το πρωί επέστρεψαν στην Ιερισσό και θέλησαν με το πλεούμενο που κάνει τη συγκοινωνία να επιστρέψουν στη Μονή Εσφιγμένου. Στον έλεγχο, όμως, που έγινε από τους αστυνομικούς αποδείχτηκε ότι ήσαν στον κατάλογο των μοναχών για τους οποίους έχει διαταχθεί η απέλαση από το Αγιον Ορος. Κατόπιν αυτού, δεν τους επετράπη να επιβιβαστούν στο σκάφος και οδηγήθηκαν στο Αστυνομικό Τμήμα της Ιερισσού, από όπου και απελάθηκαν. Σημειώνεται ότι οι αστυνομικές αρχές δεν αποκλείουν οι δύο μοναχοί να εισέλθουν παράνομα στο Αγιον Ορος, αλλά, όπως σημείωσαν, στην περίπτωση αυτή θα διαπράξουν ποινικό αδίκημα. Μοναχοί της κανονικής αδελφότητας της Μονής Εσφιγμένου επισημαίνουν στον ΕΤ τη σύμπτωση οι δύο καταληψίες μοναχοί να προκαλέσουν την απέλασή τους χθες το πρωί και χθες το απόγευμα να διοργανώνεται συγκέντρωση φίλων τους έξω από τη Βουλή. Μας επισήμαναν, επίσης, ότι χθες ήταν της Αναλήψεως, και η Μονή Εσφιγμένου είχε το πανηγύρι της και οι δύο μοναχοί δεν θα έπρεπε να λείπουν από αυτό. Και αν χρειαζόταν να πάνε σε γιατρό, κατά τα όσα ισχύουν στο Αγιον Ορος, θα έπρεπε να γίνει άλλη ημέρα. Σημείωσαν επιπλέον ότι όλες τις προηγούμενες ημέρες φίλοι των καταληψιών με δημοσιεύματά τους είχαν προκαλέσει την εντύπωση ότι 500 (!) άνδρες των ΜΑΤ συγκεντρώθηκαν στο Αγιον Ορος και ότι εν όψει του πανηγυριού επέκειτο επιχείρηση εισβολής στο Μοναστήρι και απομάκρυνσής τους. Και εξήγγειλαν για χθες το απόγευμα συγκέντρωση έξω από τη Βουλή με σκοπό «να συμπαρασταθούν στους διωκόμενους μοναχούς». Επειδή όμως όλα κύλισαν ήρεμα, οι μοναχοί εκτιμούν ότι η απέλαση των δύο μοναχών βοήθησε να υπάρχει θέμα χθες το απόγευμα…Οπως οι ίδιοι υποστηρίζουν, οι καταληψίες προβαίνουν συστηματικά σε ενέργειες εντυπωσιασμού και πρόκλησης θορύβου, που εντάσσονται στην προσπάθειά τους να αποτρέψουν την εφαρμογή της αμετάκλητης απόφασης για την απέλασή τους και την υλοποίηση του πρόσφατου αιτήματος του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης κ. Βασιλείου Φλωρίδη προς την υπουργό των Εξωτερικών κυρία Ντόρα Μπακογιάννη, με το οποίο, αφού της επισημαίνει τους κινδύνους που εγκυμονεί η παράταση της κατάληψης της Μονής Εσφιγμένου, της ζητεί η ελληνική Πολιτεία να δώσει άμεσα λύση στο πρόβλημα.
ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ - ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
Παρασκευή, 06.06.08
Δύο από τους μοναχούς που παράνομα κατέχουν την Αγιορείτικη Μονή Εσφιγμένου απελάθηκαν χθες το πρωί από το Αγιον Ορος. Οι συγκεκριμένοι, για ανθρωπιστικούς λόγους και ειδικότερα για λόγους υγείας, είχαν ζητήσει άδεια να μεταβούν στη Θεσσαλονίκη. Χθες το πρωί επέστρεψαν στην Ιερισσό και θέλησαν με το πλεούμενο που κάνει τη συγκοινωνία να επιστρέψουν στη Μονή Εσφιγμένου. Στον έλεγχο, όμως, που έγινε από τους αστυνομικούς αποδείχτηκε ότι ήσαν στον κατάλογο των μοναχών για τους οποίους έχει διαταχθεί η απέλαση από το Αγιον Ορος. Κατόπιν αυτού, δεν τους επετράπη να επιβιβαστούν στο σκάφος και οδηγήθηκαν στο Αστυνομικό Τμήμα της Ιερισσού, από όπου και απελάθηκαν. Σημειώνεται ότι οι αστυνομικές αρχές δεν αποκλείουν οι δύο μοναχοί να εισέλθουν παράνομα στο Αγιον Ορος, αλλά, όπως σημείωσαν, στην περίπτωση αυτή θα διαπράξουν ποινικό αδίκημα. Μοναχοί της κανονικής αδελφότητας της Μονής Εσφιγμένου επισημαίνουν στον ΕΤ τη σύμπτωση οι δύο καταληψίες μοναχοί να προκαλέσουν την απέλασή τους χθες το πρωί και χθες το απόγευμα να διοργανώνεται συγκέντρωση φίλων τους έξω από τη Βουλή. Μας επισήμαναν, επίσης, ότι χθες ήταν της Αναλήψεως, και η Μονή Εσφιγμένου είχε το πανηγύρι της και οι δύο μοναχοί δεν θα έπρεπε να λείπουν από αυτό. Και αν χρειαζόταν να πάνε σε γιατρό, κατά τα όσα ισχύουν στο Αγιον Ορος, θα έπρεπε να γίνει άλλη ημέρα. Σημείωσαν επιπλέον ότι όλες τις προηγούμενες ημέρες φίλοι των καταληψιών με δημοσιεύματά τους είχαν προκαλέσει την εντύπωση ότι 500 (!) άνδρες των ΜΑΤ συγκεντρώθηκαν στο Αγιον Ορος και ότι εν όψει του πανηγυριού επέκειτο επιχείρηση εισβολής στο Μοναστήρι και απομάκρυνσής τους. Και εξήγγειλαν για χθες το απόγευμα συγκέντρωση έξω από τη Βουλή με σκοπό «να συμπαρασταθούν στους διωκόμενους μοναχούς». Επειδή όμως όλα κύλισαν ήρεμα, οι μοναχοί εκτιμούν ότι η απέλαση των δύο μοναχών βοήθησε να υπάρχει θέμα χθες το απόγευμα…Οπως οι ίδιοι υποστηρίζουν, οι καταληψίες προβαίνουν συστηματικά σε ενέργειες εντυπωσιασμού και πρόκλησης θορύβου, που εντάσσονται στην προσπάθειά τους να αποτρέψουν την εφαρμογή της αμετάκλητης απόφασης για την απέλασή τους και την υλοποίηση του πρόσφατου αιτήματος του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης κ. Βασιλείου Φλωρίδη προς την υπουργό των Εξωτερικών κυρία Ντόρα Μπακογιάννη, με το οποίο, αφού της επισημαίνει τους κινδύνους που εγκυμονεί η παράταση της κατάληψης της Μονής Εσφιγμένου, της ζητεί η ελληνική Πολιτεία να δώσει άμεσα λύση στο πρόβλημα.
ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ - ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
20.5.08
Γράμμα Εισαγγελέως Θεσ/νίκης Β.Φλωρίδη προς ΥΠΕΞ για άμεση λύση του προβλήματος
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Θεσσαλονίκη 20/5 / 2008
Προς
Την Αξιότιμη Υπουργό των Εξωτερικών
Κα Θεοδώρα Μπακογιάννη
Κοινοποιείται:
- Γραφείο Πρωθυπουργού
- Γραφείο Οικουμενικού Πατριάρχη
- Γραφείο Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης
Ελλάδος
- Αξιότιμο Κο Υπουργό Εσωτερικών
- Αξιότιμο Κο Υφυπουργό Δημόσιας Τάξης
- Αξιότιμο Κο Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου
- Αξιότιμο Κο Εισαγγελέα Εφετών Θεσ/νίκης
- κ. Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας
- κ. Γενικό Αστυνομικό Δντη Περιφέρειας
Κεντρικής Μακεδονίας
- κ. Αστυνομικό Διευθυντή Χαλκιδικής
- κ. Πολιτικό Διοικητή του Αγίου Όρους
- Ιερά Κοινότητα Αγίου Όρους
- Ιερά Μονή Εσφιγμένου
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ
Έχω την τιμή να Σας αποστείλω τις απόψεις μου σχετικά με το θέμα της Ι. Μονής Εσφιγμένου του Αγίου Όρους για την πληρέστερη ενημέρωσή Σας, αποβλέποντας πάντα προς την κατεύθυνση της επίλυσης του ακανθώδους, πλην υπαρκτού, αυτού προβλήματος.
Α΄ ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
1. Ελληνικό Σύνταγμα
Σύμφωνα με το άρθ.105 § 1 του Συντάγματος «Από πνευματική άποψη το ʼγιο Όρος διατελεί υπό την άμεση δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου». Κατά την §2 του ίδιου άρθρου « Το ʼγιο Όρος διοικείται, σύμφωνα με το καθεστώς του, από τις είκοσι Ιερές Μονές, μεταξύ των οποίων είναι κατανεμημένη ολόκληρη η χερσόνησος του ʼθω, το έδαφος της οποίας είναι αναπαλλοτρίωτο. Η διοίκησή του ασκείται από αντιπροσώπους των Ιερών Μονών, οι οποίοι αποτελούν την Ιερά Κοινότητα. Δεν επιτρέπεται καμία απολύτως μεταβολή στο διοικητικό σύστημα ή στον αριθμό των Μονών του Αγίου Όρους, ούτε στην ιεραρχική τάξη και τη θέση τους προς τα υποτελή τους εξαρτήματα. Απαγορεύεται να εγκαταβιώνουν στο ʼγιο Όρος ετερόδοξοι ή σχισματικοί». Κατά την §3 του ίδιου άρθρου « Ο λεπτομερής καθορισμός των αγιορειτικών καθεστώτων και του τρόπου της λειτουργίας τους γίνεται από τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους, τον οποίο, με σύμπραξη του αντιπροσώπου του Κράτους, συντάσσουν και ψηφίζουν οι είκοσι Ιερές Μονές και τον επικυρώνουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Βουλή των Ελλήνων».
Τέλος, κατά την § 4 του ίδιου άρθρου «Η ακριβής τήρηση των αγιορειτικών καθεστώτων τελεί ως προς το πνευματικό μέρος υπό την ανώτατη εποπτεία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και ως προς το διοικητικό μέρος υπό την εποπτεία του Κράτους, στο οποίο ανήκει αποκλειστικά και η διαφύλαξη της δημόσιας τάξης και ασφάλεια».
2. Καταστατικός Χάρτης του Αγίου Όρους
Σύμφωνα με το άρθ. 5 του ΚΧΑΟ (ΝΔ της 10-16/9/1926), «Πάσαι αι εν Αγίω Όρει μοναί ως Πατριαρχικαί και Σταυροπηγιακαί υπάγονται υπό την πνευματικήν δικαιοδοσίαν της Μεγάλης του Χριστού Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, μη επιτρεπομένου ουδενός άλλου μνημοσύνου πλην του ονόματος του Πατριάρχου. Εις ουδένα δε ετερόδοξον ή σχισματικόν επιτρέπεται η εν Αγίω Όρει εγκαταβίωσις». Κατά το άρθ. 10 του ΚΧΑΟ «Πάσα απόφασις της Ιεράς Κοινότητος, λαμβανομένη εν τη αρμοδιότητι αυτής, τη οριζομένη εν τω παρόντι Καταστατικώ Χάρτη, είναι σεβαστή και υποχρεωτική δια τας ιεράς μονάς». Κατά το άρθ. 95 «Πάσα μεταβολή λόγω κουράς ή θανάτου αδελφού τινος μονής ή εξαρτήματος δέον να αναφέρηται εις την Ιεράν Κοινότητα, ήτις κρατεί γενικόν πάντων των μοναχών μοναχολόγιον. Τα εξαρτήματα αναφέρονται πάντοτε δια των κυριάρχων αυτών μονών». Κατά το άρθ. 98 «Αι χειροτονίαι των μοναχών του Αγίου Όρους γίνονται μόνον τη προτάσει της μοναστηριακής αρχής. Ουδείς λαϊκός ή μη κανονικός αγιορείτης μοναχός δύναται να χειροτονηθεί εν Αγίω Όρει. Πάσα χειροτονία μη γενομένη κατά την διάταξιν ταύτην θεωρείται άκυρος και ανενέργητος και ως μη γενομένη». Κατά το άρθ. 183 « Σύστασις ή ίδρυσις ιδιαιτέρας αδελφότητος εν Αγίω Όρει απαγορεύεται απολύτως ως ασυμβίβαστος και αντικειμένη προς τα μοναχικά καθεστώτα του Αγίου Όρους». Κατά το άρθ. 184 «Πάσα προσηλυτιστική και προπαγανδιστική ενέργεια ηθική, θρησκευτική, εκκλησιαστική, κοινωνική, εθνικιστική και οιασδήποτε άλλης φύσεως τοιαύτη εν Αγίω Όρει, απαγορεύεται απολύτως επί ποινή απελάσεως». Τέλος κατά το άρθ. 41 του κυρωτικού του ΚΧΑΟ ΠΔ/τος «Η μέριμνα της τακτοποιήσεως και συντηρήσεως των βιβλιοθηκών, χειρογράφων, κειμηλίων, αρχαίων εικόνων, αμφίων και των τοιούτων ανήκουσα εις τα οικείας μονάς, τελεί υπό την άμεσον εποπτείαν της Ιεράς Κοινότητος και της δισεναυσίας Συνάξεως, οφειλούσης να εκδίδει κανονιστικάς περί αυτών διατάξεις».
Β ΄ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Η αδελφότητα της Μονής Εσφιγμένου, από το 1972 διέκοψε κάθε σχέση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τις άλλες Μονές του Αγίου Όρους αλλά και με κάθε άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία και εντάχθηκε στην παλαιοημερολογίτικη παράταξη του Χρυσοστόμου Κιούση. Από τότε, οι κατέχοντες την Μονή απέκοψαν αυτήν διοικητικά από το σώμα των Ιερών Μονών του Αγ. Όρους, δεν συμμετείχαν στα κοινά διοικητικά όργανα αυτών δηλ. δεν απέστειλαν εφεξής Αντιπρόσωπο στην Ιερά Κοινότητα, την Ιερά Δισενιαύσια Σύναξη, την Ιερά Επιστασία και την Έκτακτη Διπλή Ιερά Σύναξη, απέκοψαν την Μονή από την πνευματική- εκκλησιαστική κοινωνία με τις υπόλοιπες Μονές, αρνούμενοι οποιαδήποτε συμμετοχή στις κοινές προσευχές, την από κοινού τέλεση μυστηρίων ή λοιπών λατρευτικών πράξεων. Απέκοψαν την Μονή από την εκκλησιαστική-πνευματική κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, χαρακτηρίζοντας εφεξής τους Πατριάρχες και του Συνοδικούς Αρχιερείς ως αιρετικούς, έπαυσαν το μνημόσυνο του εκάστοτε Οικουμενικού Πατριάρχη και μνημονεύουν τον δικό της «Αρχιεπίσκοπο» (Χρυσόστομο Κιούση). Ακόμη, ασκούν προπαγάνδα εναντίον του Οικουμενικού Πατριάρχη (ο οποίος συχνά εξυβρίζεται σκαιότατα και κατά χυδαίο τρόπο), των άλλων Μονών και των άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, καθώς και ευθύ προσηλυτισμό στις τάξεις της παλαιοημερολογίτικης παράταξης στην οποία και οι ίδιοι ανήκουν. Από το έτος 1974 και εντεύθεν, καμία πράξη διοίκησης της Μονής ή εκλογής οργάνων ή εγγραφής μοναχολογίου δεν αναγνωρίστηκε από την Ιερά Κοινότητα. Κανείς δεν ξέρει πόσοι μοναχοί υπάρχουν εντός της Μονής, ποία η προέλευση και το ποιόν τους, ενώ κανείς δεν ξέρει πόσοι από τους υπάρχοντες εκεί ασπάζονται τις θέσεις της ομάδας Μεθοδίου, δεδομένου ότι υπάρχουν πολλοί υπερήλικοι γέροντες που αδυνατούν να επιβάλλουν πλέον διαφορετική άποψη εντός της Μονής.
Προσπάθειες προσέγγισης έγιναν εξ αρχής τόσο από την πλευρά του Οικουμενικού Πατριαρχείου όσο και της Ιεράς Κοινότητας. Ιδίως από το 1996 η Ιερά Κοινότητα και η Ελληνική Πολιτεία προκάλεσαν πολλές συναντήσεις με σκοπό τη συνεννόηση και εξομάλυνση, όλες όμως προσέκρουσαν στην αδιαλλαξία των κατεχόντων τη Μονή, οι οποίοι συνεχίζουν να τηρούν γενικά προκλητική στάση η οποία καμία σχέση με την έως τώρα αγιορείτικη παράδοση .
Το έτος 1999 τέθηκε επικεφαλής της ομάδας που κατέχει παράνομα την Ιερά Μονή ο Μεθόδιος κατά κόσμο Ματθαίος Παπαλαμπρακόπουλος, ο οποίος δεν έχει καν κανονική χειροτονία. Η εκλογή του ως «ηγουμένου» έγινε από αγνώστους και ποτέ δεν επικυρώθηκε ή αναγνωρίστηκε από την Ιερά Κοινότητα. Επί των ημερών του η δραστηριότητα προπαγάνδας προσωπικά κατά του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και ο προσηλυτισμός κορυφώθηκαν.
Επιπρόσθετα, δεν επέτρεψαν στο εξής τον έλεγχο από τις αρμόδιες αρχές των κτιρίων και κειμηλίων που υπάρχουν στη Μονή ως και την άσκηση της εκ του ΚΧΑΟ Εποπτείας της Ιεράς Κοινότητας, με αποτέλεσμα να αγνοείται η τύχη σημαντικών κειμηλίων της μεγάλης κληρονομιάς του Αγ. Όρους, ενώ προέβαιναν στη διαχείριση των ακινήτων και κινητών της Μονής παρά την έλλειψη των προβλεπομένων από τον ΚΧΑΟ οργάνων (σχετ. τα αριθ.πρωτ.6018/05 & 5374/07 έγγραφα της 10ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και αριθ.πρωτ. 574/07 έγγραφο του ΥΜΑΘ/ΚΕΔΑΚ).
Γ. ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Η Ιερά Κοινότητα, αφού διαπίστωσε επί σειρά ετών όλα τα ανωτέρω κατέληξε ότι η κατάσταση πλέον είναι μη αναστρέψιμη και άκρως επικίνδυνη, τόσο από πνευματικής όσον και από πλευράς δημόσιας τάξης και ασφάλειας. Και αυτό διότι αποκόπηκε εδαφικά κυρίαρχη Ιερά Μονή και έπαυσε επ αυτής η εποπτεία των αγιορειτικών και άλλων κρατικών αρχών, ενώ δεν εξέλιπε και ο άμεσος κίνδυνος προκλήσεως ταραχών εριδόμενη στο σκανδαλισμό των αγιορειτών και των πιστών από την διαρκή προπαγάνδα, τον προσηλυτισμό και την ακραία προσβολή της αγιορειτικής ενότητας και παράδοσης. Έτσι με την αριθ. Φ.2/34/1957/5-18/11/02 απόφασή της κάλεσε προσωπικά όλους τους ενοίκους της Μονής σε ακρόαση για παροχή εξηγήσεων. Αυτοί όμως όχι μόνο δεν προσήλθαν προς παροχή εξηγήσεων αλλά, εκτός άλλων (επιστολές και δημοσιεύματα στον τύπο, κείμενα που διανεμήθηκαν εντός του Αγίου Όρους κλπ), έστειλαν πρόσκληση με την οποία ζητούσαν την ανάκληση της ως άνω αποφάσεως «ούτως ώστε να μην επέλθη διαταραχή» δηλ. διατύπωσαν ευθεία απειλή για πρόκληση ταραχών. Μετά ταύτα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, εξαντλώντας πλέον κάθε περιθώριο συνδιαλλαγής με τους παρανόμως κατέχοντες τη Μονή, με την με αριθμ. 1110/2002 Πράξη του Οικουμενικού Πατριάρχη και αφού έλαβε υπόψη του το ως άνω αναφερόμενο νομικό και πραγματικό πλαίσιο, κήρυξε τους απαρτίζοντες την ομάδα των παρανόμως κατεχόντων τη Μονη «σχισματικούς» και προέτρεψε την Ιερά Κοινότητα «…όπως ενεργήση, εν συνεργασία μετά των πολιτειακών εν Αγίω Όρει Αρχών, τα δέοντα δια την μετά διακρίσεως απέλασιν αυτών εξ αυτού και την επιστροφήν των τυχόν χορηγηθέντων αυτοίς εγγράφων, δι ων επιτρέπεται η είσοδος και παραμονή αυτών εν Αγίω Όρει».
Η Ιερά Κοινότητα, βασιζόμενη αφενός στις διαπιστώσεις της παραπάνω αποφάσεώς της και αφετέρου στην ως άνω Πατριαρχική Πράξη, εξέδωσε την αριθ. 2401/3-16/12/2002 απόφασή της , με την οποία αφού έλαβε υπόψη της τα πραγματικά και νομικά δεδομένα, επικαλέστηκε δε και την Πατριαρχική και Συνοδική Πράξη που τους κήρυσσε σχισματικούς, αποφάσισε την διάλυση της ομάδας, την απέλαση όλων των μελών της, κατονομάζοντάς τα ένα προς ένα, την απαγόρευση της εισόδους τους εφεξής στο ʼγιο Όρος, την στέρηση απ' αυτούς κάθε δικαιώματος σε σχέση με την Ι.Μ. Εσφιγμένου και το ʼγιο Όρος ενώ ταυτόχρονα κάλεσε την Διοίκηση του Αγ.Όρους να εκτελέσει την ως άνω απόφαση.
Η Διοίκηση του Αγ. Όρους επέδωσε την απόφαση κατ αρχήν στον φερόμενο ως «ηγούμενο» Ματθαίο Παπαλαμπρακόπουλο συνεπιδίδοντας την δική της με αριθ. 4872/31/3/27-12-02, με την οποία τον κάλεσε να παραδώσει τη Μονή και να αναχωρήσει έως την 28-1-03, ενώ παράλληλα έδωσε εντολή στο ΑΤ Αγ. Όρους να εκτελέσει την απόφαση αυτή. Την ως άνω απόφαση επέδωσε στον κάθε ένα από όσους αυτή αφορά, μαζί με την αντίστοιχη για το καθένα απόφαση της ίδιας της Διοίκησης του Αγ. Όρους.
Κατά των αποφάσεων αυτών οι παράνομα κατέχοντες τη Μονή προσέφυγαν με αιτήσεις ακυρώσεώς τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας ατομικά ο καθένας. Το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο απέρριψε τις αιτήσεις τους αμετάκλητα (αποφάσεις 736/2005 και 2281-2368/05 του Γ Τμήματος) και επομένως η απόφαση περί απελάσεώς των είναι πλέον αμετάκλητη και κατά συνέπεια άμεσα εκτελεστή.
Στη συνέχεια η Ιερά Κοινότητα με την απόφασή της με αριθ. 1440/2005 όρισε νέα αδελφότητα υπό τον Αρχιμανδρίτη Χρυσόστομο, που έκτοτε λειτουργεί, διοικεί τις υποθέσεις της Μονής και την εκπροσωπεί έναντι όλων. Δυστυχώς όμως η νέα αυτή νόμιμη αδελφότητα βρίσκεται προσωρινά εγκατεστημένη στις Καρυές, καθόσον η Μονή και το Αντιπροσωπείο της στις Καρυές τελούν υπό κατάληψη από τους υπό απέλαση σχισματικούς υπό τον Μεθόδιο (κατά κόσμο) Ματθαίο Παπαλαμπρακόπουλο. Για την κατάληψη υπάρχει ήδη μία καταδίκη από το Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Θεσ/νίκης (αποφ. αριθ..12.456/2006)
Ε. ΤΕΛΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ - ΕΙΣΗΓΟΥΜΕΝΗ ΛΥΣΗ
Από όλα τα παραπάνω προκύπτει χωρίς καμία αμφιβολία ότι η παραμονή της ομάδας Μεθοδίου στα κτίρια της Ι. Μονής Εσφιγμένου και γενικά στο ʼγιο Όρος είναι νομικά απολύτως παράνομη και περαιτέρω εθνικά και εκκλησιαστικά επιζήμια και συγκεκριμένα:
1. Το νομικό αλλά και πολιτειακό ζήτημα:
Ενώ έχει αποφασιστεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, την Ιερά Κοινότητα και την Ελληνική Πολιτεία η απέλαση των κατόχων της Μονής το δε Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε τις αιτήσεις ακυρώσεως των αποφάσεων και άρα αυτές ως αμετάκλητες πρέπει να εκτελεστούν, εντούτοις η Πολιτεία δεν προχωράει στην εκτέλεση των αποφάσεων με αποτέλεσμα να συντηρείται η υφέρπουσα εδώ και χρόνια σαυτή τη Χώρα τάση που συντηρεί στο διηνεκές τα ακανθώδη προβλήματα με τη συνεχή και επί μακρόν μη εφαρμογή του Συντάγματος και των νόμων. Η λογική του «ας το κάνει ο επόμενος» ή «ο χρόνος θα θεραπεύσει το πρόβλημα» οδηγεί νομοτελειακά στη γιγάντωση των προβλημάτων ώστε να θεωρούνται πλέον αυτά σχεδόν άλυτα.
Να σημειωθεί ακόμη ότι, περίπτωση εν προκειμένω καταπάτησης ατομικών δικαιωμάτων (όπως θέλει να εμφανίζεται) προφανώς δεν υφίσταται, δεδομένου ότι σε όλη την Ελληνική Επικράτεια δεν απαγορεύεται οι κατέχοντες την Μονή και όσοι έχουν τις ίδιες με αυτούς θρησκευτικές αντιλήψεις να υπερασπίζονται τις θρησκευτικές τους απόψεις και να τελούν ακωλύτως τα λειτουργικά τους καθήκοντα. ʼλλωστε οι ίδιοι έχουν και Μονές και Εκκλησίες και Ιερά Σύνοδο και Επισκόπους και Αρχιεπίσκοπο. Η απαγόρευση αυτή υπάρχει μόνο εντός του Αγ. Όρους και επόμενα το όλο θέμα είναι αμιγώς θρησκευτικό- εκκλησιαστικό.
2. Το εκκλησιαστικό ζήτημα: Εδώ και τρεις δεκαετίες το Οικουμενικό Πατριαρχείο και το ʼγιο Όρος γνωρίζουν κατάσταση σχίσματος. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί ιδιαίτερη επικινδυνότητα λόγω της εξαιρετικά ευαίσθητης φύσεως του Αγίου Όρους και κυρίως λόγω της καταστάσεως στην οποία τελεί σήμερα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, του οποίου αμφισβητείται η ίδια η υπόσταση όχι μόνο από την χώρα της έδρας του αλλά και από το εσωτερικό της Ορθοδόξου Εκκλησίας (Ρωσία). Ο Οικουμενικός Πατριάρχης και όλη η Εκκλησιαστική Ιεραρχία εξυβρίζονται σκαιότατα καθημερινά μέσα στο ίδιο το Κέντρο της Ορθοδοξίας που είναι του ʼγιο Όρος από μία μικρή ομάδα φανατικών ατόμων και το Ελληνικό Κράτος στέκεται σαν απλός θεατής.
3. Το εθνικό ζήτημα: O κίνδυνος μιμητισμού και επεκτάσεως του φαινομένου αυτού στην ευαίσθητη περιοχή του Αγίου Όρους είναι όσο ποτέ άλλοτε ορατός. Η ανοχή στην ανεξέλεγκτη κατάσταση που υπάρχει σήμερα εντός των τειχών της Μονής προσφέρει την πλέον κατάλληλη ευκαιρία σε τυχόν βλέψεις τρίτων εις βάρος της ενότητας του Αγίου Όρους και των ελληνικών εθνικών συμφερόντων. Πως θα αντιδράσει η Πολιτεία π.χ. εάν τυχόν οι μοναχοί της Ι.Μ. Αγ. Παντελεήμονα (Ρώσικο) αποφασίσουν στο εξής να μνημονεύουν μόνο τον Πατριάρχη της Ρωσίας; Ή εάν ένα άλλο σχισματικό παρακλάδι της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας καταλάβει μία άλλη Μονή και ακολουθήσει την ίδια ως άνω τακτική; Εάν τότε η Πολιτεία αποφασίσει να επέμβει δυναμικά, προφανώς οι εν λόγω μοναχοί θα επικαλεστούν το «δεδικασμένο» της Ι.Μ. Εσφιγμένου.
Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθούν και τα εξής: Οι καταληψίες της Μονής κατά την περίοδο της λήψεως των παραπάνω αποφάσεων δεν δίστασαν να απευθυνθούν στο Πατριαρχείο της Μόσχας, το οποίο μάλιστα παρενέβη υπέρ τους στο Οικουμενικό Πατριαρχείο διά του εκπροσώπου του Μητροπολίτου Σμολένσκ Κυρίλλου (επιστολή 225/28.1.2003). Οι ίδιοι ακόμη και σήμερα αναφερόμενοι στο Πατριαρχείο Μόσχας το αποκαλούν «Οικουμενικό Πατριαρχείο Μόσχας» (φύλλο προσφάτου εντύπου «Βοανεργές», σελ.88), ενώ από πλευράς του το Πατριαρχείο Μόσχας εμφανίζεται να υποθάλπει το υπέρ αυτών κλίμα ενώ μεταξύ των φανατικών ρώσων μοναχών ανθεί η συμπάθεια για τους «εσφιγμενίτες».
Η επιβολή λοιπόν της κρατικής βούλησης η οποία θα επιβεβαιώσει την Ελληνική Πολιτειακή κυριαρχία στο ʼγιο Όρος και την πνευματική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου επ αυτού αποτελεί πλέον μονόδρομο. Επιβάλλεται η άμεση επέμβαση της δημόσιας δύναμης, η οποία μπορεί γρήγορα, αποτελεσματικά και χωρίς επιπλοκές να προβεί στην εκτέλεση της απόφασης περί απέλασης των παρανόμως κατεχόντων την Ι. Μονή.
Λύση για όλα τα προβλήματα υπάρχουν πάντα. Ζητούνται οι λύτες.
Με τιμή
Ο Διευθύνων
την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης
Βασίλειος Φλωρίδης
Εισαγγελέας Πρωτοδικών
ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Θεσσαλονίκη 20/5 / 2008
Προς
Την Αξιότιμη Υπουργό των Εξωτερικών
Κα Θεοδώρα Μπακογιάννη
Κοινοποιείται:
- Γραφείο Πρωθυπουργού
- Γραφείο Οικουμενικού Πατριάρχη
- Γραφείο Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης
Ελλάδος
- Αξιότιμο Κο Υπουργό Εσωτερικών
- Αξιότιμο Κο Υφυπουργό Δημόσιας Τάξης
- Αξιότιμο Κο Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου
- Αξιότιμο Κο Εισαγγελέα Εφετών Θεσ/νίκης
- κ. Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας
- κ. Γενικό Αστυνομικό Δντη Περιφέρειας
Κεντρικής Μακεδονίας
- κ. Αστυνομικό Διευθυντή Χαλκιδικής
- κ. Πολιτικό Διοικητή του Αγίου Όρους
- Ιερά Κοινότητα Αγίου Όρους
- Ιερά Μονή Εσφιγμένου
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ
Έχω την τιμή να Σας αποστείλω τις απόψεις μου σχετικά με το θέμα της Ι. Μονής Εσφιγμένου του Αγίου Όρους για την πληρέστερη ενημέρωσή Σας, αποβλέποντας πάντα προς την κατεύθυνση της επίλυσης του ακανθώδους, πλην υπαρκτού, αυτού προβλήματος.
Α΄ ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
1. Ελληνικό Σύνταγμα
Σύμφωνα με το άρθ.105 § 1 του Συντάγματος «Από πνευματική άποψη το ʼγιο Όρος διατελεί υπό την άμεση δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου». Κατά την §2 του ίδιου άρθρου « Το ʼγιο Όρος διοικείται, σύμφωνα με το καθεστώς του, από τις είκοσι Ιερές Μονές, μεταξύ των οποίων είναι κατανεμημένη ολόκληρη η χερσόνησος του ʼθω, το έδαφος της οποίας είναι αναπαλλοτρίωτο. Η διοίκησή του ασκείται από αντιπροσώπους των Ιερών Μονών, οι οποίοι αποτελούν την Ιερά Κοινότητα. Δεν επιτρέπεται καμία απολύτως μεταβολή στο διοικητικό σύστημα ή στον αριθμό των Μονών του Αγίου Όρους, ούτε στην ιεραρχική τάξη και τη θέση τους προς τα υποτελή τους εξαρτήματα. Απαγορεύεται να εγκαταβιώνουν στο ʼγιο Όρος ετερόδοξοι ή σχισματικοί». Κατά την §3 του ίδιου άρθρου « Ο λεπτομερής καθορισμός των αγιορειτικών καθεστώτων και του τρόπου της λειτουργίας τους γίνεται από τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους, τον οποίο, με σύμπραξη του αντιπροσώπου του Κράτους, συντάσσουν και ψηφίζουν οι είκοσι Ιερές Μονές και τον επικυρώνουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Βουλή των Ελλήνων».
Τέλος, κατά την § 4 του ίδιου άρθρου «Η ακριβής τήρηση των αγιορειτικών καθεστώτων τελεί ως προς το πνευματικό μέρος υπό την ανώτατη εποπτεία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και ως προς το διοικητικό μέρος υπό την εποπτεία του Κράτους, στο οποίο ανήκει αποκλειστικά και η διαφύλαξη της δημόσιας τάξης και ασφάλεια».
2. Καταστατικός Χάρτης του Αγίου Όρους
Σύμφωνα με το άρθ. 5 του ΚΧΑΟ (ΝΔ της 10-16/9/1926), «Πάσαι αι εν Αγίω Όρει μοναί ως Πατριαρχικαί και Σταυροπηγιακαί υπάγονται υπό την πνευματικήν δικαιοδοσίαν της Μεγάλης του Χριστού Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, μη επιτρεπομένου ουδενός άλλου μνημοσύνου πλην του ονόματος του Πατριάρχου. Εις ουδένα δε ετερόδοξον ή σχισματικόν επιτρέπεται η εν Αγίω Όρει εγκαταβίωσις». Κατά το άρθ. 10 του ΚΧΑΟ «Πάσα απόφασις της Ιεράς Κοινότητος, λαμβανομένη εν τη αρμοδιότητι αυτής, τη οριζομένη εν τω παρόντι Καταστατικώ Χάρτη, είναι σεβαστή και υποχρεωτική δια τας ιεράς μονάς». Κατά το άρθ. 95 «Πάσα μεταβολή λόγω κουράς ή θανάτου αδελφού τινος μονής ή εξαρτήματος δέον να αναφέρηται εις την Ιεράν Κοινότητα, ήτις κρατεί γενικόν πάντων των μοναχών μοναχολόγιον. Τα εξαρτήματα αναφέρονται πάντοτε δια των κυριάρχων αυτών μονών». Κατά το άρθ. 98 «Αι χειροτονίαι των μοναχών του Αγίου Όρους γίνονται μόνον τη προτάσει της μοναστηριακής αρχής. Ουδείς λαϊκός ή μη κανονικός αγιορείτης μοναχός δύναται να χειροτονηθεί εν Αγίω Όρει. Πάσα χειροτονία μη γενομένη κατά την διάταξιν ταύτην θεωρείται άκυρος και ανενέργητος και ως μη γενομένη». Κατά το άρθ. 183 « Σύστασις ή ίδρυσις ιδιαιτέρας αδελφότητος εν Αγίω Όρει απαγορεύεται απολύτως ως ασυμβίβαστος και αντικειμένη προς τα μοναχικά καθεστώτα του Αγίου Όρους». Κατά το άρθ. 184 «Πάσα προσηλυτιστική και προπαγανδιστική ενέργεια ηθική, θρησκευτική, εκκλησιαστική, κοινωνική, εθνικιστική και οιασδήποτε άλλης φύσεως τοιαύτη εν Αγίω Όρει, απαγορεύεται απολύτως επί ποινή απελάσεως». Τέλος κατά το άρθ. 41 του κυρωτικού του ΚΧΑΟ ΠΔ/τος «Η μέριμνα της τακτοποιήσεως και συντηρήσεως των βιβλιοθηκών, χειρογράφων, κειμηλίων, αρχαίων εικόνων, αμφίων και των τοιούτων ανήκουσα εις τα οικείας μονάς, τελεί υπό την άμεσον εποπτείαν της Ιεράς Κοινότητος και της δισεναυσίας Συνάξεως, οφειλούσης να εκδίδει κανονιστικάς περί αυτών διατάξεις».
Β ΄ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Η αδελφότητα της Μονής Εσφιγμένου, από το 1972 διέκοψε κάθε σχέση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τις άλλες Μονές του Αγίου Όρους αλλά και με κάθε άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία και εντάχθηκε στην παλαιοημερολογίτικη παράταξη του Χρυσοστόμου Κιούση. Από τότε, οι κατέχοντες την Μονή απέκοψαν αυτήν διοικητικά από το σώμα των Ιερών Μονών του Αγ. Όρους, δεν συμμετείχαν στα κοινά διοικητικά όργανα αυτών δηλ. δεν απέστειλαν εφεξής Αντιπρόσωπο στην Ιερά Κοινότητα, την Ιερά Δισενιαύσια Σύναξη, την Ιερά Επιστασία και την Έκτακτη Διπλή Ιερά Σύναξη, απέκοψαν την Μονή από την πνευματική- εκκλησιαστική κοινωνία με τις υπόλοιπες Μονές, αρνούμενοι οποιαδήποτε συμμετοχή στις κοινές προσευχές, την από κοινού τέλεση μυστηρίων ή λοιπών λατρευτικών πράξεων. Απέκοψαν την Μονή από την εκκλησιαστική-πνευματική κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, χαρακτηρίζοντας εφεξής τους Πατριάρχες και του Συνοδικούς Αρχιερείς ως αιρετικούς, έπαυσαν το μνημόσυνο του εκάστοτε Οικουμενικού Πατριάρχη και μνημονεύουν τον δικό της «Αρχιεπίσκοπο» (Χρυσόστομο Κιούση). Ακόμη, ασκούν προπαγάνδα εναντίον του Οικουμενικού Πατριάρχη (ο οποίος συχνά εξυβρίζεται σκαιότατα και κατά χυδαίο τρόπο), των άλλων Μονών και των άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, καθώς και ευθύ προσηλυτισμό στις τάξεις της παλαιοημερολογίτικης παράταξης στην οποία και οι ίδιοι ανήκουν. Από το έτος 1974 και εντεύθεν, καμία πράξη διοίκησης της Μονής ή εκλογής οργάνων ή εγγραφής μοναχολογίου δεν αναγνωρίστηκε από την Ιερά Κοινότητα. Κανείς δεν ξέρει πόσοι μοναχοί υπάρχουν εντός της Μονής, ποία η προέλευση και το ποιόν τους, ενώ κανείς δεν ξέρει πόσοι από τους υπάρχοντες εκεί ασπάζονται τις θέσεις της ομάδας Μεθοδίου, δεδομένου ότι υπάρχουν πολλοί υπερήλικοι γέροντες που αδυνατούν να επιβάλλουν πλέον διαφορετική άποψη εντός της Μονής.
Προσπάθειες προσέγγισης έγιναν εξ αρχής τόσο από την πλευρά του Οικουμενικού Πατριαρχείου όσο και της Ιεράς Κοινότητας. Ιδίως από το 1996 η Ιερά Κοινότητα και η Ελληνική Πολιτεία προκάλεσαν πολλές συναντήσεις με σκοπό τη συνεννόηση και εξομάλυνση, όλες όμως προσέκρουσαν στην αδιαλλαξία των κατεχόντων τη Μονή, οι οποίοι συνεχίζουν να τηρούν γενικά προκλητική στάση η οποία καμία σχέση με την έως τώρα αγιορείτικη παράδοση .
Το έτος 1999 τέθηκε επικεφαλής της ομάδας που κατέχει παράνομα την Ιερά Μονή ο Μεθόδιος κατά κόσμο Ματθαίος Παπαλαμπρακόπουλος, ο οποίος δεν έχει καν κανονική χειροτονία. Η εκλογή του ως «ηγουμένου» έγινε από αγνώστους και ποτέ δεν επικυρώθηκε ή αναγνωρίστηκε από την Ιερά Κοινότητα. Επί των ημερών του η δραστηριότητα προπαγάνδας προσωπικά κατά του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και ο προσηλυτισμός κορυφώθηκαν.
Επιπρόσθετα, δεν επέτρεψαν στο εξής τον έλεγχο από τις αρμόδιες αρχές των κτιρίων και κειμηλίων που υπάρχουν στη Μονή ως και την άσκηση της εκ του ΚΧΑΟ Εποπτείας της Ιεράς Κοινότητας, με αποτέλεσμα να αγνοείται η τύχη σημαντικών κειμηλίων της μεγάλης κληρονομιάς του Αγ. Όρους, ενώ προέβαιναν στη διαχείριση των ακινήτων και κινητών της Μονής παρά την έλλειψη των προβλεπομένων από τον ΚΧΑΟ οργάνων (σχετ. τα αριθ.πρωτ.6018/05 & 5374/07 έγγραφα της 10ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και αριθ.πρωτ. 574/07 έγγραφο του ΥΜΑΘ/ΚΕΔΑΚ).
Γ. ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Η Ιερά Κοινότητα, αφού διαπίστωσε επί σειρά ετών όλα τα ανωτέρω κατέληξε ότι η κατάσταση πλέον είναι μη αναστρέψιμη και άκρως επικίνδυνη, τόσο από πνευματικής όσον και από πλευράς δημόσιας τάξης και ασφάλειας. Και αυτό διότι αποκόπηκε εδαφικά κυρίαρχη Ιερά Μονή και έπαυσε επ αυτής η εποπτεία των αγιορειτικών και άλλων κρατικών αρχών, ενώ δεν εξέλιπε και ο άμεσος κίνδυνος προκλήσεως ταραχών εριδόμενη στο σκανδαλισμό των αγιορειτών και των πιστών από την διαρκή προπαγάνδα, τον προσηλυτισμό και την ακραία προσβολή της αγιορειτικής ενότητας και παράδοσης. Έτσι με την αριθ. Φ.2/34/1957/5-18/11/02 απόφασή της κάλεσε προσωπικά όλους τους ενοίκους της Μονής σε ακρόαση για παροχή εξηγήσεων. Αυτοί όμως όχι μόνο δεν προσήλθαν προς παροχή εξηγήσεων αλλά, εκτός άλλων (επιστολές και δημοσιεύματα στον τύπο, κείμενα που διανεμήθηκαν εντός του Αγίου Όρους κλπ), έστειλαν πρόσκληση με την οποία ζητούσαν την ανάκληση της ως άνω αποφάσεως «ούτως ώστε να μην επέλθη διαταραχή» δηλ. διατύπωσαν ευθεία απειλή για πρόκληση ταραχών. Μετά ταύτα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, εξαντλώντας πλέον κάθε περιθώριο συνδιαλλαγής με τους παρανόμως κατέχοντες τη Μονή, με την με αριθμ. 1110/2002 Πράξη του Οικουμενικού Πατριάρχη και αφού έλαβε υπόψη του το ως άνω αναφερόμενο νομικό και πραγματικό πλαίσιο, κήρυξε τους απαρτίζοντες την ομάδα των παρανόμως κατεχόντων τη Μονη «σχισματικούς» και προέτρεψε την Ιερά Κοινότητα «…όπως ενεργήση, εν συνεργασία μετά των πολιτειακών εν Αγίω Όρει Αρχών, τα δέοντα δια την μετά διακρίσεως απέλασιν αυτών εξ αυτού και την επιστροφήν των τυχόν χορηγηθέντων αυτοίς εγγράφων, δι ων επιτρέπεται η είσοδος και παραμονή αυτών εν Αγίω Όρει».
Η Ιερά Κοινότητα, βασιζόμενη αφενός στις διαπιστώσεις της παραπάνω αποφάσεώς της και αφετέρου στην ως άνω Πατριαρχική Πράξη, εξέδωσε την αριθ. 2401/3-16/12/2002 απόφασή της , με την οποία αφού έλαβε υπόψη της τα πραγματικά και νομικά δεδομένα, επικαλέστηκε δε και την Πατριαρχική και Συνοδική Πράξη που τους κήρυσσε σχισματικούς, αποφάσισε την διάλυση της ομάδας, την απέλαση όλων των μελών της, κατονομάζοντάς τα ένα προς ένα, την απαγόρευση της εισόδους τους εφεξής στο ʼγιο Όρος, την στέρηση απ' αυτούς κάθε δικαιώματος σε σχέση με την Ι.Μ. Εσφιγμένου και το ʼγιο Όρος ενώ ταυτόχρονα κάλεσε την Διοίκηση του Αγ.Όρους να εκτελέσει την ως άνω απόφαση.
Η Διοίκηση του Αγ. Όρους επέδωσε την απόφαση κατ αρχήν στον φερόμενο ως «ηγούμενο» Ματθαίο Παπαλαμπρακόπουλο συνεπιδίδοντας την δική της με αριθ. 4872/31/3/27-12-02, με την οποία τον κάλεσε να παραδώσει τη Μονή και να αναχωρήσει έως την 28-1-03, ενώ παράλληλα έδωσε εντολή στο ΑΤ Αγ. Όρους να εκτελέσει την απόφαση αυτή. Την ως άνω απόφαση επέδωσε στον κάθε ένα από όσους αυτή αφορά, μαζί με την αντίστοιχη για το καθένα απόφαση της ίδιας της Διοίκησης του Αγ. Όρους.
Κατά των αποφάσεων αυτών οι παράνομα κατέχοντες τη Μονή προσέφυγαν με αιτήσεις ακυρώσεώς τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας ατομικά ο καθένας. Το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο απέρριψε τις αιτήσεις τους αμετάκλητα (αποφάσεις 736/2005 και 2281-2368/05 του Γ Τμήματος) και επομένως η απόφαση περί απελάσεώς των είναι πλέον αμετάκλητη και κατά συνέπεια άμεσα εκτελεστή.
Στη συνέχεια η Ιερά Κοινότητα με την απόφασή της με αριθ. 1440/2005 όρισε νέα αδελφότητα υπό τον Αρχιμανδρίτη Χρυσόστομο, που έκτοτε λειτουργεί, διοικεί τις υποθέσεις της Μονής και την εκπροσωπεί έναντι όλων. Δυστυχώς όμως η νέα αυτή νόμιμη αδελφότητα βρίσκεται προσωρινά εγκατεστημένη στις Καρυές, καθόσον η Μονή και το Αντιπροσωπείο της στις Καρυές τελούν υπό κατάληψη από τους υπό απέλαση σχισματικούς υπό τον Μεθόδιο (κατά κόσμο) Ματθαίο Παπαλαμπρακόπουλο. Για την κατάληψη υπάρχει ήδη μία καταδίκη από το Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Θεσ/νίκης (αποφ. αριθ..12.456/2006)
Ε. ΤΕΛΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ - ΕΙΣΗΓΟΥΜΕΝΗ ΛΥΣΗ
Από όλα τα παραπάνω προκύπτει χωρίς καμία αμφιβολία ότι η παραμονή της ομάδας Μεθοδίου στα κτίρια της Ι. Μονής Εσφιγμένου και γενικά στο ʼγιο Όρος είναι νομικά απολύτως παράνομη και περαιτέρω εθνικά και εκκλησιαστικά επιζήμια και συγκεκριμένα:
1. Το νομικό αλλά και πολιτειακό ζήτημα:
Ενώ έχει αποφασιστεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, την Ιερά Κοινότητα και την Ελληνική Πολιτεία η απέλαση των κατόχων της Μονής το δε Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε τις αιτήσεις ακυρώσεως των αποφάσεων και άρα αυτές ως αμετάκλητες πρέπει να εκτελεστούν, εντούτοις η Πολιτεία δεν προχωράει στην εκτέλεση των αποφάσεων με αποτέλεσμα να συντηρείται η υφέρπουσα εδώ και χρόνια σαυτή τη Χώρα τάση που συντηρεί στο διηνεκές τα ακανθώδη προβλήματα με τη συνεχή και επί μακρόν μη εφαρμογή του Συντάγματος και των νόμων. Η λογική του «ας το κάνει ο επόμενος» ή «ο χρόνος θα θεραπεύσει το πρόβλημα» οδηγεί νομοτελειακά στη γιγάντωση των προβλημάτων ώστε να θεωρούνται πλέον αυτά σχεδόν άλυτα.
Να σημειωθεί ακόμη ότι, περίπτωση εν προκειμένω καταπάτησης ατομικών δικαιωμάτων (όπως θέλει να εμφανίζεται) προφανώς δεν υφίσταται, δεδομένου ότι σε όλη την Ελληνική Επικράτεια δεν απαγορεύεται οι κατέχοντες την Μονή και όσοι έχουν τις ίδιες με αυτούς θρησκευτικές αντιλήψεις να υπερασπίζονται τις θρησκευτικές τους απόψεις και να τελούν ακωλύτως τα λειτουργικά τους καθήκοντα. ʼλλωστε οι ίδιοι έχουν και Μονές και Εκκλησίες και Ιερά Σύνοδο και Επισκόπους και Αρχιεπίσκοπο. Η απαγόρευση αυτή υπάρχει μόνο εντός του Αγ. Όρους και επόμενα το όλο θέμα είναι αμιγώς θρησκευτικό- εκκλησιαστικό.
2. Το εκκλησιαστικό ζήτημα: Εδώ και τρεις δεκαετίες το Οικουμενικό Πατριαρχείο και το ʼγιο Όρος γνωρίζουν κατάσταση σχίσματος. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί ιδιαίτερη επικινδυνότητα λόγω της εξαιρετικά ευαίσθητης φύσεως του Αγίου Όρους και κυρίως λόγω της καταστάσεως στην οποία τελεί σήμερα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, του οποίου αμφισβητείται η ίδια η υπόσταση όχι μόνο από την χώρα της έδρας του αλλά και από το εσωτερικό της Ορθοδόξου Εκκλησίας (Ρωσία). Ο Οικουμενικός Πατριάρχης και όλη η Εκκλησιαστική Ιεραρχία εξυβρίζονται σκαιότατα καθημερινά μέσα στο ίδιο το Κέντρο της Ορθοδοξίας που είναι του ʼγιο Όρος από μία μικρή ομάδα φανατικών ατόμων και το Ελληνικό Κράτος στέκεται σαν απλός θεατής.
3. Το εθνικό ζήτημα: O κίνδυνος μιμητισμού και επεκτάσεως του φαινομένου αυτού στην ευαίσθητη περιοχή του Αγίου Όρους είναι όσο ποτέ άλλοτε ορατός. Η ανοχή στην ανεξέλεγκτη κατάσταση που υπάρχει σήμερα εντός των τειχών της Μονής προσφέρει την πλέον κατάλληλη ευκαιρία σε τυχόν βλέψεις τρίτων εις βάρος της ενότητας του Αγίου Όρους και των ελληνικών εθνικών συμφερόντων. Πως θα αντιδράσει η Πολιτεία π.χ. εάν τυχόν οι μοναχοί της Ι.Μ. Αγ. Παντελεήμονα (Ρώσικο) αποφασίσουν στο εξής να μνημονεύουν μόνο τον Πατριάρχη της Ρωσίας; Ή εάν ένα άλλο σχισματικό παρακλάδι της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας καταλάβει μία άλλη Μονή και ακολουθήσει την ίδια ως άνω τακτική; Εάν τότε η Πολιτεία αποφασίσει να επέμβει δυναμικά, προφανώς οι εν λόγω μοναχοί θα επικαλεστούν το «δεδικασμένο» της Ι.Μ. Εσφιγμένου.
Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθούν και τα εξής: Οι καταληψίες της Μονής κατά την περίοδο της λήψεως των παραπάνω αποφάσεων δεν δίστασαν να απευθυνθούν στο Πατριαρχείο της Μόσχας, το οποίο μάλιστα παρενέβη υπέρ τους στο Οικουμενικό Πατριαρχείο διά του εκπροσώπου του Μητροπολίτου Σμολένσκ Κυρίλλου (επιστολή 225/28.1.2003). Οι ίδιοι ακόμη και σήμερα αναφερόμενοι στο Πατριαρχείο Μόσχας το αποκαλούν «Οικουμενικό Πατριαρχείο Μόσχας» (φύλλο προσφάτου εντύπου «Βοανεργές», σελ.88), ενώ από πλευράς του το Πατριαρχείο Μόσχας εμφανίζεται να υποθάλπει το υπέρ αυτών κλίμα ενώ μεταξύ των φανατικών ρώσων μοναχών ανθεί η συμπάθεια για τους «εσφιγμενίτες».
Η επιβολή λοιπόν της κρατικής βούλησης η οποία θα επιβεβαιώσει την Ελληνική Πολιτειακή κυριαρχία στο ʼγιο Όρος και την πνευματική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου επ αυτού αποτελεί πλέον μονόδρομο. Επιβάλλεται η άμεση επέμβαση της δημόσιας δύναμης, η οποία μπορεί γρήγορα, αποτελεσματικά και χωρίς επιπλοκές να προβεί στην εκτέλεση της απόφασης περί απέλασης των παρανόμως κατεχόντων την Ι. Μονή.
Λύση για όλα τα προβλήματα υπάρχουν πάντα. Ζητούνται οι λύτες.
Με τιμή
Ο Διευθύνων
την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης
Βασίλειος Φλωρίδης
Εισαγγελέας Πρωτοδικών